• Anonym (undrar)

Familjehems placerade barn

Nån som vet nåt om detta...Om ett barn är familjehemsplacerat och kommer hem till föräldrarna varannan helg och lov får man då en del av barnbidrag och ev underhåll??

• Svar på tråden Familjehems placerade barn
  • Anonym

En del av underhållet kan utgå då, men det är inte många kronor.

• h8him

Nej, varför skulle man får det? Underhåll och barnbidrag ska gå till barnens kostnader. Har man försörjninsstöd kan man söka extra stöd för de dagar man har umgänge.

• Anonym (undrar)

Jo klart det ska gå till barnens kostnader men det kostar ju då barnet kommer hem.Om h*n vill ha ett par byxor tex kan man inte säga nej jag har inga pengar för dig nu.

• h8him
    Anonym (undrar) skrev 2010-08-12 00:01:07 följande:
    Jo klart det ska gå till barnens kostnader men det kostar ju då barnet kommer hem.Om h*n vill ha ett par byxor tex kan man inte säga nej jag har inga pengar för dig nu.
    Men lever du på existensminimum eller har du försörjningsstöd? Man måste klara av att försörja dsina barn utöver underhåll och barnbidrag. Barn är inte gratis när de bor hemma heller.
  • Anonym (undrar)

Varken eller lever jag på jag jobbar och likaså min man.Och jag vet att dett kostar även när dom bor hemma jag har fler barn så jag vet.Men jag har b-bidrag och u-håll som nu försvinner när h*n flyttar och det jag undrade var om vi får endel av barnbidraget och en del av u-hållet då han är hemma.helger och lov.  

• h8him
    Anonym (undrar) skrev 2010-08-12 00:13:12 följande:
    Varken eller lever jag på jag jobbar och likaså min man.Och jag vet att dett kostar även när dom bor hemma jag har fler barn så jag vet.Men jag har b-bidrag och u-håll som nu försvinner när h*n flyttar och det jag undrade var om vi får endel av barnbidraget och en del av u-hållet då han är hemma.helger och lov.  
    Ni får inte ta del av det.
  • vampyria2

Om barnet vitsas hos dig i mer än fem dagar i sträck så har du rätt till en viss del av de pengarna.
    Men allvarligt talat jag skulle aldrig någonsin tjaffsa om det, jag skulle vara så tacksam över att jag får den hjälpen till mitt barn och att det finns familjer som ställer upp när man själv inte kan hantera sitt barn, så jag skulle aldrig vilja ha en krona för att jag har mitt barn från deras pengar de har förtjänat varje lite krona och mer där till Drömmer

• Helgona

Nej, men du kan få extra ersättning tex för mat av soc. Kläder osv ska ju barnet ha med sig från familjen

CARPE DIEM
  • Anonym

Man kan få något som heter umgängesbidrag

• Anonym (Puma__)
    vampyria2 skrev 2010-08-12 01:07:50 följande:
    Om barnet vitsas hos dig i mer än fem dagar i sträck så har du rätt till en viss del av de pengarna.
    Men allvarligt talat jag skulle aldrig någonsin tjaffsa om det, jag skulle vara så tacksam över att jag får den hjälpen till mitt barn och att det finns familjer som ställer upp när man själv inte kan hantera sitt barn, så jag skulle aldrig vilja ha en krona för att jag har mitt barn från deras pengar de har förtjänat varje lite krona och mer där till Drömmer
  • Anonym

Om ens barn är familjehemsplacerat, ska barnbidrag och underhåll då gå till familjehemmet? Ursäkta en lite ot-fråga, men jag blev lite fundersam eftersom ett av mina barn bor i familjehem men jag får fortfarande barnbidraget och underhållet. Det är iofs jag som köper kläder och annat till mitt barn, kanske därför?

• Anton72

Egentligen så ska du inte ha dom beloppen, dom brukar tillfalla familjehemmet.
    Barnet kostar dig inget då det inte bor hos dig och därför brukar dom beloppen tillfasla familjehemmet eftersom dom står för alla kostander och utgifter för ditt barn!
    Sen är det skillnad på jourhems placerat barn och familjehems placerat barn. Är det jourhems placerat så får bio föräldern dom pengarna men vid familjehems placering är det familjehemmet som ska ha dom!
    Ta kontakt med Soc så att det blir rätt så att du inte blir återbetalnings skyldig helt plötsligt.... vet inte om man kan bli det men kolla upp det ändå. Inte roligt om man får "ett brev på posten" om en sådan retroaktiv skuld!
    Hur länge sen är det barnet placerades?

• Anonym (undrar)

Jag fick undrhållet och fick bet till baka det till fk eftersom det ska gå till f-hemmet.Kolla upp det så du inte blir återbetlningskyldig

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-03 22:27:12 följande:
    Om ens barn är familjehemsplacerat, ska barnbidrag och underhåll då gå till familjehemmet? Ursäkta en lite ot-fråga, men jag blev lite fundersam eftersom ett av mina barn bor i familjehem men jag får fortfarande barnbidraget och underhållet. Det är iofs jag som köper kläder och annat till mitt barn, kanske därför?
    Du har inte anmält att ditt barn inr bedrät e bor hos dig? Det är bedrägeri.
Svar på tråden Familjehems placerade barn