• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Billy?
  • Josebosse

    Har en kompis vars son heter Billy...
    Tycker det är döcoolt!!!

  • Plutten forever

    Ok, lite olika reaktioner alltså... jag tycker inte det låter så värst busigt och jag tänker nog också mer på Billy Elliot än på Billy Butt - men alla associerar ju olika!
    Tack för svaren

  • PerfectSound

    Vår son heter Billy efter Billy F Gibbons i ZZ Top (förvisso är Billy smeknamn för William där men iaf) 

    Det är enkelt och uttala kort och fungerar i engelsktalande länder.

    Vi valde mellan Billy och Malcolm, men de va typ ingen som kunde uttala det av de äldre generationerna. 

  • Mortiscia80

    Billy: bokhylla, knarkare i Gyllene Tider-låt och en tillverkare av panpizza. Gott om tillfällen att bli mobbad! Dessutom är jag så gammal att jag fortfarande har arbetarklassens y-namn i bakhuvudet (Johnny, Conny, Jimmy osv).

  • Stooler
    Mortiscia80 skrev 2022-12-17 13:59:52 följande:

    Billy: bokhylla, knarkare i Gyllene Tider-låt och en tillverkare av panpizza. Gott om tillfällen att bli mobbad! Dessutom är jag så gammal att jag fortfarande har arbetarklassens y-namn i bakhuvudet (Johnny, Conny, Jimmy osv).


    Bara för ordningens skull, "Billy's" är ett varumärke, inte en tillverkare! Billy's och Gorby's har fått sina namn från den tidigare amerikanske presidenten Bill Clinton respektive Sojvetledaren Michail Gorbatjov. Dafgård är tillverkaren!
  • Mortiscia80
    Stooler skrev 2022-12-17 17:05:22 följande:
    Bara för ordningens skull, "Billy's" är ett varumärke, inte en tillverkare! Billy's och Gorby's har fått sina namn från den tidigare amerikanske presidenten Bill Clinton respektive Sojvetledaren Michail Gorbatjov. Dafgård är tillverkaren!
    Det spelar verkligen ingen roll för mig vem som är den riktiga tillverkaren, Billys panpizza är kopplingen oavsett :)
  • Mortiscia80
    Stooler skrev 2022-12-17 17:05:22 följande:
    Bara för ordningens skull, "Billy's" är ett varumärke, inte en tillverkare! Billy's och Gorby's har fått sina namn från den tidigare amerikanske presidenten Bill Clinton respektive Sojvetledaren Michail Gorbatjov. Dafgård är tillverkaren!
    Men intressant information i alla fall!
  • fluu

    Simpelt smeknamn som för tankarna till en buse(i negativ bemärkelse).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Plutten forever skrev 2010-08-10 22:01:36 följande:
    Vad tycker du om namnet Billy?

    Funderar på namnet Billy. Spontana reaktioner?


    Nu är detta en äldre tråd och barnet är döpt redan, men instinktivt anser jag smeknamnsvarianter är inte riktiga namn. Döp barnet till William och kalla honom för Billy, men ge honom iaf möjligheten att välja att använda sig av ett normalt namn när han växer upp i livet.
  • patriciaaah
    trollhona skrev 2022-12-18 17:07:20 följande:
    Nu är detta en äldre tråd och barnet är döpt redan, men instinktivt anser jag smeknamnsvarianter är inte riktiga namn. Döp barnet till William och kalla honom för Billy, men ge honom iaf möjligheten att välja att använda sig av ett normalt namn när han växer upp i livet.
    Eller varför inte döpa honom till Karl och kalla honom Olle "Ironi"
  • Xenia

    Billy the Kid, Billy Boy. Känns som ett smeknamn för William. Inget namn jag skulle välja, känns liksom för barnsligt. Hellre Wilhelm, Willem, William, Liam.

  • Xenia

    Billy the Kid, Billy Boy. Känns som ett smeknamn för William. Inget namn jag skulle välja, känns liksom för barnsligt. Hellre Wilhelm, Willem, William, Liam.

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Billy?