• ungkvinna81

Naturlig follikel trots diagnos tidig klimakterium och äggdonation!!!!!

Hej!

Nu blir arg.... faktiskt riktigt arg....
    Varje gång jag har variet hos gynekologen ser hon/han att jag har follikel... hur kan det bli så?

Jag har ju lämnat in blodprover hos ST:Göran sjukhus och Karolinska som visar att jag har inga ägg.... Nu fattar jag ingenting, jag känner mig förvirrad... varför är svenska gynekologer dåliga på att ställa diagnos och ge TYDLIGA behandligsplaner? Jag ska få FET om bara några veckor... Finns flera här som hämnat i samma situation som jag? dvs går igenom en äggdonation trors att läkerna ser ibland växt av follikel?

• Svar på tråden Naturlig follikel trots diagnos tidig klimakterium och äggdonation!!!!!
  • Anna1983
    ungkvinna81 skrev 2010-08-13 09:03:26 följande:
    Jag tror att du går igenom en äggdonationsbehandling oxå! eller hur? i så fall, är det oxå i AVA Riga? och i så fall hur många försök har du gjort och lyckades du på någon av de?
    Hej igen!
    Nej jag har inte börjat med äggdonation ännu, men om vi inte lyckas på vårt nästa IVF-försök så det blir antingen äggdonation eller adoption. Tyvärr så äggdonation inte tillåtet i landet där vi för tillfället bor, så vi måste i så fall hitta någon klinik i Europa som funkar och inte har jättelång kö!

Får jag fråga varför det verkar som att nästan alla svenskar gör äggdonation utomlands (trots att det är tillåtet i Sverige)? Är det jättelånga köer, eller vad beror det på? (Jag kan inget om hur det funkar med äggdonation.)

Hur valde du vilken klinik att gå på? Tycker du att den verkar bra?
  • loisan31
    Anna1983 skrev 2010-08-13 09:39:02 följande:
    Hej igen!
    Nej jag har inte börjat med äggdonation ännu, men om vi inte lyckas på vårt nästa IVF-försök så det blir antingen äggdonation eller adoption. Tyvärr så äggdonation inte tillåtet i landet där vi för tillfället bor, så vi måste i så fall hitta någon klinik i Europa som funkar och inte har jättelång kö!

Får jag fråga varför det verkar som att nästan alla svenskar gör äggdonation utomlands (trots att det är tillåtet i Sverige)? Är det jättelånga köer, eller vad beror det på? (Jag kan inget om hur det funkar med äggdonation.)

Hur valde du vilken klinik att gå på? Tycker du att den verkar bra?
    Hej,

Det kan jag svara på, det är jättelånga köer och sedan så är donatorerna kända, barnen kan få reda på vem som donerat när de är 18 år vilket jag tycker är fel. Du tar ju t ex inte reda på vems blod du har fått eller vems benmärg som räddade ditt liv.

Loisan31
  • Anna1983

Tack Loisan31 för svaret! Hur lång kö är det ungefär? Och hur mycket kortare väntetid är det på andra kliniker i utlandet? (förstår att det kan variera, men ett exempel skulle uppskattas!)

Väljer kliniken ut en donator som lite grann liknar mottagaren, eller kan det hända att donatorn har ett annat etniskt ursprung?

• ungkvinna81
    Anna1983 skrev 2010-08-13 11:12:25 följande:
    Tack Loisan31 för svaret! Hur lång kö är det ungefär? Och hur mycket kortare väntetid är det på andra kliniker i utlandet? (förstår att det kan variera, men ett exempel skulle uppskattas!)

Väljer kliniken ut en donator som lite grann liknar mottagaren, eller kan det hända att donatorn har ett annat etniskt ursprung?

hej igen fluffi,

Jag står i  kön för äggdonation i sverige och får min tur om ca 2 år så vem orkar väntaaa sååå länge, och det beror på att det finns ont om donatorer. sen som loisan31 skriver att donatorerna är kända men t.ex i Riga är de anonyma vilket är bra tycker jag. om man vill ha en snabbare behandlig i sverige kan man fråga en syster eller en vännina att donera ägg för att ha de själva eller göra kors byte med ett annat par (de får din syster ägg och du får deras t.ex.) sen tvekar jag att donatorerna i sverige är bra, i Riga fick jag VÄLJA vilken kvinna ska dontera till mig, tvekar om det går att göra så i sverige med tänke på att det finns brist om donatorer (antal donatorer i sverigr ca 150/ år, samtidigt är det tusentals barnlösa par väntar på en sådan behandling) så du kan räkna matematiken själv;)

