Anna1983 skrev 2010-08-13 11:12:25 följande:
Tack Loisan31 för svaret! Hur lång kö är det ungefär? Och hur mycket kortare väntetid är det på andra kliniker i utlandet? (förstår att det kan variera, men ett exempel skulle uppskattas!)
Väljer kliniken ut en donator som lite grann liknar mottagaren, eller kan det hända att donatorn har ett annat etniskt ursprung?
hej igen fluffi,
Jag står i kön för äggdonation i sverige och får min tur om ca 2 år så vem orkar väntaaa sååå länge, och det beror på att det finns ont om donatorer. sen som loisan31 skriver att donatorerna är kända men t.ex i Riga är de anonyma vilket är bra tycker jag. om man vill ha en snabbare behandlig i sverige kan man fråga en syster eller en vännina att donera ägg för att ha de själva eller göra kors byte med ett annat par (de får din syster ägg och du får deras t.ex.) sen tvekar jag att donatorerna i sverige är bra, i Riga fick jag VÄLJA vilken kvinna ska dontera till mig, tvekar om det går att göra så i sverige med tänke på att det finns brist om donatorer (antal donatorer i sverigr ca 150/ år, samtidigt är det tusentals barnlösa par väntar på en sådan behandling) så du kan räkna matematiken själv;)
men jag frågade i Denmark, Tyskland, Spanien om det går att göra äggdonationsbehandling... fick avslag från denmark o Tysklnad eftersom det är förbjudit, i spanien funkar men behandlingen kostar 100 000sek alstå 40 000sek dyrare än Riga. När jag var i ST:GÖRAN sjukhus i Stockholm min IVF läkare rekommenderade AVA kliniken och de finns även i Finnland men kortaste kötider finns i Riga ... behandligen startades omedelbart;) jag besökte AVA kliniken i Riga i mars 2010 fick ET i maj 2010 :) jag fick välja min donator, vilken hudfärg jag ville, ögonfärg, hårfärg, längd sen fick matchade de mig med två donatorer och jag fick välja en av de så det funkade smidigt... men jag tycker att AVA kliniken är bra... de är duktiga, har moderna verktyg o apparater och sjukskötersokrna är hjälpsamma...de jobbar hårt och undrar om de verkligen tar ledigt nån gång;)