• maya01

Adoptera privat?

Jag har en pojkvän i annat land utom Europa.
    Hans dotter under 18 år har fött ett barn, som nu ska bort-
    adopteras.
    Kan jag adoptera denna baby om det är ok för alla parter,
    och jag får klara adoptionspapper?
    Kan jag ordna ett pass på barnet och ta med mig barnet in och ut ur Sverige?
    Kan jag bosätta barnet i Sverige?

• Svar på tråden Adoptera privat?
  • viseversa

Tror du måste godkännas precis som alla andra som adopterar. och en utredning tar ju tid. Så nej jag tror inte du får adoptera bara sådär.

• Emeli

Du kan inte adoptera barnet så lättvindigt som du beskriver om du är bosatt i Sverige. Du måste begära medgivande för adoption från familjerätten i din kommun. Innan du kan få ditt medgivande måste du

1) gå en obligatorisk kurs som kommunen kan hänvisa dig till
    2) genomgå en medgivandeutredning, där de sociala myndigheterna kommer att utreda din lämplighet att adoptera
    3) invänta MIA:s godkännande att du får adoptera just detta barn från just det landet (MIA = Myndigheten för Internationella Adoptioner)
    4) få socialnämndens medgivande. Detta är en procedur som tar minst sex månader, oftast mer.

• maya01

Ok,
    Jag tror jag förstår problemet.
    Tack för information.

• Kärnhuset

Svaret är ja. Dvs om du har alla adoptionspapper klara, vilket innefattar att du fått medgivande för adoption.
    Hade du tänkt adoptera som ensamstående? För annars måste du och din pojkvän enligt lag vara gifta för att få adoptera.
    Kontakta socialtjänsten som har hand om adoption i din kommun så får du svar på hur du kan göra. Om man adopterar ett känt barn, som i ditt fall, så behöver det inte ta lika lång tid. En medgivande utredning kan göras på några veckor (sen tillkommer tid för föräldrautbildning, tid för nämndens beslut, och lite pappersexercis).

• Maganda

Hej

Jag och min man är mitt uppe i en släktadoption och det är ingen enkel procedur trots att barnet är känt och en släkting. Man måste gå igenom samtliga steg som de som gör "icke-släktadoptioner". Vi har nu 8 månader sedan vi började vår process kanske kommit halvvägs, vilket förstås är kort tid om man jämför med andra. Men en väldigt lång och jobbig tid för både oss och det väntade barnet.

Om du och din kille vill adoptera detta barnet tillsammans måste ni vara gifta och sedan vet jag inte hur de ställer sig till det faktum att ni bor i olika länder. Ni måste ju visa på att ert förhållande är seriöst och långvarigt och att ni tillsammans kan ge barnet ett tryggt hem.

Mitt tips är att vända dig till socialtjänsten i den kommunen du bor och genast ansöka om att få börja medgivandeutredningen och gå föräldrautbildningen. Ring även MIA som kan ge dig mer vägledning.

Mvh

Maria

Svar på tråden Adoptera privat?