psykiskt funktionshinder och föräldrarskap
Klarar sig barn till föräldrar med psykiskafunktionshinder lika bra som andra.
Jag menar fall där föräldern inte klarar sin roll utan stöd.
Klarar sig barn till föräldrar med psykiskafunktionshinder lika bra som andra.
Jag menar fall där föräldern inte klarar sin roll utan stöd.
Men "Tova", du skriver att din sambohar problem med ex, överraskningar, men hur blir det då med ert barn, när den får paket?
Att ha barn är ständigt att få nya överraskningar.
Jag menar absolut inte att döma dig/er, utan det är mer funderingar som dyker upp.
Just det här tycker jag är intressant, jag har sett flera trådar om föräldrar som har problem med att deras barn reagerar "fel" på tex födelsedagspresenter och överraskningar. De blir inte tillräckligt glada, inte tacksamma, säger något dumt och så vidare.
För barnet blir det uppenbart att människor omkring förväntar sig en speciell reaktion av dem, men ingen talar om vad, och barnet känner kanske mest besvikelse för att det inte var precis det de önskade att det skulle vara (även om presenten är något de kommer att uppskatta och leka med). De flesta barn snappar ju också så småningom upp att svaret på frågan "Men den var kanske inte så rolig, du hade kanske hellre fått en xx?" är "Oh, men jag älskar den, jag är jätteglad för just den här" (oavsett vad man egentligen tycker) och att det korrekta beteendet är att sitta och titta en stund på varje present, säga att den var fin och tacka ordentligt innan man öppnar nästa paket (men inte för lång tid för man ska hinna öppna alla sina presenter också). Har man ett barn som inte alls snappar detta av sig självt är det ju väldigt bra om man som Lillsnufflan har en förälder som är bra på att förklara hur man ska göra och varför. Annars är det stor risk att man betraktas som ouppfostrad, udda eller helt enkelt som dum.
Är man en vuxen person som har problem med överaskningar så kan det ju ha med vad som förväntas av en att göra, inte själva överaskningen i sig. Att man tycker att det är jobbigt att folk förväntar sig en reaktion eller respons som man kanske inte är säker på att man klarar av att leverera. Den typen av press kanske man också helst vill slippa just på sin födelsedag.
Överaskningar som kommer med ett barn är ju av ett helt annat slag.
...min styckeindelning försvinner av någon anledning - hoppas ni orkar igenom.
banjomusik: Vilken utmärkt analys!
Tack för alla fina beskrivningar! De kommer att hjälpa mig att förstå min son och att hjälpa honom på ett bättre sätt. Jag som inte har någon diagnos har ju otroligt svårt att förstå men ni hjälper mig otroligt mycket! Tack alla fina människor!!
Banjomusik: jag tror det ligger mycket i det du skriver. Speciellt om man redan har svårt att uttrycka känslor på det sätt som omgivnignen förväntar av sig. Min sambo har berättat om när en nära släkting avled och alla var så ledsna och grät. Han var ledsen också men grät inte, utan hade en mer logisk känsla typ "anhörig var gammal och sjuk, led mycket och har det säkert bättre där den är nu." Han kände saknad men visade inte det och tydligen hade han fått massa skit för det. Hans sätt att hantera det är mer praktisk också.
När mina hamstrar dött och jag varit jätteledsen så har han varit ledsen för min skull och visst kanske saknat de små djuren lite, men han har fokuserat på att trösta och sörja genom att göra ett fint farväl. Tog bilder på stället där de ligger begravda och liknande.
Men omgivnignen förväntar sig ju att man ska vara ledsen och gråta och visa det. Visst han kan gråta och så men många gånger så känner han saker men uttrycker sig inte på det sätt som förväntas. För tänker man efter så är det ju lite ologiskt att stå och ljuga och säga att tröjan man fått är superfin och man älskar den, när man egentligen hatar färgen och det ser fruktansvärt ut.
Sen att man säger det för att glädja någon annan behöver man få förklarat för sig. Jag öppnar helst mina presenter lite i skymyndan i fred då kan jag få några sekunder eller minuter på mig att hantera situationen och behöver inte lägga energi på att se glad och tacksam ut för en sticksig rosa tröja när jag önskade mig en blå, utan jag kan andas några gånger. Tänka "ja det är ju tanken som räknas" och sen tacka för presenten. Blir lättare än att göra allt på samma gång. :)