• Lillmonstret

Blanda vamt kokande vatten med kallt?

Ger tillägg några gånger per dag och ammar resterande tillfällen.

När jag värmt vattnen i vattenkokaren är det ju så varmt och det tar en bra stund innan det svalnar och min kille blir galen av hunger innan han kan få flaskan. Kan man blanda vanligt kallt kranvatten med det varma??

När ni andra är ute på vift har ni med termos då och blandar ersättningen? Såg även att det fanns terta med fördig ersättning att köpa i affären, men har inte provat det. Den kan man tydligen ge som den är utan att värma om jag förstått det rätt?

• Svar på tråden Blanda vamt kokande vatten med kallt?
  • Snooze

Fast orsaken till att du öht kokar är ju för att rena vattnet. Om du sen blandar i okokt vatten från kranen har du ju missat poängen ?!

• Schnooglewookiemush

Ja, det kan man. Själv kör jag alltid vattnet i micron till lämplig temperatur.

Man kan ge kall ersättning, ja. Vi har oftast inte med oss termos, bara pulver. Dottern dricker ersättning och välling kallt.

• Snooze

...ah! Okej, det var kanske inte det du menade, förlåt. Isåfall ja, då kan du blanda i kallt vatten från kranen.

• Zenobia

Ja det gör vi, vi kör häflten hälften. Stod så på sempers lapp om ersättningen att man kunde ta hälften hälften.
    Men annars om du inte vill ta kranvatten så kan man ha en kanna kokt vatten i kylskåpet.

Vi köpte en mattermos på ica maxi som hade fått toppen resultat att hålla vattnet varmt så åker vi bil så har vi med termosen och tetra och värmer med den.
    Annars får hon tetrorna kalla om vi är borta eller om ja finner en micro och värmer i den.

• längtan09

Koka vatten på morgonen. Låt det svalna och ställ in det i kylen. Koka sedan nytt vatten när han ska ha ersättning och blanda typ 50/50 eller vad som nu funkar med det kalla kokade vattnet i kylen. Alternativt att du kokar vatten på morgonen, ställer i kylskåpet, värmer vattnet i micron och i med pulvret.

Mamma sedan juni 2009
  • La Lola

Jag kokar inget vatten o har aldrig gjort.
    Tar kallt från kranen, värmer i micro till ättemp, i med puvler, skakar o serverar.

När Hedda åt ersättning på dagtid (nu äter hon bara morron o kväll) o vi skulle i väg tog jag med kokt vatten i termos, vanligt kallt i en lite flaska, blandade till ättemp o skakade ihop med pulvret.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Schnooglewookiemush

Varför hålla på att koka öht? Låter så krångligt för er.

• VildVittra

Kokar i vattenkokaren häller på med kallt till ättemp..i med pulver, skaka = Klart....tar ca. 2-3 min...hos oss funkar det toppen.

Skulle aldrig bara värma i micro'n men det är jag det.

Gör alltid "ny" flaska då Bella har hur känslig magen som helst och får lätt kolik.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • La Lola
    VildVittra skrev 2010-08-13 12:35:30 följande:
    Kokar i vattenkokaren häller på med kallt till ättemp..i med pulver, skaka = Klart....tar ca. 2-3 min...hos oss funkar det toppen.

Skulle aldrig bara värma i micro'n men det är jag det.

Gör alltid "ny" flaska då Bella har hur känslig magen som helst och får lätt kolik.
    Varför inte?
  • VildVittra
    La Lola skrev 2010-08-13 12:36:53 följande:
    Varför inte?
    Antagligen för jag är en stor tedrickare och skulle aldrig värma tevatten i micron...smakar unket, illa..you name it.
    Så då drar jag samma paralell till flaskvattnet...kanske löjligt men så känner jag.

Känner för "mig" som att det blir godare för henne..ok?

Andra får göra precis som de vill

Kram
    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • La Lola
    VildVittra skrev 2010-08-13 12:41:33 följande:
    Antagligen för jag är en stor tedrickare och skulle aldrig värma tevatten i micron...smakar unket, illa..you name it.
    Så då drar jag samma paralell till flaskvattnet...kanske löjligt men så känner jag.

Känner för "mig" som att det blir godare för henne..ok?

Andra får göra precis som de vill

Kram
    Ok
  • Kesse88

Jag tror faktiskt inte att man måste koka för att rena vattnet, jag gjorde iofs det precis i början med min son men kallt vatten är ju inte smutsigt på det sättet, vi har väldigt rent vatten i sverige så jag tycker att du ska göra det smidigt och blanda kallt/kokt vatten. =)  Det är ju dock en helt annan sak med varmvatten direkt ifrån kranen som innehåller en massa giftiga metaller.

• Lottaa

Vad jag har fattat det som så kokar man vatten för att rena, om man har "egen brunn" eller vad man ska kalla det.

Men det har inte vi, så jag tar vatten från kranen och värmer i micron till ät-temp.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Kronärtskocka
    Lillmonstret skrev 2010-08-13 12:11:59 följande:

När ni andra är ute på vift har ni med termos då och blandar ersättningen? Såg även att det fanns terta med fördig ersättning att köpa i affären, men har inte provat det. Den kan man tydligen ge som den är utan att värma om jag förstått det rätt?

Funkar bra med kall tetra om barnet gillar det, men blir tyvärr mycket dyrare.
    Vi hade en termos med oss med lagomt varmt vatten och en vällingdoserare med ersättningspulver i.  Tyckte det var jättesmidigt att alltid ha lagomt varm vatten med oavsett var vi var. Även om det ofta finns microugnar om man är i väg tycker jag att det kan vara svårt att värma vattnet i en "ny" micro, det blir lätt för varmt. Som liten hade vårt barn problem med magen och då sas det att det var bättre för magen att äta varm ersättning, och därför fick han inte kall ersättning. Lycka till!
  • Lillmonstret

Tack för alla svar, då ska jag fortsättningsvis blanda varm och kallt vatten till lagon temp!

Förresten så letar jag efter en "liten" termos att ha i skötväskan, tips på vart man hittar sådan?

• La Lola
    Lillmonstret skrev 2010-08-13 13:17:35 följande:

Tack för alla svar, då ska jag fortsättningsvis blanda varm och kallt vatten till lagon temp!

Förresten så letar jag efter en "liten" termos att ha i skötväskan, tips på vart man hittar sådan?

Ica, Clas Olhsson, Åhléns har säkert osv....
  • virre85
    Lillmonstret skrev 2010-08-13 13:17:35 följande:

Cleas ohlsson har bra temosar i massa stolekar. Även ikea

Mina barn har endast velat ha kall ersättning och välling
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Blanda vamt kokande vatten med kallt?