silvergirl skrev 2010-09-24 15:57:29 följande:
Därför att man ska ta ansvar för sina handlingar. Att få ett missbildat barn eller bli våldtagen ser jag inte som ett val man gjort. Att ha oskyddat sex är däremot ett val, man väljer att ev bli gravid.
Jag tycker du gör det för lätt för dig. Genomsnittsåldern för sexdebut i sverige är 16 år, ungefär. Snittåldern för förstagångsföderskor ligger mellan 27 - 32 beroende på var du är i landet. Det innebär att genomsnittskvinnan har MINST 10 sexuellt aktiva år framför sig innan det är aktuellt med barn, och de flesta fortsätter att ha ett sexliv även efter barnen (även om det känns avlägset vissa perioder

)
Det innebär att man måste ha preventivmedel som fungerar varje gång i tjugo år. Hårda bud. Inga missade piller, inga spruckna kondomer, inga fylleligg utan gummi, inga oj-då-han-hann-inte-dra-ut-den någon gång på minst 20 år. De flesta gånger vi har sex gör vi det av helt andra skäl än att vi vill ha barn.
Dessutom anser jag ju att även den som gör abort tar ansvar för sin fertilitet. Har man inte möjlighet att ge ett barn en bra uppväxt - det må vara känslomässigt eller ekonomiskt dåligt - så ska man inte heller föda barnet och förvänta sig att andra tar hand om det.
Det finns gott om statistik för aborter på socialstyrelsens hemsida. Där kan man läsa att de flesta som gör abort bara gör en abort. Det är få som gör mer än två. De flesta aborter görs tidigt. De flesta kvinnor har alltså väldigt god koll på sin fertilitet och fattar snabbt beslut om avbrytande eller inte.
En sista punkt: jag tar alltid illa vid mig när man säger att man ska inte göra abort om man blivit gravid av misstag, utan man ska "ta konsekvensen av sitt handlande". I mina öron låter det som om barnet ska vara kvinnans straff för att hon knullat omoraliskt. Ett barn ska aldrig vara ett straff! Alla barn ska få förmånen att födas välkomna!
Naturligtvis ska vi sträva efter att minska antalet aborter - men inte genom att försvåra för kvinnor att få abort, utan genom att öka tillgängligheten och acceptansen för p-piller, förbättra villkoren för föräldrar, i synnerhet förbättra möjligheten för människor att arbeta och studera deltid och förbättra föräldrapenningen för studenter, så att det är möjligt att bli förälder tidigt och oplanerat och ändå fortsätta läsa! Vi borde studera Holland, som både har en tillgänglig abortlagstiftning OCH en öppen sexualmoral OCH ett lågt aborttal.