• supersemlan

Barn som kissar på gården...

Flickorna som bor tvärs över gatan från oss, 2 år resp. knappt 4, springer ofta nakna på sin gård och kissar där de känner för det. Det är väl OK om grannarna själva tycker det. Problemet är att den större flickan också gör det på vår gård, då hon leker med min dotter, som är 5, och att min dotter imiterar hennes beteende - tidigare har hon aldrig haft för vana att kissa var som helst och hon gör det inte när den andra flickan inte är med. 

Vad kan man göra? Jag säger till dem att vår gård inte är en toalett och att jag vill att de slutar kissa på gräsmattan, men grannflickan kissar ändå när hon känner för det. Borde jag prata med hennes föräldrar om det? Pinsamt tycker jag... och frågan är om de själva kan göra något åt det. Överreagerar jag - är det harmlöst med lite kiss? (Det har faktiskt hänt att de har bajsat också - uäk! - men bara en gång.)

• Svar på tråden Barn som kissar på gården...
  • supersemlan

Jag får tolka det som att du inte tycker att det är ett problem utan att jag bara ska hålla för näsan för urinångorna när solen gassar?

• chrissandra

Jag tillhör de delen av befolkningen som inte tycker att man ska kissa utomhus om man inte befinner sig i skogen så jag förstår att du inte gillar detta.

Du måste säga till barnen att de absolut inte är OK att kissa på er gård.
    Funkar det inte så måste du ta det med föräldrarna.

• chrissandra
    MrsMia skrev 2010-08-14 19:11:16 följande:
    i-landsproblem...
    Nä, vi har tillgång till toaletter så detta måste inte vara ett problem.
  • Cia o krabaten

Ja jag tycker nog det är harmlöst med lite kiss.

Däremot kan du visst säga till föräldrarna så de pratar med dottern. Säg det vänligt bara liksom.

Vi bor lantligt med några enstaka grannar men stora egna tomter och visst händer det att vi kissar ute. I princip alla utom jag Maken har en förkärlek till att gå till buskarna istället för på toa Fråga mig inte varför.
    Men vi kissar i kanten mot "skogspartiet" och inte mitt på gräsmattan. 
    Däremot kissar dottern alltid på toa hemma hos andra.
    Kanske kan du avsätta en plats där grannen (och även din dotter om hon nu tar efter) får kissa på?
    Bakom en buske eller bakom huset eller så? 

• supersemlan
    chrissandra skrev 2010-08-14 19:14:01 följande:
    Jag tillhör de delen av befolkningen som inte tycker att man ska kissa utomhus om man inte befinner sig i skogen så jag förstår att du inte gillar detta.

Du måste säga till barnen att de absolut inte är OK att kissa på er gård.
    Funkar det inte så måste du ta det med föräldrarna.
    Skönt att jag i alla fall inte är ensam om att tycka att det är lite äckligt. Suck, får väl ta ett snack med dem... 
  • supersemlan
    Cia o krabaten skrev 2010-08-14 19:15:10 följande:

Däremot kan du visst säga till föräldrarna så de pratar med dottern. Säg det vänligt bara liksom.

Vi bor lantligt med några enstaka grannar men stora egna tomter och visst händer det att vi kissar ute. I princip alla utom jag Maken har en förkärlek till att gå till buskarna istället för på toa Fråga mig inte varför.
    Kanske kan du avsätta en plats där grannen (och även din dotter om hon nu tar efter) får kissa på?
    Fast jag tror inte att de inte hinner/orkar gå på toa utan att de tycker att det är lite kul att kissa överallt. Och att de inte bryr sig om att jag säger ifrån. Men möjligen skulle det sluta vara roligt om jag gav dem ett kisshörn istället för att reta upp mig på det. Har inte tänkt på det...
  • chrissandra
    Cia o krabaten skrev 2010-08-14 19:15:10 följande:

Det finns en avsatt plats att kissa på, toalett kallas den.
  • chrissandra
    supersemlan skrev 2010-08-14 19:17:14 följande:
    Fast jag tror inte att de inte hinner/orkar gå på toa utan att de tycker att det är lite kul att kissa överallt. Och att de inte bryr sig om att jag säger ifrån. Men möjligen skulle det sluta vara roligt om jag gav dem ett kisshörn istället för att reta upp mig på det. Har inte tänkt på det...
    Jag må vara tråkig eller kinkig eller vad man nu vill kalla mig men några "kisshörn" vill inte jag ha i vår trädgård i alla fall. :)
  • exiteme

Jag hade sagt till barnet rejält. Mitt hem, mina regler. Hade barnet inte lyssnat hade jag sagt till att det inte var välkommet att leka i trädgården. En fyraåring är stor nog att förstå.

• JuliaåRonjasmammis

Vi bor också lite som Cia ovan, och båda mina killar samt maken kissar utomhus, förutsatt att vädret tillåter.

Ett medvetet val, dels slipper vi tömma vår septitank stup i kvarten, dels håller det borta rådjur och hjortar. Ska väl tillägga att vi i princip inte har någon insyn alls, samt att de sprider sina gracer och aldrig kissar i närheten av huset.

Borta (förutom när vi är på landet ibland, också stor tomt utan insyn) kissar de alltid inomhus.

Bor man i tätbebyggt område, med små tomter, insyn samt kommunalt VA ser jag ingen anledning till att inte kissa inomhus. Okej att mindre barn kissar på gräsmattan, t ex när man försöker blöjavvänja, men är de större får  man nog lära dem att visa hänsyn.

Tycker att du ska prata med föräldrarna, lite fint sådärFlört, och kanske även ha ett litet snack med tjejerna om att det inte luktar så gott om man kissar överallt.

Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Barn som kissar på gården...