Lärare om föräldraledighet
Jag har varit på kurs som facket ordnat ang detta, men blev inte så mycket klokare för det. HUr ska man planera sin ledighet på bästa sätt???
Jag har BF den 25/12, skolan håller på tills den 21/12. Funderat lite om jag ska vara helt ledig sista par veckorna eller kanske gå ner till halvtid sista månaden. Ävem om jobbet inte är så ansträngande fysiskt så är det stressigt och kräver mycket engagemang och mycket helgs- och kvällsarbete, betydligt mer än de 45 timmar man ska jobba (så har de flesta lärare det skulle jag tro!).
Man har rätt att "gå i tjänst" under jul-påsk- och sportlov som lärare, med lön (det kan man tycka vad man vill om, men det står i vårt kollektivavtal) och därmed spara lite på fp-dagarna. MEN man får också (som kommunalt anställd) ett fp-tillägg när man får barn (en klumpsumma som betalas vid nedkomsten) men då måste man ta ut minst 150 fp-dagar i följd (alltså inte avbryta för lov) om jag har fattat det rätt?
Vad är klokast att göra? Ta tillägget eller gå i tjänst under sport-/påsklov? Vad gäller sommaren så kommer jag inte har arbetat in för en normal ferielön (blir knappt en termin + 120 dagar fl, så det kommer att saknas 1,5 månad ca för att få full sommarbetalning).
HOn som höll i kursen pratade så mycket om att man som lärare verkligen skulle planera och "skaffa" barn vid rätt tid (hur lätt är det för de flesta?) och att det var mkt bättre att få barn under hösten än under våren....jag blev helt snurrig.
Hur har ni andra lärare gjort eller tänkt göra???