Jag tror inte jag vågar föda igen....
Jag är bara i v.8 än så länge, men jag funderar redan lite smått på förlossningen.
Har en dotter som är 3 år. Hon är född vaginalt.
Själva förlossningen var och är fortfarande den värsta upplevelsen jag varit med om någonsin, blir helt kallsvettig när jag tänker på det. En fruktansvärt traumatisk förlossning utan något stöd. Bara sambon, men kände mig fruktansvärt utlämnad när jag låg där kved av smärta och sköterskan inte tog mig på allvar. Hon försvann flera gånger och jag fick riktig panik!
Jag bad om epidural,men jag skulle få vänta eftersom jag var förstföderska var det inte läge än.... En timme senare var jag redan öppen max och det var försent med epiduralen. Helt plötsligt står det både läkare barnmorskor och flera sköterskor runt mig och alla ser oroliga ut.
Hjärtrytmen gick ner så det blev bråttom att få ut henne.Hon är född med tång jag fick sfinkterrupptur och tvingades bli nersövd efter för att dom skulle kunna sy i hop eländet. Efteråt hade jag så ont så ont kunde inte sitta,gå,gå på toaletten var ett helvete flera månader efteråt. Samlag tog 2 år innan jag kunde genomföra utan obehag. Hade en liten glipa i såret som envisades med att läka.
Jag drabbades av en svår förlossningsdepression och kunde inte knyta an till min dotter. Efter samtal med psykolog och behandling med antideppressiva preparat har jag kunnat leva normalt och kunna älska mitt barn.
Naturligtvis kan det gå jättebra andra förlossningen, men vågar jag chansa? Det helvete jag gick igenom önskar jag inte någon.