• Fimpen72

Trombyl är verkningslös....

Läste precis på Carl von linnes kliniks hemsida att Trombyl eller annat blodförtunnande inte har ngn effekt för att förhindra missfall enligt en ny studie.
    Jag har funderingarna på att be om det inför nästa graviditet pga en infarkt hos mitt barn under förlossningen men har inte haft tid...
    Klippt från Linnes hemsida:
    "
    Den andra studien (S P Kaandorp, Holland) prövade att behandla gravida kvinnor (totalt 364 st) med tidigare upprepade missfall, med antingen lågdos salicylsyra enbart, eller i kombination med lågmolekylärt heparin. Ingen av behandlingarna gav bättre utfall än det man fick i den tredje gruppen, kvinnor som bara fick "sockerpiller", placebo. Även om detta är nedslående resultat, så styrker det uppfattningen att de flesta tidiga missfall beror på avvikelser i embryot och alltså inte kan räddas med behandling.

Studier av detta slag är viktiga eftersom "gissa och tyck" blir allt vanligare inom fertilitetsbehandlingar, något som inte bara syns på nätet utan tyvärr börjat influera kollegor att sätta in allehanda extra mediciner vid och efter IVF för att "förbättra" resultaten. Detta trots att vetenskapen talar för att de extra medicinerna är verkningslösa - och i värsta fall - inte helt ofarliga. Varken lågdos salicyl, Trombyl, eller proppförebyggande medel typ Fragmin, är helt fria från biverkningar och risker."""

• Svar på tråden Trombyl är verkningslös....
  • Cia o krabaten

Sedan finns det flera andra studier, bla svenska, som ger annat resultat.
    CVL har redan tidigare varit motståndare till behandlingar pga mf.
    Jag skulle absolut inte gå till dem om det var därför jag hade svårt att få barn.

• Fimpen72

Jaha. vad konstigt. Man tycker ju att klinikerna borde vara mera objektiva.

Har du länkar/namn till studierna, kan vara bra att visa upp vid ett ev gynmöte ju.

• Odetta

som Cia skriver så finns det flera andra studier som visar att det visst funkar! Håller med henne, är dem från början motståndare till behandling så sök dig inte dit.

Ur egen erfarenhet kan jag säga att min man och jag har haft 6 mf. 2 mf på raken innan vår son (och sonens graviditet självmedicinerade jag med Albyl Minor för jag hittade ingen läkare som ville skriva ut Trombyl) och nu 4 mf på raken innan den graviditet som jag är i nu (och nu äter jag Trombyl och har lyckats komma till v16)

Så för oss har Trombyl betytt MYCKET. Enda skillnaden mellan missfallsgraviditeterna och dem som gått bra är just lågdos salicylsyra...

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Cia o krabaten
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 17:27:20 följande:
    Jaha. vad konstigt. Man tycker ju att klinikerna borde vara mera objektiva.

Har du länkar/namn till studierna, kan vara bra att visa upp vid ett ev gynmöte ju.
    Nej jag är inte mycket för länkar tyvärr, men det finns i trådar här på FL. Bland upprepade mf eller behandlingar.
    Odd kanske har länkar?

Eller kika in i ngn tråd om upprepade mf så kanske du finner svar där.
    Eller googla

Finns en Dr B någonting i Borås som gjort en studie på detta bla.
  • Fimpen72

Det verkar ju pågå en svenskstudie där Lennart Blomqvist håller i tåtarna.
    Men hans tidigare pilotstudie var ju så liten.. läste i hans ansökan att det inte finns några belägg att det fungerar men att han tror att det kan hjälpa, där för vill han göra studien på 400kvinnor.
    Vet inte hur långt kan han tänkas ha kommit.
    Detta var ju rätt intressant på hans ansökan:

"I en systematisk översikt från Cochrane library (7) ingår endast två små studier. I den ena ingår 54 gravida kvinnor med upprepade tidiga missfall och utan påvisbara anticardiolipinantikroppar och som randomiseras till lågdos acetylsalicylsyra (ASA) eller placebo. I båda grupperna resulterade 81% av graviditeterna i levande födda barn. Författarna betonar att det är absolut nödvändigt med en stor, randomiserad och placebokontrollerad studie för att få bättre klarhet.
    I den andra finns en subgrupp på 20 kvinnor med tidigare missfall efter graviditetsvecka 20 och trombofili och som randomiserats till behandling med lågmolekylärt heparin eller lågdos acetylsalicylsyra. Behandling med enoxaparin gav en högre grad levandefödda barn jämfört med lågdos acetylsalicylsyra. Slutsatsen är att det saknas tillförlitliga studier i ämnet.""

Nu är det väl ASA som LEnnart gör studie på trots att enoxaparin verkade ge bättre resultat.

