• Yllet

Tycker ni att det är ok att bära päls?

Jag citerar Arne Weise:

"Jag har alltid försökt värna om de som lider och har det svårt, både människor och djur. Att få reda på hur dessa minkar lider gör mig vansinnig. Nu när jag vet hur illa ställt det är med minkarna önskar jag att uppfödningen upphör. Bort med detta!"            

Arne Weise, TV-profil

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:23
    För er som vill veta mer kan jag tipsa om länken:

sveketmotminkarna.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 14:31
    Senaste nytt:
    Djurrättsalliansen skickar faktura till Jordbruksverket, för de inspektioner de gjort under 1,5 år.

sveketmotminkarna.se/kampanjen/nyheter/faktura-till-jordbruksverket-vi-gör-ert-jobb

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-14 01:18
    Omvärldenengagerar sig mot ett svenskt förbud.

sveketmotminkarna.se/protester-vid-svenska-ambassader

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 02:19
    KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS:
    sveketmotminkarna.se har starka bilder på plågade, skadade och dödade djur.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att det är ok att bära päls?
  • Neige Obskyr
    Clobberella skrev 2010-09-01 17:54:06 följande:
    Förresten är det ju inte svårt att lista ut att det man hör om minkarna till stor del är propaganda, om minkarna i allmänhet hade det så dåligt att de började äta på varandra och självdog i drivor så skulle det ju inte bli några användbara skinn alls. Man tjänar inte en krona på att behandla dem så illa, det vi får se i tidningarna KAN inte vara representativt för hur minkuppfödning i allmänhet går till.
    Gå gärna in på djurättsalliansens hemsida och se deras film om minkarna. Fundera sedan själv på om det är rimligt att ett djur som är van att röra sig på stora ytor, och lever halva sitt liv i vatten hålls i en liten bur av stålnät. Hade det varit OK om vi höll våra katter så? Hade det varit OK att låta minkar leva så i djurparker? Om inte, varför ska det vara OK på minkfarmar?
  • Clobberella
    Neige Obskyr skrev 2010-09-01 21:37:44 följande:
    Gå gärna in på djurättsalliansens hemsida och se deras film om minkarna. Fundera sedan själv på om det är rimligt att ett djur som är van att röra sig på stora ytor, och lever halva sitt liv i vatten hålls i en liten bur av stålnät. Hade det varit OK om vi höll våra katter så? Hade det varit OK att låta minkar leva så i djurparker? Om inte, varför ska det vara OK på minkfarmar?
    Ja, för djurrättsalliansen är ju säkert neutral i frågan

Jag säger inte att minkarna har det BRA för det vet jag inget om, jag säger bara att de bilder vi på sista tiden sett i media omöjligt kan vara representativt för minkindustrin som helhet. Du kan inte sälja söndertuggade pälsar, eller pälsar av djur som självdött och blivit liggande och angripna av flugor och larver. Blir det inte bra skinn så tjänar du inga pengar, så enkelt är det.
  • Neige Obskyr
    Clobberella skrev 2010-09-01 22:31:45 följande:

Jag säger inte att minkarna har det BRA för det vet jag inget om, jag säger bara att de bilder vi på sista tiden sett i media omöjligt kan vara representativt för minkindustrin som helhet. Du kan inte sälja söndertuggade pälsar, eller pälsar av djur som självdött och blivit liggande och angripna av flugor och larver. Blir det inte bra skinn så tjänar du inga pengar, så enkelt är det.
    Ett avbitet öra behöver inte skada pälsen. Och djur som lever ensamma i burar med är uppenbart stressade och springer runt, runt på den lilla yta de har behöver inte heller skada pälsen. Djurättsalliansen må vara partisk. Men filmen de gjort visar inte bara hur enskilda djur far illa, utan innehåller även intervjuver med experter och stora filmsvepningar över minkfarmerna.

Det som upprör mig mest är inte att djuren äter på varandra, utan hur deras livssituation ser ut, och då framför allt hur små burarna är, och vilken onaturlig miljö det blir för minken, som vill röra sig över stora ytor, samt ha tillgång till vatten att simma i.
  • Anatha

Att bära päls tycker jag är hur naturligt som helst om det är kallt och man behöver värme. Jag har tex fårskinn i vagnen det värmer gott.

• Neige Obskyr
    Neige Obskyr skrev 2010-09-02 00:20:00 följande:
    Ett avbitet öra behöver inte skada pälsen. Och djur som lever ensamma i burar med är uppenbart stressade och springer runt, runt på den lilla yta de har behöver inte heller skada pälsen. Djurättsalliansen må vara partisk. Men filmen de gjort visar inte bara hur enskilda djur far illa, utan innehåller även intervjuver med experter och stora filmsvepningar över minkfarmerna.