men jag frågade i Denmark, Tyskland, Spanien om det går att göra äggdonationsbehandling... fick avslag från denmark o Tysklnad eftersom det är förbjudit,  i spanien funkar men behandlingen kostar 100 000sek alstå 40 000sek dyrare än Riga. När jag var i ST:GÖRAN sjukhus i Stockholm min IVF läkare rekommenderade  AVA kliniken och de finns även i Finnland men kortaste kötider finns i Riga ... behandligen startades omedelbart;) jag besökte AVA kliniken i Riga i mars 2010 fick ET i maj 2010 :) jag fick välja min donator, vilken hudfärg jag ville, ögonfärg, hårfärg, längd sen fick matchade de mig med två donatorer och jag fick välja en av de så det funkade smidigt... men jag tycker att AVA kliniken är bra... de är duktiga, har moderna verktyg o apparater och sjukskötersokrna är hjälpsamma...de jobbar hårt och undrar om de verkligen tar ledigt nån gång;)    

• loisan31
    Anna1983 skrev 2010-08-13 11:12:25 följande:

Två år är kön i Sverige ca, det varierar från sjukhus till sjukhus, i Sverige är det bara Universitetssjukhusen får utföra denna behandling. Vi har varit i Riga och där är det ingen kö alls, skall göra syskonförsök i slutet på september, har en liten kille som är åtta månader så underbart är det.

Loisan31
  • Anna1983

Hej tjejer!
    Tack för infon (och grattis Loisan till sonen!) Jag hinner inte svara ordentligt idag, men återkommer under helgen!! Kolla gärna 'min' tråd så länge (där du TS kan hitta lite mer info ang. dåliga/tomma ägg). Den heter "Förtvivlad...extremt få ägg & dålig kvalité" och den ser ni om ni klickar på 'senaste inläggen' under 'svårt att få barn'.

Hörs i morgon!

• Happies

Hej
    Jag gjorde 4 icsi (ivf) och endast ett av dem ledde till ET. Det enda ägget jag fick  var av sämsta kvalitet och blev till ingenting. De övriga 3 icsi behandlingarna fick jag inget ägg tillbaka för jag lyckades bara klämma ur mig ett per gång och de befruktades inte. Jag fick tjata mig till varje icsi för läkarna ville helst inte försöka fler gånger.  Läkarna sa att jag börjar ha slut på äggreserven och de få ägg de hittar är av för dålig kvalitet. Så vi gjorde ÄD, fick 8 fina ägg och jag gjorde två FET som misslyckades pga att jag har alldeles för tunn slemhinna. Vi beslöt att försöka med Puregon/Menopur för att se om jag skulle få tjockare slemhinna med en sprutbehandling. Då upptäckte de 6 äggblåsor, vi gjorde ÄP och jag fick ut 3 fina ägg som alla var av toppkvalitet. Ett sattes in och de två övriga fort till frysen. Där finns nu två "egna ägg" och fem donerade ägg kvar. Tyvärr blev jag inte gravid med ägget de satte in och slemhinnan är fortfarande för tunn så vi har hittills avbrutit alla FET jag försökt mig på. Men efter flera behandlingar då jag var "ägglös" så råkade det plötsligt finnas många ägg att ta av, konstigt, den som skulle förstå sig på kroppen.
    Stort lycka till! Hoppas du blir gravid nu
    Lycka till alla ni andra i tråden som försöker bli gravida.

• ungkvinna81

Tack Happies och hoppas det funkar för dig:) måste säga att du hade verkligen en mycket spännande story, du hade lite tur iaf att de fick dina ägg, hoppas de fäster sig;)

• loisan31
    Happies skrev 2010-08-16 21:56:43 följande:
    Hej
    Jag gjorde 4 icsi (ivf) och endast ett av dem ledde till ET. Det enda ägget jag fick  var av sämsta kvalitet och blev till ingenting. De övriga 3 icsi behandlingarna fick jag inget ägg tillbaka för jag lyckades bara klämma ur mig ett per gång och de befruktades inte. Jag fick tjata mig till varje icsi för läkarna ville helst inte försöka fler gånger.  Läkarna sa att jag börjar ha slut på äggreserven och de få ägg de hittar är av för dålig kvalitet. Så vi gjorde ÄD, fick 8 fina ägg och jag gjorde två FET som misslyckades pga att jag har alldeles för tunn slemhinna. Vi beslöt att försöka med Puregon/Menopur för att se om jag skulle få tjockare slemhinna med en sprutbehandling. Då upptäckte de 6 äggblåsor, vi gjorde ÄP och jag fick ut 3 fina ägg som alla var av toppkvalitet. Ett sattes in och de två övriga fort till frysen. Där finns nu två "egna ägg" och fem donerade ägg kvar. Tyvärr blev jag inte gravid med ägget de satte in och slemhinnan är fortfarande för tunn så vi har hittills avbrutit alla FET jag försökt mig på. Men efter flera behandlingar då jag var "ägglös" så råkade det plötsligt finnas många ägg att ta av, konstigt, den som skulle förstå sig på kroppen.
    Stort lycka till! Hoppas du blir gravid nu
    Lycka till alla ni andra i tråden som försöker bli gravida.
    Hej,