Vad jag förstod är det 75mg ASA/dag tills v 36 som är dosen som LEnnart skulle köra på.
    Och det kan man ju köpa på apoteket utan recept och dela i lagom dos...

Bra med lite varningar om Linné. Jag mailade dem om en fråga ang BMI för snart två veckor sedan och har ännu ej fått svart. IVF sthlm svarade iallfall

• Cia o krabaten
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 17:42:42 följande:

Det verkar ju pågå en svenskstudie där Lennart Blomqvist håller i tåtarna.
    Men hans tidigare pilotstudie var ju så liten.. läste i hans ansökan att det inte finns några belägg att det fungerar men att han tror att det kan hjälpa, där för vill han göra studien på 400kvinnor.
    Vet inte hur långt kan han tänkas ha kommit.
    Detta var ju rätt intressant på hans ansökan:

"I en systematisk översikt från Cochrane library (7) ingår endast två små studier. I den ena ingår 54 gravida kvinnor med upprepade tidiga missfall och utan påvisbara anticardiolipinantikroppar och som randomiseras till lågdos acetylsalicylsyra (ASA) eller placebo. I båda grupperna resulterade 81% av graviditeterna i levande födda barn. Författarna betonar att det är absolut nödvändigt med en stor, randomiserad och placebokontrollerad studie för att få bättre klarhet.
    I den andra finns en subgrupp på 20 kvinnor med tidigare missfall efter graviditetsvecka 20 och trombofili och som randomiserats till behandling med lågmolekylärt heparin eller lågdos acetylsalicylsyra. Behandling med enoxaparin gav en högre grad levandefödda barn jämfört med lågdos acetylsalicylsyra. Slutsatsen är att det saknas tillförlitliga studier i ämnet.""

Nu är det väl ASA som LEnnart gör studie på trots att enoxaparin verkade ge bättre resultat.

Vad jag förstod är det 75mg ASA/dag tills v 36 som är dosen som LEnnart skulle köra på.
    Och det kan man ju köpa på apoteket utan recept och dela i lagom dos...

Bra med lite varningar om Linné. Jag mailade dem om en fråga ang BMI för snart två veckor sedan och har ännu ej fått svart. IVF sthlm svarade iallfall

Ja precis, han är det.

Han var mitt uppe i den större studien för 1-2 år sen har jag för mig.
    (Jag fick mitt andra barn efter upprepade mf för 2 år sen så jag har lämnat det lite bakom mig, men jag är helt övertygad om att det handlade om Trombyl för min del!) 
  • Fimpen72

Såg att han ansökte 2007 om medel till studien, fick pengar 2008 och mera pengar 2009 så studien verkar ju inte alls vara klart på långavägars. Eller om den sammaställs.
    Det kan ju inte gå så fort att få ihop lämpliga kandidater..

Undrar om man skulle maila karln och fråga hur det går =)

• Odetta

TS,

Du kan gå till yahoo.com också och skriva in baby aspirin pregnancy...då kommer det upp en massa amerikanska länkar. I USA har dem kommit en bra bit i dem studierna och där är det en rätt vanlig behandling vid upprepade mf.

Svenska länkar har jag annars tyvärr inte heller, men gör som Cia föreslår, kolla upprepade mf trådar här på fl så borde du hitta nått.

• Fimpen72

Tack för tipset, ska kolla efter det.
    Studierna som Dr B hänvisade till var ju små och gamla.

Man vill ju inte riskera sideffekter av behandlingen..

• Odetta
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 17:54:48 följande:

sidoeffekter behöver du inte oroa dig för! Även om det inte finns så många studier som stöder att lågdosen ASA hjälper så finns det tillräkligt med studier att det i alla fall inte är farligt! Inte i lågdosen!
  • Cia o krabaten
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 17:54:48 följande:

Soom blåmärken, huvudvärk eller ont ii magen menar du
    För det är de bieffekter som vi här på FL (Ett 20-tal med blodförtunnande och lyckade graviditeter tack vare det) fått.
    Säkert finns det fler på FL än i den tråd vi varit med i, men det är bara de jag känner till på rak arm  
  • Fimpen72

man blir ju ändock oroligt med tanke på vad som hände med neurosedynbarnen..
    Om det skulle finnas ngn promille risk till hjärnblödning hos fostret eller liknande.

Nu är ju dosen pytteliten..
    Funderar på om treo eller bamyl minior kan vara lättast att dela.
    Treo innehåller ju också koffein men ist dricker jag ju inte kaffe alls.

• Odetta
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 19:09:46 följande:

man blir ju ändock oroligt med tanke på vad som hände med neurosedynbarnen..
    Om det skulle finnas ngn promille risk till hjärnblödning hos fostret eller liknande.

