• Author

    En skola för alla?

    Forskningsresultat visar ensidigt att vi alla lär in på olika sätt. Detta kommer man även snabbt fram till på egen hand om man funderar på sig själv och tittar sig om i sin omgivning. Detta har vi vetat under många år nu, men fortfarande ser undervisningen ut på liknande sätt som tidigare, enda skillnaden är att barnen får ännu mer "eget ansvar" på ett sätt som de inte alls är mogna för och som inte passar deras inlärningsprofil.

    Forskningen visar att om vi får lära in oss på ett sätt som passar oss, och om vi får lära in på flera olika sätt, så förstår vi bättre och kommer ihåg det vi har lärt oss under en längre tid.

    Har ni några visioner att förändra undervisningen/läroplanen på något sätt, så att barn som lär in genom att:
    - experimentera
    - lära ut till andra
    - se bilder
    - använda händerna
    också har en möjlighet att lyckas bra "redan" i grundskolan? Eller ska det fortsätta vara så att enbart barn som lär in genom att:
    - läsa
    - höra läraren prata
    ska klara sig bra?

    Jag jobbar på socialtjänsten och träffar dagligen de ungdomar som tidigt blivit utslagna eftersom de är mer praktiska av sig, eller för att de kommer bättre ihåg om de ser bilder. De är så tragiskt! Detta är duktiga ungdomar som blir totalt undervärderade genom hela skolgången. De får inte en chans, och i värsta fall hamnar de hos oss på mitt jobb.

  • Svar på tråden En skola för alla?
  • Vänsterpartiet

    Hej!

    Vänsterpartiet anser att det är skolans skyldighet att anpassa undervisningen till elevernas behov så att alla elever kan få den kunskap de har rätt till. För att förutsättningarna för detta ska bli bättre behövs fler lärare och lärare som är behöriga. Det krävs dessutom att lärare får kontinuerlig kompetens utveckling samt möjlighet att i tjänsten kunna hålla sig ajour med nya forskningsresultat. Detta för att det ska ske en pedagogisk utveckling på varje skola. Givetvis behövs det också skolledare med goda kunskaper om pedagogik som kan se elevernas såväl elevernas som lärarnas behov. Läroplanen bör innehålla vilka målen med undervisningen ska vara och inte vilka metoder som ska användas för att nå målen.


Svar på tråden En skola för alla?