• Diorali

HP eller SP???

Hej alla hjälpsamma här på FL, tänkte kolla om någon av er vet eller har koll på Havandeskapspenning eller sjukskrivning. Jag har fått halv HP godkänd från FK den 20 Augusti. MEN var hos läkaren idag, då jag sa att jag är helt färdig och det går inte ihop och fick då halv sjukskrivning från och med i måndags. Denna kommer gälla till siste September om inte det händer nåt annat. Är de någon skillnad på Havandeskapspenning eller sjukskriven? Spelar det någon roll vad jag väljer ekonomiskt? Vet att jag inte kan ta båda samtidigt men när jag väljer vill man ju inte missa något så det känns surt efteråt... 

• Svar på tråden HP eller SP???
  • Michisen

Du vill alltså inte vara hemma på heltid, som du kan vara med halv HP och halv sjukskrivning?

Ring försäkringskassan och be om hjälp utifrån din specifika situation. Vet att det är kö, men det kan det vara värt för att reda ut vad som är bäst för din del.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Little me

HP kan du bara få fram till 10 dagar innan bf, SP fram till förlossning.

Så i praktiken kan du förlora ca 3,5 veckors inkomst för att HPn gått ut och du istället får ta ut föräldradagar

• Diorali

ok! prata precis med FK och då kunde man inte ha HP och sjukskrivning samtidigt?? jag skulle skicka in sjukskrivningspapprena så att det kan omprövas från HP till sjukskrivning istället på 50%.. Usch tänk om det inte blir godkänt! Men läkaren sa att då skulle han hjälpa mig med det om det skulle nekas. Usch man blir ju helsnurrig av alla olika handläggare! Men då väljer jag nog sjukskrivning isåfall eftersom man inte förlorar klika mycket på det..

Svar på tråden HP eller SP???