Nu är ju dosen pytteliten..
    Funderar på om treo eller bamyl minior kan vara lättast att dela.
    Treo innehåller ju också koffein men ist dricker jag ju inte kaffe alls.

Treo är inget bra utan kör med Albyl Minor istället om du inte får Trombyl utskrivet. albyl minor delar du sedan på 1/3 tablett, då blir det ungefär lika dos som 1 trombyl.

Och angående din tanke kring hjärnblödning....i en amerikansk studie har det visat  sig vara till för tidigt föddas fördel om mamman ätit lågdos ASA, så den oron kan du nog också släppa.
  • isisisis

Detta är totalt nonsens.
    Jag går hos DR Leif Matthiesen och han föreläser över hela världen om ASAs betydelse för kvinnor med upprepade MF och immunologiska problem.
    Han har hjälpt hundratals kvinnor som tidigare haft flertalet MF ,men som genom ASA blivit hjälpta.
    Likaså har tidigare Lucinakliniken hjälpt hundratals.
    Det finns många kliniker utomlands som arbetar efter Alan Beers studier (ASA) och det gör de för att de anser de har tillräckliga bevis för att det fungerar såklart.

De har även bevis för ASA :ts effekter på genomströmningen i livmoder/moderkaka och fördelar såsom att det förhindrar havandeskapsförgiftning på ÄD patienter.

Falun har nyligen börjat som första svenska klinik.
    Det är Sverige som är efter i forskningen.

Om alla studier innan har visat att det fungerar ,så tror jag snarare att det är av ekonomiska skäl som Sverige går ut med sådan information att det skulle vara verkningslöst.
    Så mycket som jag läst om det, så tror jag inte ett dyft på detta påstående.

Det är att förkasta andras mycket dugliga arbete.

Jag är ett levande bevis på att det fungerat.Jag har haft 5 MF och sedan gjort 5 äggdonationer utan resultat.
    Första behandlingen med Heparin/prednisolon lyckades vi efter 6 års misslyckanden.

• Fimpen72

isisisis - jag tänkte först om det kan vara kortisonet som hjälper och inte ASA.
    Eller kombinationen. För i en som Dr B hänvisade till så var det ju en kombinationsmedicinering med ASA och kortison..

De hade inte albyl minor på Cura apoteket, blev magnecyl som jag kan dela i åtta delar.

• isisisis
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 20:19:44 följande:
    isisisis - jag tänkte först om det kan vara kortisonet som hjälper och inte ASA.
    Eller kombinationen. För i en som Dr B hänvisade till så var det ju en kombinationsmedicinering med ASA och kortison..

De hade inte albyl minor på Cura apoteket, blev magnecyl som jag kan dela i åtta delar.
    Det kan ha en avgörande effekt det också tror jag .Endel kliniker utomlands(måmga) använder kombinationen.

Leif Matthiesen rekommenderar inget kortison.

Själv tog jag prednisolon på eget beväg,efter att ha läst på och rådfrågat andra som gjort många behandlingar före mig,och haft liknande historia.Och ungefärliga värden på TNF och annat.

Låter lite med magnecylen tycker jag?

Heparin (Innohep och Fragmin) är mycket "bredare" i sin effekt än tex Trombyl och är långt mer effektivt.
    Jag behandlade med Trombyl flera gånger 150 mg om dagen innan jag fick Fragmin.
  • Bling1975

Jag tror inte att den är verkningslös, men flera studier visar att trombyl tillsammans med heparin ger betydligt bättre effekt. Man kan med en felaktigt utförd studie få viket resultat som helst. Min läkare rekommenderar tex att jag börjar med trombyl långt innan IVF behandlingen då det tar en stund för kroppen att ta till sig den till full effekt. Men jag får även heparin och prednisolon bland annat.

Här är klipp ur en studie där 71% lyckades med en kombination att jämföra med 42% som bara fick trombyl.

RESULTS: There was no significant difference in the two groups in age or the number and gestation of previous miscarriages. The rate of live births with low dose aspirin and heparin was 71% (32/45 pregnancies) and 42% (19/45 pregnancies) with low dose aspirin alone (odds ratio 3.37 (95% confidence interval 1.40 to 8.10)). More than 90% of miscarriages occurred in the first trimester. There was no difference in outcome between the two treatments in pregnancies that advanced beyond 13 weeks' gestation. Twelve of the 51 successful pregnancies (24%) were delivered before 37 weeks' gestation. Women randomly allocated aspirin and heparin had a median decrease in lumbar spine bone density of 5.4% (range -8.6% to 1.7%).

CONCLUSION: Treatment with aspirin and heparin leads to a significantly higher rate of live births in women with a history of recurrent miscarriage associated with phospholipid antibodies than that achieved with aspirin alone.

Läs mer:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9022487
    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Trombyl är verkningslös....