Har du testat att äta kosttillskottet membrasin, jag tar det nu på grund av att jag hade tunn slemhinna sist och hoppas att det ska hjälpa mig, det är även bra för andra slemhinnor och för huden. Man kan ta dessa hela graviditeten vad jag förstår, de innehåller omega3 och 7 bland annat och havtornsbär.

Min slemhinna var som tjockast 7 mm och jag blev gravid och sonen är åtta och en halv månad så man ska ha turen med sig att få bra embryon också.

Kram

Loisan31
  • villsågärna38

På Huddinge är väntetiden ca ett år för ÄD (var det sista jag hörde när jag var där innan sommaren) och om man har en egen donator som kan korsdonera är det kortare än så. Vi väntade ca 10 månader till ett första möte.

Jag har flera folliklar varje månad, 1-3 st, men även om jag har ägglossning, mens osv så är kvaliteten så dålig på äggen att det inte funkar att bli gravid (har 0,498 i AMH). Chansen är iaf mikroskopisk. Tror att äggdonation är er bästa chans. Hoppas att det går vägen! Kramar

Life goes on...
  • Nahoj23

Hej

Jag har också folliklar men blöder inte av mig shälv, bara med hjälp av Trisekvens.
    Stod i kö i 3 år till ÄD i Göteborg och lagon tills vi skúlle sätta igång gick jag och min kille skilda vägar.

Står sedan 2 år i kö på både AC och BFA.

Vad är AMH för något?

Jag har aldrig fått svart på vitt att mina ägg är dåliga, de vill inte göra en titthålsop på mig då alla mina andra världen är skitdåliga.

• ungkvinna81
    Nahoj23 skrev 2010-08-18 13:22:43 följande:
    Hej

Jag har också folliklar men blöder inte av mig shälv, bara med hjälp av Trisekvens.
    Stod i kö i 3 år till ÄD i Göteborg och lagon tills vi skúlle sätta igång gick jag och min kille skilda vägar.

Står sedan 2 år i kö på både AC och BFA.

Vad är AMH för något?

Jag har aldrig fått svart på vitt att mina ägg är dåliga, de vill inte göra en titthålsop på mig då alla mina andra världen är skitdåliga.
    hej! ett AMH test är ett blod test som visar antal ägg finns i äggreserven hos en kvinna. Det finns säkert bra info på nätet om detta test om du googlar upp det;)
  • Nahoj23
    ungkvinna81 skrev 2010-08-18 14:35:13 följande:
    hej! ett AMH test är ett blod test som visar antal ägg finns i äggreserven hos en kvinna. Det finns säkert bra info på nätet om detta test om du googlar upp det;)
    Trist att man aldrig ens har blivit tillfrågad att ta ett sådant test.
    Men jag har slutat tjata på Su....det är lönlöst.
  • ungkvinna81

undrar om man har follikel (naturligt), kan man ändå göra ET, eller FET? kommer jag inte få mens de eftersom dessa kommer ju att spricka och man få mens? 

• villsågärna38
    ungkvinna81 skrev 2010-08-19 08:58:17 följande:
    undrar om man har follikel (naturligt), kan man ändå göra ET, eller FET? kommer jag inte få mens de eftersom dessa kommer ju att spricka och man få mens? 
    Om du har lågt AMH och endast en follickel så brukar klinikerna inte vilja göra ivf eftersom det är så oerhört små chanser till befruktning om man bara får ut ett enda ägg. Men ta kontakt med en klinik och kolla. Det är ju isf upp till er om ni vill chansa och betala 22 000 kr för en beh om du bara har ett ägg. Eller är det rörande ÄD du undrar? Jag har både follicklar och mens och det är inga problem att ha det när man gör ÄD. När man nedregleras så stänger man ju av den egna cykeln och gör man FET i naturlig cykel bara med Progynon/östrogen så gör det i hög dos att man också stänger av den egna cykeln så det är inga problem alls. Kramar
    Life goes on...
Svar på tråden Naturlig follikel trots diagnos tidig klimakterium och äggdonation!!!!!