• Second adventure

Väntar på besked och nyss plussat

Jag väntar på besked efter en anställningsintervju och har nyligen fått reda på att jag är gravid. Om arbetsgivaren ringer upp mig och erbjuder provanställning (troligtvis 6 månader) är jag då skyldig att informera om mitt tillstånd? Har arbetsgivaren rätt att inte ge mig fortsatt anställning efter provanställningen pga graviditeten?

• Svar på tråden Väntar på besked och nyss plussat
  • Pickeli

Nej du har inga skyldigheter att informera om det "tillståndet" förens senast 2 månader(?) innan du vill börja ta ut din fp.

Tror inte det ä ett giltig skäl på papper att inte fortsätta en anställning om man skulle dra in facket i det hela, jag är lite osäker men han kan ju alltid skylla på annat när det är en provanställning. Tror inte man behöver motivera så mycket om varför man väljer att inte fortsätta anställningen.

Google it!
  • CloudBerry 1

För guds skull så håll graviditeten hemlig så länge du kan, gärna så pass länge så att du hinner få fast.
    Annars är det fetkört för din del att få fast anställning.

Been there done that.

• mammaforever

Har för mig att arbetsgivaren får inte särbehandla dig som arbetssökande bara för att du är gravid. Du ska behandlas som alla andra. Men sen kanske det är bra för arbetsgivaren att veta att du är gravid så han/hon är förberedd på att du kommer gå hem så han/hon kan planera vikarie. 

• mammaforever
    mammaforever skrev 2010-08-17 14:41:45 följande:
    Har för mig att arbetsgivaren får inte särbehandla dig som arbetssökande bara för att du är gravid. Du ska behandlas som alla andra. Men sen kanske det är bra för arbetsgivaren att veta att du är gravid så han/hon är förberedd på att du kommer gå hem så han/hon kan planera vikarie. 
    Men sen hurvida arbetsgivaren följer dessa regler är ju en annan femma, känner några tjejer som blivit av med sin tillfälliga anställning för att dom gått på föräldraledighet. 
  • CloudBerry 1

Givetvis så kan de aldrig säga att man inte får fortsatt pga av ens graviditet men man kan lita på att de hittar på något som verkar relevant för att man inte ska få fortsätta.

Det största misstaget gravida gör innan de fått fast är att avslöja graviditeten.

• Pickeli
    CloudBerry 1 skrev 2010-08-17 15:02:09 följande:
    Givetvis så kan de aldrig säga att man inte får fortsatt pga av ens graviditet men man kan lita på att de hittar på något som verkar relevant för att man inte ska få fortsätta.

Det största misstaget gravida gör innan de fått fast är att avslöja graviditeten.
    Jag vet flera som fått fortsätta sin anställning trots att de varit i samma situation som TS. Det kanske beror lite på vilken bransch man är i, vilka personligheter och erfarenheter man söker. Hur svårt det är att hitta personal som passar tjänsten samt  vilken utbildning man lagt ned på personen under provanställningen osv osv.
    Google it!
  • Pickeli

Ts: Jag tycker INTE att du ska hålla den hemlig så länge du kan. Däremot så behöver du inte berätta för dem det första du gör. Visa vad du går för och kom in i arbetsuppgiften och sen kan du släppa bomben.

Jag tror inte att en arbetsgivare uppskattar att bli "lurad" heller. Bättre att köra med raka kort men som sagt, inte på en gång.

Google it!
  • CloudBerry 1

Ja det är klart är det ett jobb där det är väldigt svårt att hitta personal så är det kanske lite annat men annars, nej det dummaste man gör är att berätta.

Svar på tråden Väntar på besked och nyss plussat