• Mufflis

Är de någon som har fått beviljat hp även fast man var tvungen att komplettera sin ansökan?

Detta är min andra grav,samma arbetsplats o samma arbetsuppgifter!
    Fick brev idag från fk att jag var tvungen att komplittera min ansökan,då jag har skrivit att jag har fått foglossning denna grav oxå,men denna gång skickade jag inte med något sjukintyg som jag gjorde med första grav, nu vill de att jag ska skicka in ett läkarintyg,journal eller ett intyg från bm!
    Så jag ringde till mvc o berätta allt då sa hon jaha då kommer de neka dig,men jag bokar inte ett besök hos läkaren så du får ett intyg!

Är de någon som har varit med om detta och fått beviljat fick en stor klump i magen nu av oro att jag kommer bli nekad!

• Svar på tråden Är de någon som har fått beviljat hp även fast man var tvungen att komplettera sin ansökan?
  • Mia02

Hej!

Jag hade samma som du. Det är min första gravidtet beräknat 25/8. Skickade in havandeskap har oxå foglossning skrev med det men fick avslag. Fast alla andra på mitt jobb fått beviljat i alla år.
    Jag skickade in överklagan o då ringde hon från FK och ville ha underlag för min foglossning,skulle alltså skicka
    in min bvc-journal. Min barnmorska tyckte det va helt konstigt o hon blev irriterad och ringde upp kvinnan på FK o prata med henne plus att vi skicka in journalen. Sen fick jag beviljat men det trodde jag aldrig. Så skicka in om det står i din bvc-journal att du har foglossning så tror jag det räcker. Hon på fk sa att dom bara vill ha nåt underlag som stärcker att man har det. Så hoppas det räcker för dig oxå:).

Lycka till:)

• Mufflis

Hej..
    Okej,ska till läkaren på Tisdag sen ska jag skicka in de.. Tack,för ditt svar!
    Lycka till med bebisen

• 3anpåväg

En på f-kassan som handlägger hp-ärenden, sa till mig att det har ingen betydelse om man har foglossning eller ej...
    de bedömmer alltid hurvida en "frisk" gravid kvinna kan klara av sitt jobb. (annars gäller sjukskrivning)

Kostigt..... jag blir inte klok på detta! alla verkar fått olika uppgifter.

• akiire

Hej,
    jag berättade för min bm om mina problem, högt blodtryck, hjärtklappning och foglossning och hon bokade tid hos läkaren direkt. Läkaren sjukskrev mig 100% from v 26 men jag valde ändå att arbeta 75% för att se hur det funkade (har kontorsjobb). Då hade jag redan skickat in läkarintyg till fk.

Efter ett par veckor kände jaga tt det inte funka och sjuksrev mig på heltid så jag kontaktade fk och berättade det, det skickade då hem kompleterings-papper som jag skulle fylla i och skicka tillbaka. Ngn månad senare fick jag pengar från fk. Inga strul alls.

Men jag har aldrig hört att ngn har sjukskrivit sig själv till fk utan läkarintyg. Jag förstår att de inte kan bevilja det då. 

Lycka tll! 

• sofia charlotta

Fick komplettera med intyg både första och andra gången. Första gången nekad - andra inte.. det beror helt på din handläggare! Med andra hade dom väldigt svårt att neka eftersom läkaren verkligen rekommenderade det!! Första barnet var även för tidigt född vilket han skrev med på mitt sjukintyg!

Men som sagt, jag tror att det beror 100% på vem man får som handläggare!

• Mufflis

Fick papper idag om att jag får full hp

Svar på tråden Är de någon som har fått beviljat hp även fast man var tvungen att komplettera sin ansökan?