• hemlig02

Hur får man guldhamstern tam?

Vi har fått en ny familjemedlem i form av en guldhamster. Hur ska man bete sig för att den ska bli tam?

Jag höll fingret mot buren & då bet han mig! Blev rädd! Förvånad Vi köpte honom igår, så vi har inte hållt i honom alls ännu. Tips tack?

När bör man förresten ta stelkramspruta? Är det om de biter ordentligt så att det blir ett stort sår eller?

• Svar på tråden Hur får man guldhamstern tam?
  • Euphoria

Håll på mycket med den, enda sättet att få små gnagare handtama är ju helt enkelt att pyssla med dem och ha dem mycket i händerna.

Sen så "provsmakar" nog de flesta gnagare på fingertoppar som sticks i i buren  

• Tjohalia

Man får räkna med en del bett i början, och ont gör det! Men det är enda sättet att få dem tama, man måste hålla på med dem...

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • hemlig02
    Euphoria skrev 2010-08-17 08:09:39 följande:
    Håll på mycket med den, enda sättet att få små gnagare handtama är ju helt enkelt att pyssla med dem och ha dem mycket i händerna.

Sen så "provsmakar" nog de flesta gnagare på fingertoppar som sticks i i buren  
    Men jag vågar inte ta upp honom i handen nu när han bet Förvånad Men kanske om man han händerna i buren och klappar honom och ger honom lite godsaker, så kanske han blir lite mer tam och man kan ta upp honom sen?
  • hemlig02
    Tjohalia skrev 2010-08-17 08:11:53 följande:
    Man får räkna med en del bett i början, och ont gör det! Men det är enda sättet att få dem tama, man måste hålla på med dem...
    Usch då! Jag hoppas att det inte blir fler bett!
  • Euphoria
    hemlig02 skrev 2010-08-17 08:12:08 följande:
    Men jag vågar inte ta upp honom i handen nu när han bet Förvånad Men kanske om man han händerna i buren och klappar honom och ger honom lite godsaker, så kanske han blir lite mer tam och man kan ta upp honom sen?
    Håller du på och ska "klappa" en hamster som springer runt i buren så blir det nog lätt att den blir stressad av att din hand "jagar" den. Bättre att bara ta upp den och hålla den i handen, kanske bjuda på lite gurka eller godis där om du vill förminska risken för att hamstern "naggar"
  • hemlig02
    Euphoria skrev 2010-08-17 10:38:55 följande:
    Håller du på och ska "klappa" en hamster som springer runt i buren så blir det nog lätt att den blir stressad av att din hand "jagar" den. Bättre att bara ta upp den och hålla den i handen, kanske bjuda på lite gurka eller godis där om du vill förminska risken för att hamstern "naggar"
    Oj, ja det kanske du har rätt i! Tack för tipset!
  • Joico

Har du någonstans där du kan släppa ut hamstern? När jag fick en guldhamster så kunde vi släppa ut hamstern på toaletten och låta den springa runt. Inget badkar eller något att gömma sig bakom. Så kunde vi sitta på golvet med hamster, och ta upp den.

Stoppa inte in fingrarna i gallret eller jaga den med händerna. Locka på den med en godbit. O läs på lite kanske http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=457, http://www.zoohornan.se/Default.asp?path=9086%2C9760&pageid=12644, http://www.dianthushamster.se/Guldhamstern.html

• hemlig02
    Joico skrev 2010-08-17 11:27:06 följande:

Har du någonstans där du kan släppa ut hamstern? När jag fick en guldhamster så kunde vi släppa ut hamstern på toaletten och låta den springa runt. Inget badkar eller något att gömma sig bakom. Så kunde vi sitta på golvet med hamster, och ta upp den.

Stoppa inte in fingrarna i gallret eller jaga den med händerna. Locka på den med en godbit. O läs på lite kanske www.zoonen.com/artikel.asp?oid=457, www.zoohornan.se/Default.asp?path=9086%2C9760..., www.dianthushamster.se/Guldhamstern.html

Tack för tipsen! Jag har en stor toalett där man kan sitta på golvet med hamstern, ska prova det sen.

Vi har läst på massor om hamstrar, men inte så mycket om hur man får dem tama och trygga tydligen
  • Judy

Hej! Min hamster e veldigt aktiv och han springer hela tiden det e en guldhamster. det har gott 6 manader sen jag kopte den. jag e elva ar jag har ett hamster koppel som jag vill satta pa min hamster men det gar inte for att den blir radd och stressad nar jag forsoker satta pa koplet.Rynkar på näsan men min hamster bitts aldrig den e snell.Skrattande snalla kan ni hjalpa mig hur ska jag satta pa kopplet hur ska jag gora? och en fraga far man ta med hamstrar uttomhus? om det ar varmt ute altsa. Flört

• Guldhamster

Jag har haft min guldhamster sen Söndags alltså 6 dagar sedan . Och jag köpte den hos en uppfödare . Jag vågar inte ta upp den för att jag tror den kan bita mig . Mamma  ska ta upp den sen när jag kommer till hon . Men pappa tog upp den igår och då villa den smita och den kissade i pappas hand . Vad ska jag göra ? :( skriv gjärna .  

• Themis

Alltså saker som sticks in i buren så är normalt mat, så hamstern tog bara fel.

Håll hamstern i kupade händer och stryk över ryggen lätt med tummarna så den känner sig trygg. Efter en tids "behandling" och smek brukade min kompis sen stoppa dem innanför sin tröja, en stor stickad sak, för de vill helst ha det som ett bo runt sig, de är programmerade att känna sig osäkra om de inte har skydd.

Om du levde markbunden i en värld full av rovfåglar så hade du nog känt likadant.

Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Amaniägee

Jag har en fråga. Jag fick min hamster för två månader sen. Varje gång när jag ska bära han så håller han på att vifta med fötterna. Jag vet att han blir rädd ,men jag vet inte hur jag ska bär honom utan det sättet som han viftar med fötterna.

Kan någon ge mig ett råd?????

Svar på tråden Hur får man guldhamstern tam?