• Haligh

Lärare om föräldraledighet

Jag har varit på kurs som facket ordnat ang detta, men blev inte så mycket klokare för det. HUr ska man planera sin ledighet på bästa sätt???

Jag har BF den 25/12, skolan håller på tills den 21/12. Funderat lite om jag ska vara helt ledig sista par veckorna eller kanske gå ner till halvtid sista månaden. Ävem om jobbet inte är så ansträngande fysiskt så är det stressigt och kräver mycket engagemang och mycket helgs- och kvällsarbete, betydligt mer än de 45 timmar man ska jobba (så har de flesta lärare det skulle jag tro!).

Man har rätt att "gå i tjänst" under jul-påsk- och sportlov som lärare, med lön (det kan man tycka vad man vill om, men det står i vårt kollektivavtal) och därmed spara lite på fp-dagarna. MEN man får också (som kommunalt anställd) ett fp-tillägg när man får barn (en klumpsumma som betalas vid nedkomsten) men då måste man ta ut minst 150 fp-dagar i följd (alltså inte avbryta för lov) om jag har fattat det rätt?

Vad är klokast att göra? Ta tillägget eller gå i tjänst under sport-/påsklov? Vad gäller sommaren så kommer jag inte har arbetat in för en normal ferielön (blir knappt en termin + 120 dagar fl, så det kommer att saknas 1,5 månad ca för att få full sommarbetalning).

HOn som höll i kursen pratade så mycket om att man som lärare verkligen skulle planera och "skaffa" barn vid rätt tid (hur lätt är det för de flesta?) och att det var mkt bättre att få barn under hösten än under våren....jag blev helt snurrig.

Hur har ni andra lärare gjort eller tänkt göra???

• Svar på tråden Lärare om föräldraledighet
  • sagomor

Jag är också lärare och har BF 26/12. Den där klumpsumman du pratar om känner jag inte till. Är det i vissa kommuner bara? Jag har tänkt att ta ut föräldraledighet några veckor innan avslutningen och sedan gå i tjänst under själva jullovet. Om jag minns rätt har man rätt att gå i tjänst 3 ggr per år och då tänkte jag gå i tjänst på påsklovet och del av sommarlovet (även om man inte har rätt till full ferielön, kan det löna sig att spara dagarna och ta ut fler dagar andra veckor. Min plan är att börja jobba lagomt till novemberlovet 2011.

Mitt första barn är fött i maj 2007. Då arbetade jag till påsklovet och tog sedan föräldraledigt fram till förlossningen. Sedan gick jag i tjänst sommarlovet och jullovet och sedan började jag jobba lagomt till sommarlovet året efter. Har tänkt vara hemma kortare tid denna gång och lämna mer tid till sambon och satsa på jämställdhetsbonusen.

Man kan som lärare planera ledigheten väl och sedan vara hemma extra länge, men man får ju inte så mycket pengar, men dagarna sparar man.

• Lärarn

Det är en djungel! Jag vet inte allt men är inne på andra fl så lite kan jag. Vad gäller extra tillägget får man det i X antal dagar, du skriver 150 och då är det nog så. Tidigare var det 90. Man får bara detta i 150  dagar om man tar ut dem sammanhängande. Tar man endast ut t.ex. 50 dagar sammanhängande får man 10% av lönen i 50 dagar och sedan inte mer, men man får i alla fall 50 dagar...

Går man i tjänst på lov (utom sommarlov) får man fullt betalt - det lönar sig mer än 10% av lönen några dagar extra - om man inte har superotur med dagar vill säga. Men det borde i alla fall löna sig mer att gå i tjänst 3 ggr. Sommarlovet är inarbetad tid och lönen man får under sommaren motsvarar den del av läsåret man hann jobba innan fl. De övriga loven är inte inarbetad tid och därför får man fullt betalt - det är viktigt att tänka på skillnaden mellan lov och lov.

Första barnet: februari   Jag gick hem 1/2, tog ut sportlov, påsklov och sommarlov. Fick full lön sport och påsk och lite drygt halv lön på sommaren. Då fick jag ut 10% extra i 90 dagar - då fanns inte kravet att man skulle ta dem i ett svep s.a.s.

Andra barnet: augusti  Jag gick hem i juni, fullt betald sommar, min fl börjar nu när terminen börjar igen. Bryter för jullov, sportlov och påsklov, då jag får fullt betalt. Novemberlovet består av studiedagar så man tjänar mindre på det... Får 10% extra för hösten, men får inte ut alla 150 dagar men det är det värt.

För mig vore det idealiskt att få barn i början på juni - då kan man leva på full lön hela sommaren utan att ta ut föräldradagar... För arbetsgivaren är ju augusti idealiskt eftersom det blir lättast för dem.

