• En glad tjej

Vad ska hända med a-kasseavgiften?

Jag arbetar och är medlem i GS (grafiska fackförbundet) Sedan Alliansen vann valet har min avgift höjts till svindlande 420 kr i månaden. Har hört att läkare betalar ca 90 kr i månaden i a-kasseavgift. Jag tjänar 25 000 kr i månaden innan skatt, en läkare antagligen ett par gånger mer. Borde ni inte tänka om lite när det gäller a-kasseavgiften? Jag tycker det är lite väl magstarkt att betala 420 kr i månaden med tanke på att jag får ut ca 10 000 kr i månaden om jag blir arbetslös.

• Svar på tråden Vad ska hända med a-kasseavgiften?
  • Moderaterna

Vi har under våren 2010 tillsatt en parlamentarisk utredning för att se över hur sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna långsiktigt kan förbättras för att bli sammanhållna, balanserade och hållbara, samt bidra till långsiktigt högre sysselsättning. Alliansen vill införa en allmän inkomstförsäkring vid arbetslöshet. Hur en sådan skall utformas utan att få negativa effekter på arbetsmarknadens funktionssätt är dock komplicerat och frågan utreds av den parlamentariska socialförsäkringsutredningen. När utredningen lämnat sitt förslag kommer Alliansen att ta ställning till när och hur en obligatorisk A-kassa kan införas.

Svar på tråden Vad ska hända med a-kasseavgiften?