• Bedhead

Borde studiebesök i slakterier vara obligatoriskt frö svenska skolelever?

Vad tycker ni?
    Och följdfråga:
    Tror ni att ett sådant studiebesök skulle minska köttätandet, vilket vore bra för miljön?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:21
    För ska det såklart stå, inte frö.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde studiebesök i slakterier vara obligatoriskt frö svenska skolelever?
  • ClådBärry

Absolut.

Och att vara tvungna att se filmer av hur ekologiska djur och ickeekologiska djur behandlas innan de slaktas så att de får chans att göra ett medvetet val.

• Lena

Inte obligatoriskt men jag tycker att det är bra om man gör det. Jag tycker man bör besöka så många delar av samhället som möjligt.

• Rokka Jill

Som någon skrev så sköts det faktiskt rätt bra.
    Min pappa var slaktare, Han gjorde det både svart och jobbade ett tag på scan..

Vi äter inga scan-produkter idag. Men det beror på äckelheter som hände på scan.

När min pappa jobbade svart, så kunde han ta djuret levande. (vi tar nu gris som exempell)
    Han tog varje enskild gris och gick ut med denna en bra  bit, långt ifrån alla andra.
    Sen sköt han grisen i huvudet (dog såklart direkt)

Min pappa hade "slaktrum" på vår mark.. En byggnad med avlopp.. Där styckade han grisarna.
    I det slaktrummet hade vi tre(!) frysboxar.. I dessa frysboxar förvarade vi även glass.
    Med andra ord, var jag sugen på glass var jag tvungen att gå in där, och det kunde stinka ibland, kan jag lova. Jag fick gå förbi halva grisar...  För att komma åt min glass..
    Detta REDAN FRÅN TIDIG ÅLDER.

Jag är ingen durrättsaktivist, jag måste ha kött, gör sällan vegetarisk mat.. Jag äter dock inte mycket halvfabrikat-kött (tex snabbburgare osv) och köper jag korv ska det vara så hög kötthalt som möjligt...

• Sixxty

Kan inte svara. Men rent praktiskt är det nog svårt att göra en sådan sak obligatorisk. För det första dräller det inte direkt av slakterier idag och sedan kan man inte tvinga privata företag att ta emot studiebesök. Självklart ska barn få lära sig var vår mat kommer ifrån och innehåller men man kan ju fråga sig om det är skolans sak eller föräldrarna.

• Mechanical

Vet inte om det skulle bidra till minskad köttkonsumtion, men öppenhet är alltid bra. Behandlingen av djur tror jag skulle förbättras om fler utomstående fick inblick i processen att döda djur. Kan man äta kött bör man veta varifrån köttet kommer, att det en gång har varit en levande varelse med känslor.
    Jag röstade ja.

• Bedhead
    MrJoe skrev 2010-08-12 00:32:15 följande:
    Varför är detta skolans uppgift?? skolans uppgift är att lära ut kunskap för livet som gör att du kan skaffa jobb och bygga dig en ljus framtid.

Nja. Man lär sig faktiskt massor i skolan som man inte har direkt nytta av i det dagliga arbetslivet. Om nazismen, kungar, idrott, hårda och mjuka vokaler..
    Grundskolans uppgift är folkbildande, inte yrkesinriktad. Och eftersom vi alla äter mat kan man tycka att det hör till folkbildningen att veta hur den framställs.
  • alezay

Jag tycker man bör veta det. har har träffat barn som tror att fiskpinnar simmar i vatten och det är sorgligt.
    Äter man kött ska man veta varifrån det kommer. Ska tillägga att jag såg min första slakt när jag var barn inte ens i skolålder. Likaså min sambo har sett sånt då hans äldre släktingar var grisbönder.
    Är lite trött på folk som inte klarar av att se verkligheten m,en vill gärna äta köttet.

• Fungus

Det fanns inget alternativ för mig att rösta på...

Jag tycker det är viktigt att göra människor medvetna om vart köttbiten i kyldisken kommer ifrån, samt hur djuren behandlas på vägen.

Att skolan erbjuder möjligheten till sådana studiebesök tror jag är en bra idé, men att det skulle vara ett obligatoriskt inslag i undervisningen tror jag däremot inte på... Mig hade de iaf inte lyckats få med in utan att bruka våld.

Om det skulle påverka människors köttätande är jag skeptisk till. De allra flest amänniskor är ju trots allt redan nu högst medvetna om vart köttet på tallriken kommer ifrån och att djuren ibland får utstå grym behandling på väg till slaktbänken.

It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • beEMbe

ja det är väl bra att se vad köttet kommer ifrån. Jag tycker nog att det är viktigt till och med.

..........love my kids..........
  • Fungus
    alezay skrev 2010-08-12 09:19:45 följande:
    Jag tycker man bör veta det. har har träffat barn som tror att fiskpinnar simmar i vatten och det är sorgligt.
    Äter man kött ska man veta varifrån det kommer. Ska tillägga att jag såg min första slakt när jag var barn inte ens i skolålder. Likaså min sambo har sett sånt då hans äldre släktingar var grisbönder.
    Är lite trött på folk som inte klarar av att se verkligheten m,en vill gärna äta köttet.
    Förlåt, jag vet att det inte är roligt... Men jag fick just en mental bild av en simmande fiskpinne
    It?s psychosomatic. You need a lobotomy. I?ll get a saw.
  • ClådBärry
    Rokka Jill skrev 2010-08-12 06:47:16 följande:
    Som någon skrev så sköts det faktiskt rätt bra.
    Min pappa var slaktare, Han gjorde det både svart och jobbade ett tag på scan..

