• oOMayaOo

Vi med barn födda sommaren 2010

Halloj!

Jag fick mitt första barn, en son, den 7 juli. Jag har tittat runt på FL men inte hittat en
    tråd för oss som har fått/ ska få barn nu i sommar.

Här kan vi träffas och prata, skryta, jämföra, ge och få råd.

Välkomna!

• Svar på tråden Vi med barn födda sommaren 2010
  • NobodysFool
    Sillkungen skrev 2010-08-23 17:10:52 följande:
    Vi hade matsond tills för en vecka sen så då var det väckarklocka var tredje timme för att mata. Nu ammar han helt och då brukar han sova 4 timmar i sträck innan han vill ha mat. Brukar bli amning kl 23, kl 03 och kl 07. Så det blir bara ett nattpass och det känns helt ok. Men vad lyxigt för dig att få 6-7 timmar emellan. Jag hoppas vår ska få lite längre mellan nattamningarna sen när han vuxit till sig lite. Han är ju fortfarande ganska liten så han orkar nog inte få i sig tillräckligt vid en amning för att sova så länge ännu.
    Tråkigt att ni inte får amningen att fungera, ska du försöka ett tag eller lägger du ner det och kör flaska?
    Jag ammade och pumpade och pumpade och ammade... blev för mycket för mig.
    Och för henne med för den delen och det var synd att pressa henne och mig så jag tog till ersättning och det blev mycket lugnare i hemmet och hon blev mätt..
    Sillkungen skrev 2010-08-23 17:14:37 följande:

NoobodysFool
    Såg nu att du redan svarat på hur du gör med matningen. Jobbigt att hon har problem med magen, hoppas det blir bättre med tiden. Vår kan ha lite magproblem (gaser) vilket tydligen är vanligt för prematurer då deras tarmar fått mat tidigare än de skulle.

Ja hon får droppar men det har lugnat ner sig nu när hon får semper lemolac ..
    hon hade problem med gaser och magknip och hon kunde gråta i flera timmar innan det blev bra.
    Men här utövar vi babymassage varje kväll.. jag masserar fortfarande min 3 åriga son .. han tycker det är skönt och avslappnande innan han ska somna.
  • oOMayaOo

Lilleman opererades för tredje gången igår och hittills så återhämtar han sig mycket bra Skrattande

• NobodysFool
    oOMayaOo skrev 2010-08-25 23:46:30 följande:
    Lilleman opererades för tredje gången igår och hittills så återhämtar han sig mycket bra Skrattande
    Jag önskar all lycka till er.. hoppas allt går bra
  • Sillkungen
    oOMayaOo skrev 2010-08-25 23:46:30 följande:
    Vad skönt att det går bra. Hoppas han snart är en frisk och stark liten kille.
  • oOMayaOo
    Sillkungen skrev 2010-08-26 12:50:38 följande:
    Vad skönt att det går bra. Hoppas han snart är en frisk och stark liten kille.
    Stark är han definitivt, han har redan varit med om 3 stora bukoperationer och han skulle egentligen vara född nu i veckan.

Min bästa vän har bf idag, så spännande!
  • NobodysFool

Idag är hela familjen förkylda och man går och tar hand om alla.. jag är den enda som inte har drabbats av något.
    Sonen och maken är lite gnälliga men ni vet hur det manliga könet är när de är sjuka :D

Min lilla flicka har också lyckats att bli förkyld och det är jobbigt eftersom hon är så liten.. men jag ska göra lite kycklingsoppa till de stora och mysa med den lilla...  hoppas ni får en bra dag

• Sillkungen
    NobodysFool skrev 2010-08-27 08:46:09 följande:
    Idag är hela familjen förkylda och man går och tar hand om alla.. jag är den enda som inte har drabbats av något.
    Sonen och maken är lite gnälliga men ni vet hur det manliga könet är när de är sjuka :D

Min lilla flicka har också lyckats att bli förkyld och det är jobbigt eftersom hon är så liten.. men jag ska göra lite kycklingsoppa till de stora och mysa med den lilla...  hoppas ni får en bra dag
    Usch då.. stackars liten att vara förkyld. Hoppas det blir en lindrig variant i alla fall.
    Jag har tvingat maken till förebyggande behandlingar samt mycket nogrann handhygien om han har träffat sjuklingar på jobbet. Vill inte ha en sjuk karl att ta hand om, och än mindre att sonen blir smittad. 

