• Tintene

Nyfödd bebis hemma.Hur mycket sömn får ni?

Blev mamma för ganska precis en vecka sen o d e helt fantastiskt! Men blir inte mkt sömn... kanske 3-4 timmar per dygn. Lillen vill gärna amma ofta o mycket o inte ligga själv.

Hur e det för er andra?

• Svar på tråden Nyfödd bebis hemma.Hur mycket sömn får ni?
  • MammaCarin 06 och 10

Jag fick min 2:a dotter nu i torsdags och det blir ju inte så mycket sömn nu i början, innan mjölken rann till ordentligt blev det ju ett himla massa snuttande men nu flyter det på.. Men visst vaknar vi på nätterna i snitt kanske tre gånger mellan 23-06 innan jag går upp med min stora tjej som är morgonpigg. Men jag tycker det går väldigt bra, för det är ju som någon annan här nämnde, man måste ju vila på dagarna med, bara en liten slummerpaus på soffan och lilla gumman gör susen för mej!
    Var mycket mer förberedd denna gången på att inte få sova så mycket, första gången trodde jag att jag aldrig skulle bli pigg igen men det blir bättre! Lycka till =)

• Zixi

Min lilla är nu 9 veckor och äntligen får jag lite sömn på nätterna. De första två veckorna tyckte jag var jobbiga för hon sov bara 20 min åt gången och ville äta hela tiden. Efter några veckor sov hon i en-timmarspass och de senaste nätterna har hon lyxat med ett 3-timmarspass

2010-07-20 3040/50
  • vittra
    Zixi skrev 2010-09-22 12:45:29 följande:
    Min lilla är nu 9 veckor och äntligen får jag lite sömn på nätterna. De första två veckorna tyckte jag var jobbiga för hon sov bara 20 min åt gången och ville äta hela tiden. Efter några veckor sov hon i en-timmarspass och de senaste nätterna har hon lyxat med ett 3-timmarspass
    Tvärtom här
    Nu sover minsta på snart 5 veckor bara i sjalen på dagarna och helst ska man röra sig också, annars skriker hon = ingen vila dagtid.
    Efter att äldsta (hon är 3 år) har somnat vid 20 har bebisen vakentid och är vaken till ca 23. Sen sover hon till 3-4 då hon äter, efter det vaknar hon ca varje timme... ofta vaknar dessutom stora av hennes gnäll och bök, så nätterna är långt ifrån lugna! I början sov hon ju mest dygnet runt, det var skönt
  • annasundell

Har en liten på 12 dagar.

Är fortfarande olika lite från natt till natt. Men i regel så brukar jag försöka lägga honom runt 8, då brukar han vara hungrig och sen trött. Sen så har han vaknat runt 23 -01, sen runt 4 och vid 8. Ibland så vaknar han vid 6 och då brukar han sova till 9 innan han vaknar igen.
    Han kan vara jobbig runt 4 då han inte vill somna igen (såklart när man själv är som tröttast), men jag hoppas att det blir bättre snart.

Brukar känna mig någelunda utvilad på morgonen, men man märker såhär på kvällen att man är seg. Brukar försöka slappa på soffan då om inte lillen är vaken och gnällig.
    På dagarna är han vaken/sover väldigt olika. Det går från dag till dag.

• schersmin

Min dotter ar fyra veckor och jag sover nog ca 5-6 timmar per natt. Hon brukar somna eftger kvallsamningen vid 22 och sen vakna mellan 2 och 4 och sen vid 6 . Hon kraks sa mycket sa ofta blir det att jag ar vaken en timme vid varje nattamning pga att hon maste smalta maten lite innan jag kan lagga henne i vaggan. Ofta kraks hon anda och da maste man byta sangklader och kanske klader. Dessutom bajsar hon typ trettio ganger pa natten sa blojan vill jag helst byta nan gang under natten. Ni som liggammar : byter ni inte bloja pa natten? Jag bytte inte bloja de forsta natterna efter BB men hon blev sa himla rod och irriterad sa nu maste jag gora det.

• Tintene

Oj vad tiden går , nu har jag inte skrivit här på lääänge...
    Tack alla ni som delat med er!

Nu har min pojke hunnit bli 7 veckor o de senaste 4 veckorna ca sover han oftast 4-5 timmar i sträck på natten, vaknar o äter ca 1 timme o somnar sen om 1-2 timmar så då får jag oftast 6-7 timmars sömn per natt vilket e helt ok- för att inte säga underbart!!! Glad På dagarna e d olika men oftast sover han inte mer än en timme i sträck o då passar jag på att göra nåt eller äta. Ni som kan sova på dagarna ni måste ju ha barn som sover timmar i sträck? eller hur kommer ni annrs till ro o har tid att somna?

