• filuran5

4 år och blöja dygnet runt. är det "normalt" eller?

jag trodde att barn blev blöjfria iaf på dagtid senast runt 3 år, men denna killen är 4 och har fortfarande blöja dygnet runt. han pratar oxå väldigt dåligt och jag ser att han har napp i munnen väldigt ofta oxå.
    tror ni det är nåt som är fel eller är det bra slappa föräldrar?

när slutade dina barn med blöja på dagen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 20:40
    detta barnet är nu över 5 år och går fortfarande med blöja dygnet runt och napp i munnen mest hela tiden. pratar gör han mer nu, men så otydligt så ingen hör vad han säger. jag tycker faktiskt synd om honom. andra yngre barn frågar om han är bebis och alla frågar alltid va? när han säger nåt.

• Svar på tråden 4 år och blöja dygnet runt. är det "normalt" eller?
  • Guld gossarnas Super Mamma

Älste sonen torr dagtid då han var 2år och 7 månader,2 veckor efter det tog vi bort även nattblöjan,då den alltid var torr,har gått super bra hela tiden.
    Minsta sonen är 2,5år nu och på jätte god väg att fixa detta med utan blöja,så hoppas det  håller i sig och han snart är torr utan blöjor.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • snillis

En "normalt" utveckad 4-åring skall klara av att gå utan blöja på dagtid - under förutsättning att någon (vuxen) lärt honom.
    Att han pratar dåligt kan ha att göra med att han har napp eftersom barn som har napp länge lär sig att prata med nappen i munnen så att säga.

Men det kan ju också vara så att det är nåt "fel" på barnet.

Min son som är 5 i oktober har blöja på natten fortfarande men det är en helt annan sak - det är ju hormonellt och kan inte tränas bort av mig som förälder. På dagen blev han torr vid 2,5 men han ville fortfarande bajsa i blöja ett tag till (gick alltså utan blöja och sa till när han ville bajsa så tog vi på blöjan och så tog vi av den direkt han var färdig) så det fick vi bort strax innan han fyllde 3.

Min dotter som är snart 3 har varit torr sedan hon var 1,5 år på dagtid (har fortfarande blöja på natten).

Om det är pga föräldrarna är det ju oerhört synd om honom.

• Ericha

Sonen slutade med blöja i våras (fyller nu i 3 nov). Vi köpte hem kalsonger och han fick prova dem och vi sa att han var fin i dem. Vi hade tänkt köra till sommaren då det är lite enklare. En dag i våras ville han dock gå på pottan och ha kalsonger. Vi körde på och första veckan fick vi torka MASSOR. Sen dess har han varit utan blöja. Han kan hålla sig väldigt länge och glömmer fortfarande att säga till ibland, eller bestämmer sig helt enkelt för att han INTE ska gå på toaletten eftersom det kan han bestämma över. Så visst sker det olyckor. Speciellt om han gör saker han är inne i (spännande lekar, nya kompisar, busfabriken osv). Dock vill han inte bajsa på toa/potta utan begär att få blöja när han behöver göra det. Torr på natten blev han nästan samtidigt och där har det inte skett mer än en handfull olyckor sedan vi slutade med blöjor.

Vad menar ni med trovärdigt torr?

• Movie Freak

man skall akta sig för 2 saker:

1. att dömma andra när man inte vet vad saker beror på BARN ÄR INDIVIDER inte ett kollektiv som alla börjar o slutar med saker samtidigt. Min 4 åring är inte torr nattetid ännu, trots att vi tar upp honom både 3-4 ggr mellan 19.30-06.00 då han vaknar så kissar han ner sig 6 av 10 ggr ändå natte tid.

2. Att kasta ur sig saker som är det bara slappa föräldrar eller ngt fel på ungen. Det behöver nämligen itne vara något av det. Var o varannan förälder är inte slapp o var o varannan unge har inte ngt "fel". Vissa har bara inte samma värderinga i vad som är viktigt eller nödvändigt att bli av med eller tvinga fram saker som deras barn inte är mogna för.

våran 4 åring har napp när han somnar in fortfarande, han har prövat att sluta många ggr men är inte redo så enkelt är det. Det är inget fel på honom för det o inget slappt med oss som föräldrar. Vi har gjort det man bör göra, vi testar emellan åt att soman utan nappen o försöker i ngr nätter o blir det bara värre istället för bättre så får han den tillbaka.

Sedan undrar jag varför bryr du dig om någon annans barn fortfarande har blöja vad angår det dig?

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
  • Ezder

Hmm... Den "moderna" attityden till potträning verkar vara att barnet har blöja dygnet runt, hela tiden tills det är "moget". "Moget" tolkar många föräldrar som "säger själv till att det inte vill ha blöja, efter som är pinsamt bland kompisarna" etc. Många verkar inte ens erbjuda potta/toalett vid blöjbyten, utan allt ska ske i blöjan tills barnet själv säger ifrån. Allt för att inte stressa barnet, för att potträningen inte ska bli fylld av krav och ångest och trots. Och det är väl bra, på sätt och vis... I kontrast mot den gamla potträningen, där barn tidigt spänndes fast på pottan, och straffades om det hände olyckor. Fast det gör ju att barnen går i blöja ganska länge, framförallt om man använder moderna engångsblöjor som känns så torra att barnet knappt märker att det kissat.