Sen den som fullt ut kan planera när man ska få barn - lycka till! För oss tog det dryga halvåret med båda, de kom inte alls när vi tänkt

Lycka till och ta kontakt med ditt fackliga ombud eller regionombud för att få svar på precis vad som gäller dig! Sedan har jag läst att man kan få skippa betala a-kassa/facklig avgift när man är fl... Får forska vidare

• Haligh

Tack för bra svar! Visst vore sommarbarn det idealiska...men inte gick det så lätt för oss heller så at man kunde "välja".. Jag är fackligt ombud själv på min skola, och hört om detta TVÅ gånger, men jag tycker ändå det verkar ruggigt komplicerat... Men det är som "LÄrarn" säger, de 90 dagarma är nu 150 (gäller för barn födda senare än 1/7 i år). Sagomor: det gäller alla kommuner, det ska ske automatiskt men hör av dig till ditt lönekontor annars! Man måste ha jobbat i ett år bara. KOlla in denna länken: http://www.mintrygghet.se/web/mt.nsf/doc/007102CB?OpenDocument eller nedan från Lärarförbundets hemsida:

"Kommunalt anställda

Den som har varit anställd minst ett helt år har rätt till ett föräldrapenningstillägg med 10 procent av månadslönen i 150 dagar. För barn födda före 1 juli 2010 gäller högst 90 dagar.

Föräldrapenningtillägget utbetalas en gång per födsel och förälder i samband med ledighetens början. En förutsättning för att få 150 dagars föräldrapenningtillägg är att den första föräldraledigheten är 150 kalenderdagar eller längre.

Utfyllnadsersättning för den som har hög lön
    Den som tjänar mer än taket i föräldraförsäkringen och har varit anställd minst 180 dagar före ledigheten, får en utfyllnadsersättning till föräldrapenningen under högst 270 dagar per födsel. Ersättning utges endast för dagar med föräldrapenning. Ersättningen blir 80 procent av lönen minus högsta föräldrapenning.
    (AB 29 §.)" från Lärarförbundets hemsida....

• Leiben

10 % av lönebortfallet är den informationen jag har fått. och det tills man bryter fl. så jag får det bara fram till jullovet och har bf i början av nov ungefär.

• darlingdesperados

Hej!

Jag är lärare och gjorde som du skriver och slutade jobba två veckor innan planerad BF. Som var 10 december. Sen gick jag iof sig över tiden en dryg vecka, men jag är väldigt glad att jag slutade i tid, så att jag hann gå ned i varv och släppa jobbet inför det som komma skulle.

• This is my life

Hej alla.
    Är också lärare och har bf i december.
    Har just varit i kontakt med mitt fackliga ombud (LR) och fått följande info:
    man har rätt att avbryta sin föräldraledighet och "gå i tjänst", tre gånger per kalederår (inte läsår!). Om man ex. väntar barn i slutet av året, går på föräldraledighet innan jullovet men sen vill gå i tjänst över jullovet, som ju löper över skaven för två kalenderår (ex. 2010/2011), räknas denna tjänstgöring till det kalenderår då jullovet började (dvs. 2010). Det betyder att man har rätt att gå i tjänst vid ytterligare tre tillfällen under 2011, ex. sport-, påsk-, höst- eller jullov. Om sommarledigheten verkligen är ett lov eller ferieledighet är jag dock fortfarande osäker på...
    Man har rätt till en ersättning som motsvarar 10 % av lönebortfallet de första 150 dagarna som man är föräldraledig. Väljer man att gå i tjänst innan dessa 150 dagar är över tappar man dock rätten till de dagar som återstår (om man ex. går på föräldraledighet i nov och går i tjänst till jullovet får man alltså bara ut 10 % multiplicerat med antalet dagar tills det att jullovet börjar). Övriga dagar á 10 % tappar man men man får räkna på om man ändå inte tjänar ekonomiskt på att gå i tjänst över lovet.

MEN- jag undrar en sak: min fackliga företrädare informerade om att om man efter föräldraledigheten går tillbaka i tjänst mitt i ett läsår så är man inte helt säkrad sommarlovet efter. MAn hamnar mellan två system. Någon som kan förklara detta?
    Låter väldigt viktigt att känna till.

• Leiben
    This is my life skrev 2010-09-21 11:03:58 följande:
    Hej alla.
    MEN- jag undrar en sak: min fackliga företrädare informerade om att om man efter föräldraledigheten går tillbaka i tjänst mitt i ett läsår så är man inte helt säkrad sommarlovet efter. MAn hamnar mellan två system. Någon som kan förklara detta?
    Låter väldigt viktigt att känna till.

Står jättemycket i trådan jag länkade till om det här. Så läs i den!
  • Haligh

Har man inte jobbat ett helt läsår har man inte jobbat in sin lön på sommaren! Men de första 120 dagarna man är föräldraledig är feriegrundande, dvs räknas som att man jobbar! Men i mitt fall exempelvis, om jag går på fl från december så kommer jag inte att få full lön nästa sommar, utan måste komplettera med fp. Alltså som semester, man jobbar in i förskott (25 dagar semester, resten ferie eftersom vi har 45-timmars veckor).

Svar på tråden Lärare om föräldraledighet