Vi äter inga scan-produkter idag. Men det beror på äckelheter som hände på scan.

När min pappa jobbade svart, så kunde han ta djuret levande. (vi tar nu gris som exempell)
    Han tog varje enskild gris och gick ut med denna en bra  bit, långt ifrån alla andra.
    Sen sköt han grisen i huvudet (dog såklart direkt)

Min pappa hade "slaktrum" på vår mark.. En byggnad med avlopp.. Där styckade han grisarna.
    I det slaktrummet hade vi tre(!) frysboxar.. I dessa frysboxar förvarade vi även glass.
    Med andra ord, var jag sugen på glass var jag tvungen att gå in där, och det kunde stinka ibland, kan jag lova. Jag fick gå förbi halva grisar...  För att komma åt min glass..
    Detta REDAN FRÅN TIDIG ÅLDER.

Jag är ingen durrättsaktivist, jag måste ha kött, gör sällan vegetarisk mat.. Jag äter dock inte mycket halvfabrikat-kött (tex snabbburgare osv) och köper jag korv ska det vara så hög kötthalt som möjligt...
    Berätta mer om äckligheterna.
  • Rokka Jill
    ClådBärry skrev 2010-08-12 10:34:23 följande:
    Berätta mer om äckligheterna.
    Kom en gris in med en fet varböld, blandades det bara in i leverpastejen.
    Sen den typiske svenske "prickekorven" får sin smak genom att den blir gammal. De skrapar av äckelheterna som växer på den.

Rester, hjärna osv maldes ner till korvar. (det gör det förvisso normalt också. Men det är knappt något KÖTT i scans korvar..)
    Och de oätbara resterna maldes ner och skickades till något annat som de gjorde djurfoder av.. inte vilket djurfoder som helst.. Utan till grisar, så grisarna åt grisar..

Själva avlivningen var enligt min far inte okej.. Och det kunde hända att en gris fick sån adrenalinkick att de faktiskt pissade på arbetarna. Nu är ju det sista över 15 år sen, så reglerna har väll ändrats..(blivit hårdare)

Köttbullar, hamburgare, etc blandade de in JÄTTE mycket- tror det var potatismjöl.
    Samt var det även där bara nermalda rester..

Vi fick seriöst inte lov att äta scans mat, ALLS.. Han gjorde ju mycket själv.. hade "rökrum" också, där han rökte lax, korv osv.
  • ClådBärry
    Rokka Jill skrev 2010-08-12 16:25:56 följande:
    Kom en gris in med en fet varböld, blandades det bara in i leverpastejen.
    Sen den typiske svenske "prickekorven" får sin smak genom att den blir gammal. De skrapar av äckelheterna som växer på den.

Rester, hjärna osv maldes ner till korvar. (det gör det förvisso normalt också. Men det är knappt något KÖTT i scans korvar..)
    Och de oätbara resterna maldes ner och skickades till något annat som de gjorde djurfoder av.. inte vilket djurfoder som helst.. Utan till grisar, så grisarna åt grisar..

Själva avlivningen var enligt min far inte okej.. Och det kunde hända att en gris fick sån adrenalinkick att de faktiskt pissade på arbetarna. Nu är ju det sista över 15 år sen, så reglerna har väll ändrats..(blivit hårdare)

Köttbullar, hamburgare, etc blandade de in JÄTTE mycket- tror det var potatismjöl.
    Samt var det även där bara nermalda rester..

Vi fick seriöst inte lov att äta scans mat, ALLS.. Han gjorde ju mycket själv.. hade "rökrum" också, där han rökte lax, korv osv.
    Det med varbölden lät ju vidrigt men allt annat visste jag ju. Helt obegripligt att det ens får säljas som människoföda.

Salami gör man ju sådär, låter den mogna genom att låta den mögla till sig lite.
  • LyckligtSlut

Svarade nej även om jag tycker att det vore utmärkt. Vi fick göra det. Men sådana som psykiskt inte skulle klara av det ska inte behöva gå, men borde höra till hemkunskapen att veta om köttindustri.

PMS året runt :(
  • lennartsdotter
    ClådBärry skrev 2010-08-12 16:52:25 följande:
    Det med varbölden lät ju vidrigt men allt annat visste jag ju. Helt obegripligt att det ens får säljas som människoföda.

Salami gör man ju sådär, låter den mogna genom att låta den mögla till sig lite.
    Kan göra dig lite gladare iaf. Hjärna får inte säljas som människoföda. Inte som djurföda heller. Sedan galna ko-sjukan var igång räknas hjärna och ryggrad som riskavfall som ska destrueras.
  • TyskMamma

ja självklart ska man veta vad man stoppar i sig.
    Min fyraåring gör regelbundna besök på en bongård med närliggande slakter och brukar numera fråga "mamma, var detta en gris en eller en höna?" när köttet ligger på tallriken. Hon lär sig var köttet kommer ifrån. Det är första steget. Sedan är hon välkommen att besöka slakteriet när hon är äldre men hon vet redan ungefär vad de gör därinne, men sådär detaljerat är hon lite för ung för i mina ögon. Jag vill inte traumatisera eller skrämma henne men jag vill visa henne hur det ligger till och sedan kan hon välja vad hon vill göra med kunskapen.

• Här och nu

Nej, jag tycker inte det ska va obligatoriskt.Unga vegetarianer äter ofta för dåligt, så det behöver vi inte spä på. Däremot anser jag att högstadie- o gymnasieelever skulle va tvungna att se bilder på fosterutveckling.

• VirrigaVerna

Nej varför då?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Borde studiebesök i slakterier vara obligatoriskt frö svenska skolelever?