När började ni pott-träna ert barn?
Hejsan!
Jag har en nu nio månader gammal liten kille som har blöja dygnet runt - så klart, känns det som eftersom han är så liten. Men när började ni pott-träna era barn? Hur lång tid tog det att få dem blöjfria?
Hejsan!
Jag har en nu nio månader gammal liten kille som har blöja dygnet runt - så klart, känns det som eftersom han är så liten. Men när började ni pott-träna era barn? Hur lång tid tog det att få dem blöjfria?
I de flesta andra länder (förutom Sverige verkar det som) börjar man potträna när barnet kan sitta stadigt helt själv, dvs runt halvåret. Det är inget tvång och absolut inte dåligt för barnet på något sätt (har sett mina två syskon och vänners barn).
Man kan sätta barnet på pottan och ta bort det därifrån så fort det har kissat/bajsat för att det ska koppla pottan till kisset och bajset såsmåningom. Barn tycker ju om att vara nakna och de tycker om att sitta, alltså inget fel i att börja med det tidigt.
En valp kan lära sig bli rumsren vid 8 veckor, bebisar kan mer än vi tror de med
Vi har nu i dagarna börjat sätta minsta på pottan!
6 veckor är hon
Men det är ju bara för att jag hellre vill ha kisset i pottan än på kläder och skötbädd, hon kissar ju så fort man tar av blöjan. Så hon kissar på pottan varje gång
men är det värt att hålla henne ovanför en potta? varför inte direkt i toaletten? jag kan inte tänka mig att ett barn får in vanan att kissa på pottan genom att man håller den över en potta från sex veckors ålder, eller fyra månader heller för den delen. de har ju ingen uppfattning om vad som händer tänker jag. jag tror det måste komma naturligt, att intresset ska finnas. för våran son släppte det i helgen, han ville själv kissa på pottan sade han, och gjorde det både fredag och lördag morgon.
i sydamerika har barnen inte heller blöjor, de kissar direkt från mammans rygg. men i sverige har vi inte barnen på ryggen, vi har barnen på dagis när vi jobbar.
klart man kan lära sig barnets signaler, inget fel med det, personligen känner jag bara att det är ovärt att lägga ner energin när barnen ändå ska lära sig att gå på toaletten själv i slutändan.
Personligen känner jag att det kräver mindre energi än att behöva få en massa extra tvätt bara för att hon kissar ner allting så fort man tar av blöjan.
okej, jag vet inte hur kisset sprider sig om man byter på en tjej, men när det har hänt oss håller vi bara den gamla blöjan emot kisset.
Inte för tidigt att ta bort blöjan! Visste vore det skönt att slippa byta bajsblöjor? Kolla in EC här på FL eller ecsweden.se
Vår dotter var 12 timmar när vi började.
Nu ska jag sätta igång på allvar. Vår dotter är 16 månader. Vi har haft pottan och hon brukar gå och sätta sig på den och göra "kiss"-ljud med blöjan på. Nu har hon lärt sig att ta av blöjan också (både torra och blöta dessvärre) så nu blir det allvar... Men hur gör man?
Hej!
Vår pojke var nio månader när vi började med pottan, han är nu 10 månader. Han visade tydligt när nummer två var på gång och jag satte honom helt enkelt på pottan. Första gången knorrade han lite över att sitta där (hade ju aldrig suttit på en potta) men han bajsade. Dagen efter inget knorr. Nu har det gått tre veckor med pottan och han förstår vad man göra där. Jag anväder mest tygblöjor på honom, så när han sovit middag vill jag förstås byta den. Ungefär hälften av gångerna har han inte hunnit kissa i blöjan varför han då gör det i pottan i stället. Mitt mål är att han ska vara "torr" efter sommaren, då kommer han vara 1,5 år. Sedan kommer visserligen höst och vinter igen och kanske måste man ha blöja som extra säkerhet vid längre utflykter om det inte finns toa i närheten, men annars hoppas jag att han är torr och kan säga till när han behöver gå.
Barn är smarta, det gäller bara att vara uppmärksam på vad som är i görningen. Tror också att det är lättare att träna yngre barn som inte börjat med trotsåldern heller, då kan ju det mesta vara "nej"!
Vi började med toa (med såndär extra toaring) vid ca 4,5 månad. Han är idag 6 mnd och 1 dag och helt blöjfri på dagarna. Har däremot blöja på natten och kissar i den 2 ggr efter nattamningen. Orkar inte upp på toan mitt i natten när han har ätit, så det får så vara.
Sätter på blöja just-in-case när vi ska på tur, men tar även med potta. Har inte bytt bajsblöja på en månad och har väl haft kissolycka en gång i veckan kanske.
Hakuna matata!
Lottilina - hur ser du när han vill kissa eller "rutin kissar" du honom? Vår dotter som är 7 mån kissar/bajsar ofta på pottan men är inte torr bara torrare .
Intressanta länkar i ämnet. Det är inte alls så tokigt att börja riktigt tidigt!
"Det finns kulturer där barns tidiga medvetenhet anses självklart. En ministudie av det Östafrikanska digofolket visar hur spädbarn som regelbundet hålls i hukande ställning efter måltid och sömn redan vid fyra till fem månaders ålder tydligt signalerar strax innan kiss eller tarmtömning."
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn-blir-torra-allt-senare-1.647096
"Nu är barnen ett år gamla och samtliga är ”torra”. Blöjor har de i stort sett aldrig haft
– Anledningen att man gör så här är förstås att blöjor är så dyrt. Dessutom är det lättare när man har sitt barn nära på ett annat sätt. De har till exempel inte barnen nedbäddade i vagnar som i Sverige."
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/forskare-foljer-bebisars-pottraning-i-vietnam_2726961.svd
10 månader var äldsta sonen när han började sitta på pottan varje morgon. Ibland kom något, ibland inte. 2-an var inte alls intresserad vid den åldern utan började kissa på pottan då och då när han var två år.
Ja, ser att du fått många svar från oss EC-ande föräldrar. Här är en till. Började vid 7 veckor och nu vid 9 månader har vi 2-3 "olyckor" om dan (han läcker lite innan han hinner säga till att han vill kissa alt. glömmer säga till om han är inne i spännande lek). På natten är han oftast torr (går upp och kissar en gång), men har fortfarande blöja för säkerhets skull (ingen tvättmaskin i lägenheten). Vi kör omväxlande potta i knäet (insatsen till en Baby Björn pottstol) eller håller honom ovanför toan.
Runt 14 1/2 månad. Hon blev jättglad över sin rosa fina potta och har bajsat på den flera ggr.