• augmamma

öppna förskolor och liknande utomlands

Jag och min man funderar på att ta ett år utomlands när det är dags för barn nummer 2. Vi har precis börjat fundera på detta och innan vi bestämmer oss vill jag vara säker på att det finns något kul för vår son som då kommer vara cirka 3 år. Jag vill därför ha tips på öppna förskolor utomlands. Jag är framför allt intresserad av fransk-, spansk- och engelsktalande länder, men allt är av intresse.

• Svar på tråden öppna förskolor och liknande utomlands
  • canmamma

Det finns säkert på flera ställen runt om i världen. Om ni väljer en större ort kan ni nästan utgå ifrån att hitta åtminstone något för treåringar. Här i Toronto, Kanada, finns sk drop in centers som funkar som öppna förskolan. Barnen leker ett par timmar, liten samling och ofta ett litet snack och det kostar ingenting. På större ställen finns det ju säkert massor av klasser och aktiviteter om man vill betala. Här i Toronto erbjuder också svenska kyrkan barnsång en gång i veckan. En del större arbetsgivare har också drop in verksamheter för barnen och lekparker är naturliga mötesplatser. Det kan också vara värt att kolla upp SWEA och svenskamammor och lokala yahoogrupper när ni vet vart ni ska flytta.

Om ni inte har bestämt alls vart ni vill åka så är det lite svårt att göra efterforskningar. Rent generellt så är det nog lättare att hitta ett rimligt utbud av aktiviteter i större städer och se också till att hamna någonstans där det är lätt att ta sig runt och komma ut. Utbudet är nog större under terminstider då aktiviteter tenderar att vara knutna till skolor, men samtidigt kan det vara lättare att ta sig runt på sommarhalvåret när vädret är fint. Det ÄR lätt att känna sig isolerad när man kommer som ny till ett ställe och ni är jättesmarta som försöker förbereda er. 

• augmamma

Tack för bra tips. jag ska absolut kolla upp SWEA m.m. Var däremot inne på en hemsida som hette något med svenskamammor och jag tyckte inte att det fanns så mycket information. Förstod kanske inte hur jag ska kolla. Svenska kyrkan var också ett mycket bra tips. Det had ejag inte tänkt på, men de brukar ju faktiskt ordna med saker.

• AnnamedAochJ

Jag bor på Malta och här finns inga öppna förskolor. Däremot träffas en del svenska mammor hemma hos varandra. Det finns även många lekparker, nästan alltid någon "runt hörnet" och där träffar man ju andra barn. De flesta barn här börjar dock  "skola" när de är 3 fast det är mer som dagisverksamhet. "Skoldagen" brukar ligga på ca 3½ timme så det är ganska lagom tidsmässigt och fungerar jätte bra tycker jag.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • MamaPapa

Här i storbritannien finns hur mkt aktiviteter dom helst eftersom det fortfarande är väldigt vanligt med hemmavarande mammor. Det finns "mums and tots groups" överallt, ofta flera ggr i veckan. Det finns musik, lek och tex simklasser också. Gemensamt för allt är att man måste vara med själv, och att det kostar pengar (mums and tots billigast och kostnaden ska täcka deras lokalhyra etc - dessa grupper drivs ideellt).

Från ca tre års ålder får de 12 eller 15 timmar gratis pre-school (på dessa lämnar du barnet).

• augmamma
    AnnamedAochJ skrev 2010-08-14 08:57:53 följande:
    Jag bor på Malta och här finns inga öppna förskolor. Däremot träffas en del svenska mammor hemma hos varandra. Det finns även många lekparker, nästan alltid någon "runt hörnet" och där träffar man ju andra barn. De flesta barn här börjar dock  "skola" när de är 3 fast det är mer som dagisverksamhet. "Skoldagen" brukar ligga på ca 3½ timme så det är ganska lagom tidsmässigt och fungerar jätte bra tycker jag.
    Tack för svar! Hur är det med skolan. Får utländska barn gå? Betalar man avgift? Är det som en skola eller är det mer lek?
  • augmamma
    MamaPapa skrev 2010-08-15 07:05:13 följande:
    Här i storbritannien finns hur mkt aktiviteter dom helst eftersom det fortfarande är väldigt vanligt med hemmavarande mammor. Det finns "mums and tots groups" överallt, ofta flera ggr i veckan. Det finns musik, lek och tex simklasser också. Gemensamt för allt är att man måste vara med själv, och att det kostar pengar (mums and tots billigast och kostnaden ska täcka deras lokalhyra etc - dessa grupper drivs ideellt).

Från ca tre års ålder får de 12 eller 15 timmar gratis pre-school (på dessa lämnar du barnet).
    Jättebra tips ifall vi åker till Storbritannien. Ska absolut komam ihåg dessa mums and tots groups.
  • AnnamedAochJ
    augmamma skrev 2010-08-16 16:30:38 följande:
    Tack för svar! Hur är det med skolan. Får utländska barn gå? Betalar man avgift? Är det som en skola eller är det mer lek?
    Förlåt att jag tar tid att svara, är på fl lite mer sporadiskt numer. Utländska barn är välkomna i skolorna, det finns privat, statlig och kyrkskola. Statlig är gratis men jag tror man måste vara skriven på Malta, privat och kyrkskola kostar, olika beroende på vilken skola man väljer. Privatskolorna är mest på engelska. Det är mest dagis verksamhet men ligger i skolans lokaler och de smyger in mer skol liknande detaljer ju äldre barnen blir, sonen som nu fyller 4 fick en lista på skolböcker han skulle ha det här året (men det var böcker där man skulle lära sig former och följa olika linjer) och jag tror att man lär 4åringar att skriva här.
    Alex, Alex världens bästa Alex
Svar på tråden öppna förskolor och liknande utomlands