Sen undrar jag ... ni som liggammar på nätterna - e ni inte rädda att somna o lägga er på er bebis eller att bebisen vänder sig o hamnar med munnen ner i madrassen eller får täcket över huvudet o kvävs? Jag kan då inte slappna av  o liggamma pga detta. Iaf inte på natten när man själv e trött o lätt somnar...

• oväntatväntatgravid

Vi hade också så i början... jag kunde inte sova när jag väl fick chansen :P för orolig... han sov kanske 1 timme i taget i början... jag sov 4-5 h per natt utspritt på entimmespass.

Angående liggamning. Jag gör så, har gjort det sen han föddes, han är snart 4 mån nu.
    Väldigt läskigt att sova, men någonstans inom mig vet jag att jag vaknar om jag inte hör hans andning. Undermedvetet lyssnar jag på hans andning och vaknar på en gång om jag inte hör. Men, vi hade en filt på bebisen, så att han inte skulle ha ett täcke att dra över sig.

Lycka till! Det kommer nog gå fint =)
    Snart får ni sova lite längre, vi sover vissa 5h-pass!!! Woho!

• Mamsterbabe

Vår kille är 3 månader nu &har fått bra sovrutiner. 

Han somnar runt 20-21 på kvällen, sen väcker vi honom när vi lägger oss (runt 23) & ger honom mat+byter blöja, sen sover han till 07.30 då han vill ha mat & sen ligga & jollra/skratta med oss i sängen.
    (övriga tiden sover han i egen säng bredvid våran).

Vi är nog ganska bortskämda med Leos rutiner :)

• Xofina

Vår lilla kille blir 6 veckor på tisdag och han blir väldigt trött klockan 21.00 på kvällen, då vill han sova.
    Så lägger honom i sin korg när han somnat och vaknar sedan vid 12 eller 1 för amning och kanske byte av blöja, sen somnar han om och vaknar vid 3 eller 4 för samma och vaknar igen vid 8 halv 9 för att sedan gå upp :) Ibland är det fler uppgångar och ibland mindre.
    Hoppas det håller i sig!
    Jag helammar så därför han vaknar rätt så ofta

• pixie mason

sover kanske 4-5 timmar allt som allt per dygn men lillen är bara 2 veckor än och han har lite svårt och äta efter ordning så man hoppas ju det ska bli bättre bara han blir äldre sen är de ju toppen om man kan få lite hjälp ibland hemma så man slipper tänka på det.. 

• Blomman87

Vår lilla grabb  är snart  6 veckor. Han sover mest hela tiden fortfarande, är uppe vid 5 på morgonen somnar sen gott igen vid 7-8 sen sover han nästan hela dagen vaknar i bland när man har besök eller är på öppnaförskolan är han vaken en liten stund. såklart ammar jag han imellan. Sen har han en vaken beriod på em/kvällen när pappa kommer hem plus lite kvällsoro. Sen sover han gott hela natten oftast vaknar kanske 1-2ggr vid olycka i blöjan. Ammar liggande han grymtar så gulligt när han vill ha mat sen drar han upp huvudet, så jag är inte rädd att han halkar ner mot mig eller rullar på han, Har en stor handduk under oss för han kräks rätt mycket. Vi så bekvämt som möjligt för oss Skrattande

• little mommy

jag har 2 barn hemma och min andra dotter som nu är 8 veckor sover rätt bra faktiskt en dröm jämfört med min första hela första tiden amma hon var 3e timme, och sov då alltid efter hon ätit. 
    numera är hon vaken om dagarna sover kanske 5 -10 min om man lägger henne i vagnen eller i sängen. men ligger hon kvar vid bröstet (vilket hon alltid somnar av) då sover hon vidare.
    så jag brukar passa på att sova med henne ammandes under dagen medans stora tjejen är på dagis.
    och sen på kvällen så somnar inte lillan ordentligt förns 20:30 typ och då sover hon till 23, och äter sen sover hon vidare till 02, sen vaknar vid 05 och ska ha mat och sen igen vid 07,
    sen e det dag och då e det 5 min som gäller om man inte sitter placerad i soffan och ammar konstant då sover hon bättre  

men tycker jag sover relativt bra faktiskt. och hon är en dröm jämfört med första barnet som inte sov sina första 4 år utan vaknade i snitt 10-15 gånger per natt hela tiden. sen när hon vart 4år började hon sova hela nätter. 

så denna lilla tjej är redan enklare  

Svar på tråden Nyfödd bebis hemma.Hur mycket sömn får ni?