Vi har varit på bvc för första gången och lillkillen hade gått upp 200g på en vecka Skrattande  
  • oOMayaOo

Jag kollar lite efter en vinteroverall till lillen, men funderar lite på vilken storlek han kommer ha i vinter. Han har  stl 44 nu. Jag gissar på att en 62a borde funka, vad tror ni?

• Konfetti
    oOMayaOo skrev 2010-08-16 23:03:31 följande:
    Elia. Och nej, jag hade ingen aning om att Elias (med s men änså samma sak typ) är ungefär det näst vanligaste namnet att döpa sin unge till just nu Obestämd

Men när jag fick reda på det så kunde jag inte släppa namnet eftersom jag gillar det så.
    Det var ett jättefint namn tycker jag, gillar det både med och utan s! :)
    ♥Zion & Leon♥
  • Konfetti
    NobodysFool skrev 2010-08-24 20:04:09 följande:
    Jag ammade och pumpade och pumpade och ammade... blev för mycket för mig.
    Och för henne med för den delen och det var synd att pressa henne och mig så jag tog till ersättning och det blev mycket lugnare i hemmet och hon blev mätt..
    Sillkungen skrev 2010-08-23 17:14:37 följande:

NoobodysFool
    Såg nu att du redan svarat på hur du gör med matningen. Jobbigt att hon har problem med magen, hoppas det blir bättre med tiden. Vår kan ha lite magproblem (gaser) vilket tydligen är vanligt för prematurer då deras tarmar fått mat tidigare än de skulle.

Ja hon får droppar men det har lugnat ner sig nu när hon får semper lemolac ..
    hon hade problem med gaser och magknip och hon kunde gråta i flera timmar innan det blev bra.
    Men här utövar vi babymassage varje kväll.. jag masserar fortfarande min 3 åriga son .. han tycker det är skönt och avslappnande innan han ska somna.
    Känner igen det där, har haft och har fortfarande problem med amingen, inte kul alls. Så jag pumpar också på för fullt och ger på flaska samt ger ersättning ibland då mjölken inte räcker till alla gånger. Försöker amma då och då men det vill sig inte riktigt tyvärr, såriga bröst och lilleman har fel "tag". Var samma sak med min förra son, då höll jag ut och pumpade i 4 månader, utan att lyckas få ordning på amningen. Får se hur länge jag orkar fortsätta pumpa denna gång, är ju ett evigt pysslande med det..diskande av flaskor och pumpar stup i kvarten osv. Känns ju liksom inte riktigt som man kan slappna av och njuta pga av stressen med amingen.
    ♥Zion & Leon♥
  • NobodysFool
    Sillkungen skrev 2010-08-27 14:37:06 följande:
    Usch då.. stackars liten att vara förkyld. Hoppas det blir en lindrig variant i alla fall.
    Jag har tvingat maken till förebyggande behandlingar samt mycket nogrann handhygien om han har träffat sjuklingar på jobbet. Vill inte ha en sjuk karl att ta hand om, och än mindre att sonen blir smittad. 

Vi har varit på bvc för första gången och lillkillen hade gått upp 200g på en vecka Skrattande  
    Välkommen till familjen snoriga.. fy vilken natt det har varit.
    Maken har snarkat eftersom han har varit täppt.. sonen har fått en ögoninfektion och snorar som bara den.
    Och den lilla hon har varit täppt och varit ledsen hela natten.
    Jag har sprungit mellan sovrummen och hjälpt alla.
    Så nu förtjänar man en liten paus..
    Maken har gått till jobbet och jag har båda barnen hemma, men det är ganska lungt.