Det som upprör mig mest är inte att djuren äter på varandra, utan hur deras livssituation ser ut, och då framför allt hur små burarna är, och vilken onaturlig miljö det blir för minken, som vill röra sig över stora ytor, samt ha tillgång till vatten att simma i.
    På tal om att bilderna kan anses vara representativa för minknäringen som helhet, så har jag sett likadana burar som de som visas i dokumentären på hemsidor som säljer päls där skryts det om hur fina minkfarmarna är. Så just burarna är nog ganska standard, eller kanske t.o.m. högsta standard.
  • Clobberella
    Neige Obskyr skrev 2010-09-02 00:23:42 följande:
    På tal om att bilderna kan anses vara representativa för minknäringen som helhet, så har jag sett likadana burar som de som visas i dokumentären på hemsidor som säljer päls där skryts det om hur fina minkfarmarna är. Så just burarna är nog ganska standard, eller kanske t.o.m. högsta standard.
    Hur burarna ser ut i allmänhet har jag inte koll på, jag kan bara konstatera att fina pälsar=pengar och därför måste en del av bilderna som cirkulerat på sista tiden vara undantagsfall.
    Men hela minkindustrin är ju fullkomligt onödig, vi käkar en massa kor, får och annat med skinn/päls, bättre att ta vara på dessa i stället för att djur ska få lida enbart för att vi vill ha dem på oss.
  • Burberry
    Neige Obskyr skrev 2010-09-01 21:37:44 följande:
    Katter hålls i lägenheter i stan. Har dessa katter någon chans till naturligt beteende i sin naturliga miljö?Stadsbarn växer upp bland asfalt och betong. Är det OK? Fundera på det du, om det är rimligt. Men kanske du själv är en asfaltunge?
    Ja, jag har tvillingar & Nej, jag tycker inte det är det minsta jobbigt
  • Yllet
    Clobberella skrev 2010-09-01 22:31:45 följande:

Vad exakt menar du att Djurrätts Alliansen har att vinna mer än en moralisk seger?
    För någon ekonomisk vinning har de ju inte. 
  • Neige Obskyr
    Burberry skrev 2010-09-02 14:40:59 följande:
    Katter hålls i lägenheter i stan. Har dessa katter någon chans till naturligt beteende i sin naturliga miljö?Stadsbarn växer upp bland asfalt och betong. Är det OK? Fundera på det du, om det är rimligt. Men kanske du själv är en asfaltunge?
    En lägenhet är alltid extremt mycket större än ståltrådsburarna minkarna hålls i, dessutom lever inte katter halva sitt liv i vatten om de själva får välja. Och när det gäller människobarn så är de inte inlåsta, och eftersom de är vi människor som byggt både asfalt och betong så ja, det är en naturlig miljö för dem. Barn har alltid vuxit upp i mänsklig bebygelse, inte ensamma och övergivna i skogen. I sverige finns det dessutom inte några områden där det är särskilt långt till parker eller andra grönområden. Någon behöver jobba på fördomarna .
  • Burberry
    Neige Obskyr skrev 2010-09-10 04:12:30 följande:
    En lägenhet är alltid extremt mycket större än ståltrådsburarna minkarna hålls i, dessutom lever inte katter halva sitt liv i vatten om de själva får välja. Och när det gäller människobarn så är de inte inlåsta, och eftersom de är vi människor som byggt både asfalt och betong så ja, det är en naturlig miljö för dem. Barn har alltid vuxit upp i mänsklig bebygelse, inte ensamma och övergivna i skogen. I sverige finns det dessutom inte några områden där det är särskilt långt till parker eller andra grönområden. Någon behöver jobba på fördomarna .
    En lägenhet är alltid extremt mycket mindre än en katts normala revir. Hur kan ni tycka det är ok bara för att djuret hålls som sällskap åt människan, inte för pälsens skull eller som föda? Ska ni låtsas värna om djuren så var nu åtminstone konsekventa, så kanske någon tar er på allvar!

Och när ska ni inse att minken faktist inte vill vara i vatten om den själv får välja? I naturen är den nödd till det, det är inget som den gör för nöjes skull!

Att stadsmiljö skulle vara naturlig miljö för människan? Och att parker m.m skulle kunna ersätta naturen, tillåt mig småle. Människan i stan sitter nog precis likadant som minken i buren, lider lika lite / mycket som pälsdjuret. Skillnaden är bara att på djuret projiceras mänskliga känslor som den inte har.
    Ja, jag har tvillingar & Nej, jag tycker inte det är det minsta jobbigt
  • BillyX

Ja, eftersom det handlar om att ta vara på djurets alla delar vid jakt.
    Att föda upp minkar för pälsens skull är dock äckligt.

• ViceGuy
    Burberry skrev 2010-09-10 23:16:57 följande:
    Människan i stan sitter nog precis likadant som minken i buren, lider lika lite / mycket som pälsdjuret. Skillnaden är bara att på djuret projiceras mänskliga känslor som den inte har.
    Människan i stan har valt det livet själv.

Men du kanske är lika lycklig inlåst i en fängelsecell, som du skulle vara med ett liv du själv valt i stan?
    There are no theists in the hospital waiting room.
Svar på tråden Tycker ni att det är ok att bära päls?