• sagofröken

Om man bojkottar RUL - vilket BF går FK då efter?

Rent hypotetisk tråd, kanske under fel kategori!
    Det handlar om hur rutinultraljudet kan påverka ekonomin under föräldraledigheten!

Så här har jag fattat det: Försäkringskassan kräver tex att man haft en viss inkomst minst 6 månader innan beräknad förlossning för att det ska räknas in i SGI:n. FK använder BFdatumet som man får vid rutinultraljudet (som hamnar på moderskapsintyget, ja, ni vet).

MEN vad händer om man "vägrar" RUL? Vilket datum hamnar på moderskapsintyget, vilket datum räknar Försäkringskassan efter?

(Frågan kom upp för att jag själv riskerar att få en mycket lägre SGI om mitt BF flyttas så lite som fyra dagar åt fel håll, och min kompis sa: "skit i ultraljudet då!" Glad Jag tänker definitivt göra mitt RUL ändå, men blev nyfiken på hur det funkar, RUL är ju frivilligt )

• Svar på tråden Om man bojkottar RUL - vilket BF går FK då efter?
  • Rhoda Horswunce

Jag gjorde mitt RUL privat (på sibyllekliniken i Stockholm), och fick då ett papper i handen med BF-datumet och lite annan info i handen, ingenting skickades till MVC. Det kan ju kanske vara ett alternativ för dig? Gör man inga ultraljud så måste de ju utgå ifrån datumet för din senaste mens.

• Malinski79

Men tror du inte MVC går efter senaste mensen då då?? För här är det bm som skriver moderskapsintyget , så då går de säkert efter sm istället bara...

Ella 070911<3 lillasyster BF 100901<3
  • tiggercat

Eftersom föräldrapenning är en försäkring, där du måste uppfylla vissa kriterier. Om du inte gör det tex inget moderskapsintyg, så kan du inte begära att få ersättning.
    Troligen startas inte utredningen om din inkomst förrän barnet är fött....

• Hannah76

Hur menar du? Ska du ta ut fp innan barnet är fött? Annars så spelar det väl ingen roll vilket bf som är beräknat utan vilken dag barnet föds? Eller är jag helt ute och cyklar?

• sagofröken
    Rhoda Horswunce skrev 2010-08-12 21:33:26 följande:
    Jag gjorde mitt RUL privat (på sibyllekliniken i Stockholm), och fick då ett papper i handen med BF-datumet och lite annan info i handen, ingenting skickades till MVC. Det kan ju kanske vara ett alternativ för dig? Gör man inga ultraljud så måste de ju utgå ifrån datumet för din senaste mens.
    Haha, nä jag ska nog gå på min mvc och hoppas på det bästa, men blev nyfiken på hur man kunde gå tillväga - och det där var ju smart! Privat RUL alltså.

Jag tänkte också att de antagligen utgår ifrån sista mens om inget ultraljud görs, kanske nån här som gjort så själv?
  • sagofröken
    Malinski79 skrev 2010-08-12 21:38:47 följande:
    Men tror du inte MVC går efter senaste mensen då då?? För här är det bm som skriver moderskapsintyget , så då går de säkert efter sm istället bara...
    Var bor du? Kanske beror på vilken MVC man går på? Min BM kommer att invänta rul för att få ett mer korrekt datum till moderskapsintyget.
  • sagofröken
    tiggercat skrev 2010-08-12 21:39:29 följande:
    Eftersom föräldrapenning är en försäkring, där du måste uppfylla vissa kriterier. Om du inte gör det tex inget moderskapsintyg, så kan du inte begära att få ersättning.
    Troligen startas inte utredningen om din inkomst förrän barnet är fött....
    Jo, men eftersom rul är fosterdiagnostik och helt frivilligt så måste det väl finnas en massa folk som hoppar över det? Moderskapsintyg måste man väl kunna få ändå? Jag tänker alltså inte prova själv, bara undrar hur det fungerar.
  • sagofröken
    Hannah76 skrev 2010-08-12 21:42:49 följande:
    Hur menar du? Ska du ta ut fp innan barnet är fött? Annars så spelar det väl ingen roll vilket bf som är beräknat utan vilken dag barnet föds? Eller är jag helt ute och cyklar?
    Försäkringskassan vill att man ska ha inkomsten minst 6 månader innan BF för att det ska räknas med i sgi:n, om barnet kommer tidigare eller senare än beräknat spelar ingen roll (till skillnad från de där 270 dagarna man måste jobba för att slippa ifrån lägstanivån, de kan räknas efter bf eller verklig födelsedag, det som är bäst för en.)

Så här svarade de mig: "För att få räkna med den högre inkomsten, måste man gå upp i arbetstid minst 6 månader innan barnets beräknade nedkomst."
  • tiggercat
    sagofröken skrev 2010-08-12 22:19:07 följande:
    Jo, men eftersom rul är fosterdiagnostik och helt frivilligt så måste det väl finnas en massa folk som hoppar över det? Moderskapsintyg måste man väl kunna få ändå? Jag tänker alltså inte prova själv, bara undrar hur det fungerar.
    Hmmm, då får MVC gå efter ditt ord på senaste mens osv. Gör de det? Fråga skadar ju inte :)
    Försäkringskassan skojar man inte med OM man är beroende av pengarna från FL. Man vill ju inte att något ska hänga upp sig på vägen......
  • CeeJay

Om det inte finns något BF från ett UL så går FK, BVC och föräldrarna på det datum som finns dvs BF enligt sista mens eller annan undersökning/utredning hos MVC.

• CloudBerry 1
    sagofröken skrev 2010-08-12 22:24:41 följande:
    Försäkringskassan vill att man ska ha inkomsten minst 6 månader innan BF för att det ska räknas med i sgi:n, om barnet kommer tidigare eller senare än beräknat spelar ingen roll (till skillnad från de där 270 dagarna man måste jobba för att slippa ifrån lägstanivån, de kan räknas efter bf eller verklig födelsedag, det som är bäst för en.)

Så här svarade de mig: "För att få räkna med den högre inkomsten, måste man gå upp i arbetstid minst 6 månader innan barnets beräknade nedkomst."
    Fast nä så fungerar det väl inte...vad har du gjort mellan detta då? Stämplat och varit inskriven på ams? Studerat med csn?
  • sagofröken
    CloudBerry 1 skrev 2010-08-17 14:45:39 följande:
    Fast nä så fungerar det väl inte...vad har du gjort mellan detta då? Stämplat och varit inskriven på ams? Studerat med csn?
    Jag har först haft en mindre tjänst och sedan lyckats få en större. För mig verkar det gå bra ändå, arbetsgivaren bjussade på en extramånad på den större tjänsten och rul flyttade inte bf, men det är intressant att se hur det fungerar! En dag till eller från verkar kunna göra stor skillnad ibland... (För mig skulle det handla om ca 4000 kronor i månaden plus eller minus i föräldrapenning.)
  • sagofröken
    CeeJay skrev 2010-08-15 09:51:07 följande:
    Om det inte finns något BF från ett UL så går FK, BVC och föräldrarna på det datum som finns dvs BF enligt sista mens eller annan undersökning/utredning hos MVC.
    Tack för svar!
Svar på tråden Om man bojkottar RUL - vilket BF går FK då efter?