Vad bra att han har gått upp 200g på en vecka....
    Lady 82 skrev 2010-08-28 00:21:21 följande:
    Känner igen det där, har haft och har fortfarande problem med amingen, inte kul alls. Så jag pumpar också på för fullt och ger på flaska samt ger ersättning ibland då mjölken inte räcker till alla gånger. Försöker amma då och då men det vill sig inte riktigt tyvärr, såriga bröst och lilleman har fel "tag". Var samma sak med min förra son, då höll jag ut och pumpade i 4 månader, utan att lyckas få ordning på amningen. Får se hur länge jag orkar fortsätta pumpa denna gång, är ju ett evigt pysslande med det..diskande av flaskor och pumpar stup i kvarten osv. Känns ju liksom inte riktigt som man kan slappna av och njuta pga av stressen med amingen.
    Det här med amningen är en konst... eller hur?
    Jag måste komma över det här med sorgen att inte kunna amma.. jag iallafall känner mig så värdelös.
  • Sillkungen
    NobodysFool skrev 2010-08-28 08:55:32 följande:
    Välkommen till familjen snoriga.. fy vilken natt det har varit.
    Maken har snarkat eftersom han har varit täppt.. sonen har fått en ögoninfektion och snorar som bara den.
    Och den lilla hon har varit täppt och varit ledsen hela natten.
    Jag har sprungit mellan sovrummen och hjälpt alla.
    Så nu förtjänar man en liten paus..
    Maken har gått till jobbet och jag har båda barnen hemma, men det är ganska lungt.

Vad bra att han har gått upp 200g på en vecka....
    Lady 82 skrev 2010-08-28 00:21:21 följande:
    Det här med amningen är en konst... eller hur?
    Jag måste komma över det här med sorgen att inte kunna amma.. jag iallafall känner mig så värdelös.
    Är väl lite skönt att snoriga maken gått till jobbet så slipper du i alla fall en gnällig karl hemma...Flört
    Hoppas du fått en välförtjänt paus idag.
  • NobodysFool
    Sillkungen skrev 2010-08-28 15:48:23 följande:
    Är väl lite skönt att snoriga maken gått till jobbet så slipper du i alla fall en gnällig karl hemma...Flört
    Hoppas du fått en välförtjänt paus idag.
    Hej alla det blev ingen paus idag för vi gick på bjuvsfestivalen så lillen kunde åka karusell .. men jag ska lägga mig tidigt idag..

Har fått en värsting till innebrännare på näsan det ser ganska roligt ut hahahaha.

Min lilla dotter har blivit bättre i magen och förkylningen verkar bli bättre..
    oOMayaOo skrev 2010-08-27 19:25:26 följande:
    Jag kollar lite efter en vinteroverall till lillen, men funderar lite på vilken storlek han kommer ha i vinter. Han har  stl 44 nu. Jag gissar på att en 62a borde funka, vad tror ni?
    Det borde väll stämma eller? det är så svårt ibland det här med storlekar.. hur har ni haft det med prematur kläder?? träffade en väninna med en son som föddes en månad för tidigt och hon hade svårt med att hitta kläder.. hon letade på nätet och hon sa att det var riktigt dyrt.
  • Sillkungen
    NobodysFool skrev 2010-08-28 19:14:45 följande:
    Hej alla det blev ingen paus idag för vi gick på bjuvsfestivalen så lillen kunde åka karusell .. men jag ska lägga mig tidigt idag..

Har fått en värsting till innebrännare på näsan det ser ganska roligt ut hahahaha.

Min lilla dotter har blivit bättre i magen och förkylningen verkar bli bättre..
    Det borde väll stämma eller? det är så svårt ibland det här med storlekar.. hur har ni haft det med prematur kläder?? träffade en väninna med en son som föddes en månad för tidigt och hon hade svårt med att hitta kläder.. hon letade på nätet och hon sa att det var riktigt dyrt.
    Skönt att hon börjar bli bättre.

Vi har köpt några plagg i stl 44. Vi hittade på Lindex och så i barnprylarbutiker. Har även beställt från Ellos och det var inte alls så dyrt. Ellos kläder är dock mindre i strolekarna är tex Lindex eller PoP. Vår grabb kan knappt ha bodys i 44 från Ellos längre medans de från Lindex fortfarande är rymliga.
  • oOMayaOo
    NobodysFool skrev 2010-08-28 19:14:45 följande:
    De mesta prematurkläderna är lånade, resten är köpta på Tradera. Det är ganska dyrt oftast i butik, minst 100 kr/plagget.
  • Emelie 1987

Är det någon kvar här? Jag hoppar in 3½ år senare med Embla född i juni 2010.

Blivande trebarnsmamma <3
Svar på tråden Vi med barn födda sommaren 2010