Ni med barn födda i v. 35 - hur var den första tiden?
Hej! Födde en dotter i juli, i vecka 35. Nu är hon 5,5 veckor.
Den första tiden har hon mest sovit dygnet runt med kortare vakenperioder. Det har också varit mycket skrik på kvällen. Jag upplever det som att hon har gaser och magsmärtor ibland, och som att hon är "rastlös" ibland. Väldigt svårt att analysera varför hon skriker. Det är ungefär varannan kväll hon skriker mycket.
Hennes dygnsrytm är svår att bestämma. Hon vaknar oftast vid 7-tiden och vill äta, och sover sedan på förmiddagen. Därefter har hon lite vakentid. Sedan sover hon till och från (beror på vad vi gör under dagen). På kvällen har hon ofta vakentid / skriker 2-3 timmar mellan 21 och 00.30 Sedan sover hon och ammar var tredje timme på natten. Ibland skriker hon någon timme på natten också.
Jag helammar. Hon går bra upp i vikt, väger nu 3600 gram.
I jämförelse med min son är skillanderna flera: Hon sover mycket mer om dagarna. Hon har ingen dag/natt än, vilket sonen hade. Hon ammar kortare stunder. Sonen kunde amma i timtal och var jämt hungrig. Hon skriker på kvällarna, vilket sonen sällan gjorde. (Bara han fick amma var han nöjd).
Det är svårt att veta vad som beror på att hon är för tidigt född, och vad som är "normalt".
Fler med barn födda i vecka 35 som vill dela med er om den första tiden?
Skilde den sig från era tidigare barn om ni hade några?
Hur tacklade ni skriknätterna, ni som hade sådana?