Vi tyckte inte att det var något särskilt trevligt sätt att hantera det på dock, så vi har istället erbjudit alternativ till blöjan från början. Höll över toalett/potta vid byten och när han vaknade och så. Då kissade han nästan alltid, och från 2 veckors ålders tills han började resa sig mot möbler och blev för rastlös för att sitta still hade han knappt en enda bajsblöja. Sedan blev det mer blöjor (tygblöjor) och pottvägran ett tag, tills han vid 13 månaders ålder plötsligt började gå självmant till pottan när han behövde. Sedan dess har han gått naken här hemma, och blivit säkrare och säkrare, även om enstaka olyckor fortfarande kan hända om han har väldigt väldigt roligt med något och inte vill slita sig. Nu har han nyligen fyllt två, och använder bara blöja om vi ska iväg någonstans där jag vet att vi inte kommer att ha tillgång till toalett på många timmar.

Så det där med om barnet är moget eller inte, tror jag har ganska mycket att göra med föräldrarnas attityd faktiskt.  Och att ha blöja vid 4-5 år skadar väl inte barnet, bortsett från att det väl är helsosammare att tömma blåsan ordentligt än att småskvätta, men med tanke på miljön kan det nog ändå vara en idé att åtminstone erbjuda alternativ väldigt mycket tidigare än så. Därmed inte sagt att pojkens föräldrar är slappa, de vill väl bara vänta in honom hellre än stressa, för stora blir barnen så snabbt ändå.

• Flygfotogen

Normalt är ett så konstigt ord... Det är inte så väldans vanligt med fyraåringar som har blöja 24/7. De som har det behöver inte vara onormala utan kanske aningen sena. Ibland har det med fysiologiska eller psykologiska saker att göra vilket jag antar att du syftar till när du använder "normalt" i din frågeställning.

• filuran5
    Marsch skrev 2010-08-17 21:36:53 följande:
    Normalt är ett så konstigt ord... Det är inte så väldans vanligt med fyraåringar som har blöja 24/7. De som har det behöver inte vara onormala utan kanske aningen sena. Ibland har det med fysiologiska eller psykologiska saker att göra vilket jag antar att du syftar till när du använder "normalt" i din frågeställning.
    ungefär så menade jag ja.
  • knäppisen

De andra barnen ska inte fråga om han är bebis bara för att han har blöja. Det bör du ta upp med förskolepersonalen så att de kan ta upp det med barngruppen på ett bra sätt. 

Om du verkligen bryr dig om pojken så prata med föräldrarna. Fråga om barnen kan leka. Lär du känna dem så lär du också få veta vad som felas pojken, om det nu är något.

• Tanja f

Min son blev kisstorr dagtid vid ca 2,5 år. Men när han skulle bajsa ville han ha blöja väldigt länge, tills han fyllde 4 år. Det var jobbigt på slutet och jag kämpade hela tiden på olika sätt för att han skulle sluta med "bajsblöja". När vi sa att han skulle få baka bullar med pappa gick han äntligen till toan Nattblöjan tog vi av vid 5 år och har fått kämpa med det också pga att han kissar på sig. Nu är han snart 7 och det händer mer sällan att han kissar i sängen, kanske 1 gång var tredje vecka. Dottern 4 år blev torr dag och natt vid ca 2,5. Kissar väldigt sällan på sig. Sonen 15 mån kissar ibland på pottan. När han var mindre både kissade och bajsade han ganska ofta på toa/potta. Jag tycker det låter som att de är lite lata.

• Flickan och kråkan
    Finesse skrev 2010-08-14 21:39:39 följande:
    Min dotter är 2½ och kommer garanterat inte att vara blöjfri när hon är 3 år eftersom hon varit helt livrädd för pottan.. vi har försökt å försökt men det funkar inte. Nu har hon kissat några ggr på pottan men vägrar fortfarande vara utan blöja. Napp har hon oxå.. men slappa föräldrar är vi inte.. ts, har du själv barn??
    Ville bara hälsa att vår äldsta vägrade att gå utan blöja och att ens provsitta potta ,eller toalett för den delen, tills han var 2 år + 9 månader (sprang skrikande iväg om det kom på tal)......då sa han till vår förvåning plötsligt "Ja", när vi en kväll frågade om han ville kissa på pottan. Morgonen efter ville han inte ha blöja och ingen blöja på dagen sedan dess. Knappt en olycka första månaderna. Nu, sista tiden, han blir 3½ i sommar har vi börjat få småolyckor. Han säger ofta till lite för sent så det kan komma lite i kalsongerna.

Tänkte som du när han var 2½ år.......det här kommer att ta låååång tid.
  • ajjjda

Vår son blir snart 4a år och har blöja 24/7 var torr dagtid vid 1 1/2 men sen blev han förstoppad och idag typ 2 1/2 år senare har viäntligen fått hjälp till honom. då han inte kunde hålla tätt bakifrån utan de rann ut avföring hela tiden. de var en förstoppning som satt högt upp i tarmen som nu äntligen har lossnat. att en 4 åring har blöja ska man inte döma ingen utomstående vet vad som ligger bakom. vi försöker även nu igen att få vår son till att gå utanblöja. men då han får så passa mkt mediciner för sin mage då denna förstoppning gjort att tarmen är 4 ggr större än normalt. så får han två movicol dagligen vilket gör att han inte hinner till toa när de är dags. så döm inte någon som har blöja. detta problem vår son har är inget man ser utan på. men kan säga att min 4a åring skäms pga detta....

Svar på tråden 4 år och blöja dygnet runt. är det "normalt" eller?