Förstår inte Moderaterna sin egen politik?
Ni svarade för en stund sedan på min fråga gällande barns rätt att välja skola.
Där påstår ni att den nya skollagen som börjar gälla nästa år stipulerar att kommunerna måste skjuta till extra pengar till en friskola så att de har möjlighet att ta emot alla elever . Ni menar också att Alliansen på något sätt ska vara garanten för att alla barn får rätt att välja skola?
Tyvärr innebär inte den nya skollagen någon förändring mot idag avseende möjligheten att välja skola för barn med särskilda behov.
Idag så avslår många kommuner rutinmässigt ansökningar till friskolor för dessa barn utan att göra seriösa prövningar eller presentera sakliga motiveringar. Kommunerna anger som skäl att organisatoriska eller ekonomiska svårigheter skulle uppstå för kommunen.
Nedan kan ni läsa hur rätten till stöd är formulerat i den nya skollagen:
39 § Tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. Hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
Barn med dyslexi, bokstavsdiagnoser, autisms osv. har idag och även med den nya skollagen i realiteten ingen valfrihet och det är djupt orättvist.
Före Moderaterna bildade regering med övriga Allianspartier så la ni motion i riksdagen om att elever med funktionshinder i lag skulle tillförsäkras rätten att välja skola. Ni tyckte att möjligheten att välja skola var viktig för alla elever, men var särskilt viktigt för just dessa elever. Hur kom det sig att ni släppte denna viktiga fråga? Hur tänkte ni när ni prioriterade alla bilägares rätt att själv välja sin bilbesiktning före alla barns rätt att själv välja skola?
Det skulle jag vilja veta mer om.
PS. Svara mig inte med att den nya skollagen ger bättre möjlighet att överklaga kommunala beslut. Domstolarna kommer nämligen få ytterst svårt att riva upp beslut när kommunerna hänvisat till organisatoriska eller ekonomiska svårigheter.