• Mollystar

Vi med barn som har höftledsluxation.

Jag tänkte kolla om det finns intresse för oss som har barn som har denna åkomma.
    Vi kan ju prata av oss här.

Jag har en snart 5 v flicka med höftledsluxation på höger sida. Hon ligger ju i schena pga det.  Vi åker varje vecka till sjukhuset i huddik och badar och väger. Jag tycker det går ganska bra att hantera henne. Hennes pappa tycker inte alls om schenan och vill inte att hon ska ha den. Har lite svårt att fatta varför.
    Förra veckan fick hon ha en byxa för hon hade fått värmeutslag på ryggen men har nu schenan igen. Tycker det är så jobbigt med denna värme för nu har hon lute utslag igen vid rumpan .

Finns det fler där ute som har barn som ligger i schena?

• Svar på tråden Vi med barn som har höftledsluxation.
  • tideloo

De sa vi kunde"göra som vanligt", men vi lyfte inte henne i benen vid blöjbyten, de sa att vi inte skulle använda hoppgunga, å inte dra i benen för räta ut dom, utan de slutar ligga som groda efter ett tag!
    Det var det vi tänkte på :)
    Idag är hon en springglad tjej utan några problem. :)

• Whoeix

En vecka kvar tills vi skall ta av skenan nu. Börjar bli riktigt nervös! Är orolig för höfterna, tänk om de inte är bra än? Är orolig för allt detta med att vi inte får räta ut benen, hur tar man på ett par byxor utan att råka räta ut benen?

Hur byter man blöja utan saxgreppet?

Hur håller man, ammar etc utan skena? Och utan att råka räta ut benen?

Hade ni liknande tankar när ni fick ta av skenan?

• tideloo

Det är mer att du inte ska "tvinga" benen att räta ut sej, men att ta på byxor och leka med benen, är ingen fara alls! Utan om bebis är i grodställning med benen så ska bebis få vara det:)!

Du lyfter under rumpan liksom, men det kan vara så att det sjukhus du går på ger andra råd för de är olika vad dom säger :)

Ammar genom lägga bebis mot dej!
    Är alldeles säker på att höfterna blivit bra,men förstår precis din oro! Men frakta flesta blir ju bra :)! Härligt med bara en vecka kvar , bra jobbat av er:)

• Ekot

Skönt att det snart är över!

Vi gjorde som tideloo sa.

Om mindre än en månad har vi varit skenfria i ett år måste ju nästan firas haha.

En i min mammagrupp är fantastisk på att sy och funderar på att starta eget. Hennes kläder är jättefint gjorda i söta tyger. Hon undrade vi mammor kunde tipsa vilka klädesplagg som vi föredrog osv. Då berättade jag om von rosenskenan och hur svårt det var att hitta kläder som passar över skenan. Hon fattade direkt problemet och sa att det är klart man vill att ens lilla bebis ska ha söta kläder. Dvs hon kan verkligen tänka sig att specialsy kläder till bebisar med skena (dock då att de ska finnas på lager så man kan få dem snabbt). Hon vill sedan gärna prova ut hur mönstren ska sitta på en skenbebis men det ligger nog lite i framtiden ännu. Hon ska återkomma med frågor om hur och vad för kläder man vill ha. Var ska det vara generöst utrymme? Var är det optimalt med knäppningar?

Jag berättade om att en del har problem med skav och att skenan är varm. Jag minns att jag hade svårt att hitta byxor med tillräckligt elastisk midja. Hur skulle ni vilja ha kläderna och vilka sorters plagg är bäst att specialtillverka? Skulle ni kunna tänka er att beställa sådana här kläder?

Minnet bleknar ju så fort så ni får så gärna hjälpa mig att önska

• lyckaokarlek

Dottern fick frejkabyxa vid 4v ålder och på sista kontrollen sa de att allt såg perfekt ut och inga mer uppföljningar behövdes göras. Men idag såg jag att hon har ett markant extra hudveck på ena benet och blev helt kall! Är inte det ett tecken på att det fortfarande kan vara ngt fel? Någon som vet eller har erfarenhet och kam berätta? Dottern är nu 11månader och går sedan några månader tillbaka...

• lyckaokarlek

Nej... När vi tog av frejkabyxan tyckte läkaren att det såg så bra ut och glipan hade varit så liten att det inte skulle behövas fler kontroller. Men ska nog ringa Bvc på måndag...

• Embla
    Ekot skrev 2013-12-08 22:44:14 följande:
    Skönt att det snart är över!
    Vi gjorde som tideloo sa.

Om mindre än en månad har vi varit skenfria i ett år måste ju nästan firas haha.

