• torp

Reflux och graviditet

Hej!

Jag har fått konstaterat sjukdomen Reflux (maginnehåll tränger upp genom magmunnen) för några år sedan. Har haft en hel del besvär, men det går helt tiden i vågor..emellanåt känner jag knappt något, medans ibland blir jag sängliggandes.
    Äter Nexium 2 ggr/dag och har även nu blivit erbjuden OP.
    Läkarna är dock tveksama på om OP kommer hjälp mig.

Nu till den stora frågan...

Jag o min Sambo har nyligen bestämt oss för att starta bebisverkstaden..därför undrar jag om någon har erfarnhet av att ha Reflux sedan tidigare och vara gravid?

• Svar på tråden Reflux och graviditet
  • mirakelimagen1

Jag har inte haft reflux tidigare men nu sent i graviditeten så har jag fått jättebesvär så känner verkligen med dig som har det så här hela tiden! Själv provade jag med Gaviscon först men det var inte tillräckligt utan har nu god effekt av Losec som enligt fass och min barnmorska ej var skadligt för bebisen. Men Losec (el ompeprazol) kanske inte hjälper dig eftersom det är en annan verksam substans?

Tala med din läkare och din barnmorska och följ deras rekommendation.

Lycka till med bebisverkstan!

• UntilTheDark

Puffar eftersom jag också gärna vill veta. Har också reflux, dock rätt mild om man säger så och klarar mig utan medicin de flesta dagar.

• Vivianne3

Har haft refluxsjukdom i ca 3 år, fick diagnosen för 1 år sen. Går in på v.21 imorgon (gravid alltså). Jag äter omeprazol varje dag sen 3 år tillbaka, slutar jag så får jag andningsbesvär. Tar så låg mängd som möjligt 10 mg , känner jag av höjer jag till 20 mg. Läkare har sagt att det går bra att ta under graviditeten. Sen måste man tänka på vad man äter och dricker. Nu är det första gången i graviditeten jag känner av refluxen men inte så farligt. Min största räddning har varit att andas in saltlösning när jag mår som sämst och pepparmynt te. Har gått även till saltrum tidigare men det var länge sen nu men det hjälpte mig åxå. Jag har köpt en inhalator där det kommer ut ånga och så blandar man vatten med saltlösning och andas in ångan. 

Svar på tråden Reflux och graviditet