En i min mammagrupp är fantastisk på att sy och funderar på att starta eget. Hennes kläder är jättefint gjorda i söta tyger. Hon undrade vi mammor kunde tipsa vilka klädesplagg som vi föredrog osv. Då berättade jag om von rosenskenan och hur svårt det var att hitta kläder som passar över skenan. Hon fattade direkt problemet och sa att det är klart man vill att ens lilla bebis ska ha söta kläder. Dvs hon kan verkligen tänka sig att specialsy kläder till bebisar med skena (dock då att de ska finnas på lager så man kan få dem snabbt). Hon vill sedan gärna prova ut hur mönstren ska sitta på en skenbebis men det ligger nog lite i framtiden ännu. Hon ska återkomma med frågor om hur och vad för kläder man vill ha. Var ska det vara generöst utrymme? Var är det optimalt med knäppningar?

Jag berättade om att en del har problem med skav och att skenan är varm. Jag minns att jag hade svårt att hitta byxor med tillräckligt elastisk midja. Hur skulle ni vilja ha kläderna och vilka sorters plagg är bäst att specialtillverka? Skulle ni kunna tänka er att beställa sådana här kläder?

Minnet bleknar ju så fort så ni får så gärna hjälpa mig att önska
     När Sonen var liten, som var både i Von Rosen och en annan skena jag inte vet namnet på, köpte jag många nattdräkter som var som en lång klänning eller dopklänning. "Kjolen" var lång och kunde dras åt med en snörsko. Dessa gick lätt över skenan och jag tyckte de var väldigt praktiska.
  • Ninihaka

Det är många år sedan vårt första barn fick skena. Vårt förstfödda barn. Upptäcktes redan på bb o det var ju en chock men allt gick bra. Det var en varm sommar och blöjbyte var jobbigt men min mamma hade en lösning. Vi fick pappas gamla bomullsnäsdukar som vi satt mellan ryggen och skenan. Vid alla blöjbyten fick vår pojke ligga på mage. Det funkade jättebra och han blev stadig i nacken. När han låg på mage var det lätt att dra näsduken neråt och han fick samtidigt lite luft bakom ryggen, och lätt att sätta dit en ny. Varje kväll kokade vi näsdukarna i en panna. Han är nu på väg till högstadiet och har inte haft några höftproblem efter skenan. Vi är så tacksamma att det upptäcktes. Lycka till alla ni med skenbarn.

• Whoeix

Hur hade era barn det med nack och ryggstyrka de första månaderna efter skenan?

• Whoeix

Hörde ni något om att man inte får ha hoppgunga eller läragå-stol till barn som haft vonRosen?

• Embla
    Whoeix skrev 2014-03-07 00:06:26 följande:
    Hörde ni något om att man inte får ha hoppgunga eller läragå-stol till barn som haft vonRosen?
    Jag frågade ortopederna och sjukgymnasten som hade hand om vår son, och de var oberoende av varandra inte alls positiva till varken hoppgunga eller lära-gå-stol. Nu sa de att de inte rekommenderade det till något barn överhuvudtaget. En förälder kan ändå välja att använda dessa saker, men ska då vara medveten om att det är för att barnet gillar det (och blir roade=enklare för föräldern inte minst) och inte för att det främjar någon utveckling. Snarare kan det hämma den och att då låta ett barn som har svårigheter använda detta är inte det bästa man kan göra.
  • Whoeix

Sonens höfter helt normala på sexmånaderskontrollen. Nu är han nio månader.

Ni vars barn har gått igenom sexmånaderskontrollen, var allt bra nästa besök också?

• tideloo

Vi hade nösta besök när hon va 15 månader, då hade hon gått i två månader! Hon röntgades å allt såg toppen ut! Hon är 4 i år å har inga mer problem m höften!

• MartinBoqvist

Har en dotter på 16 månader som skall opereras för en höftledsluxation på vänster sida i nästa vecka.

Man upptäckte hennes luxation redan vid första läkarkontrollen på bb.

Vi har gått igenom 8 veckor i von rosenskena utan resultat. Fyra veckor i gips där man upptäckte på röntgen att henne ben smitit ur läget.

Nu väntar en större operation där man ska korrigera både ledskål, ledkula, kapa lårben och få allt på rätt plats. Därefter kommer hon få bålgips i tre månader.

Har startat en grupp (luxbarn) på Facebook där tanken är att samla information och anfras erfarenheter om barn med medfödd höftledsluxation.

• hondendärtjejen

Hej, jag fick en liten dotter för 13 dagar sen, i v 36+1. Vid 48 timmars läkarkontrollen så kände dom en glidning i båda höfterna och efter en till koll 2 dagar

senare så dom skickade en remiss till ortopeden, och där fick hon sin frejkakudde. Den ska hon ha 6 veckor varav en vecka är avklarad!

Vi har väl vant oss så smått det är ju mest besvärligt och otympligt liksom. Speciellt när det kommer 2-3 bajsblöjor på rad och man måste på och av med alla kläder och spännen och allt!

Svar på tråden Vi med barn som har höftledsluxation.