• Elisis

Jätte besviken på prästen

Vi ska ha döpa vår dotter på söndag och jag har planerat dopet i minsta lilla detalj. Jag hade planerat vilka psalmer vi vill ha jag ska läsa en dikt och min bästa vän ska sjunga två sånger tillsammans med en annan tjej som vi ska betala.

I slutet av förra vecka fick jag veta att det är ett dop till samtidigt, ingen har meddelat det tidigare eller frågat om vi tycker det är ok. Vi vill inte dela dopet med någon annan så jag frågade om vi kunde ta vårt dop en timme tidigare men det fick vi inte. Och min vän som ska sjunga fick inte sjunga den låten som vi valt ut och hon tränat på i flera månader för den ska dom andra sjunga. Vi fick ta bort en av psalmerna som vi hade valt, inte hela världen men det är inte heller kul då jag inte gillar den psalmen som dom valt. När vi bokade dopet så var det ingen annan bokad så vi var först.

Jag visste inte ens att man hade fler dop samtidigt. Är så besviken. Får det verkligen gå till så här? 

• Svar på tråden Jätte besviken på prästen
  • Jezamine

När vi döpte vår dotter var det två barn samtidigt i kyrkan.Efter vanliga gudstjänsten.

Avstängd tills vidare
  • Ancilla

Oftast är det så att det finns speciella doptider, typ 11, 14 och 16 på lördagar. Då kan flera anmäla sig till dess doptider. Ibland har man tur och får enskilt dop men man kan inte kräva det. Skulle vara om ni känner en präst som vill ställa upp och döpa, så gjorde vi eftersom vi också önskade enskilt dop. Är man flera får man välja någon psalm var. Tråkigt att inte er solist fick sjunga det som ni önskat. Hoppas det blir bra i alla fall även om det inte blir som ni planerat. Det viktigaste är dock att barnet blir döpt och välkonat in i Guds familj.

Ancilla

• Jezamine
    Jezamine skrev 2010-08-17 23:01:56 följande:

När vi döpte vår dotter var det två barn samtidigt i kyrkan.Efter vanliga gudstjänsten.

Prästen talade om för oss att det var dop inbokat den dagen o frågade om vi trots allt ville ha dop just då.Det var inga problem för oss.
    Avstängd tills vidare
  • Elisis
    Ancilla skrev 2010-08-17 23:06:41 följande:
    Oftast är det så att det finns speciella doptider, typ 11, 14 och 16 på lördagar. Då kan flera anmäla sig till dess doptider. Ibland har man tur och får enskilt dop men man kan inte kräva det. Skulle vara om ni känner en präst som vill ställa upp och döpa, så gjorde vi eftersom vi också önskade enskilt dop. Är man flera får man välja någon psalm var. Tråkigt att inte er solist fick sjunga det som ni önskat. Hoppas det blir bra i alla fall även om det inte blir som ni planerat. Det viktigaste är dock att barnet blir döpt och välkonat in i Guds familj.

Ancilla
    Det är riktigt tråkigt att min vän inte får sjunga, vi bokade faktiskt först. Det är en låt som vi valt ut för den berör oss väldigt mycket och det betyder jätte mycket för mig att min vän skulle sjunga den. Jag funderar på att avboka men det är inte så lätt när alla gäster åker långt. 

• Elisis
    Jezamine skrev 2010-08-17 23:08:19 följande:
    Prästen talade om för oss att det var dop inbokat den dagen o frågade om vi trots allt ville ha dop just då.Det var inga problem för oss.
    Det är ingen som frågat oss om det är ok för oss.
  • Fija m 2 pojkar

I min församling föds det många barn och många vill döpa sina barn. Vi har fyra tider på lördagarna då man kan boka dop och/eller vigsel. Vår församlingsexpedition informerar alltid dopfamiljer om att det kan bli ett barn till i gudstjänsten (vi döper max två barn per gudstjänst, i grannförsamlingen döper de upp till tre barn per gudstjänst).

Det är tråkigt att det blivit såhär för er. När man är flera familjer i samma dop så får man ju samsas lite och kompromissa. Jag tycker du ska fråga om inte möjligheten finns till solot ändå, kanske kan man sjunga olika verser och refrängen tillsammans eller något.

Prata med prästen igen och förklara hur du känner!

Lycka till!

/ Skånepräst

• skoladan

Det är klart att det får gå till så här. Flera barn samtidigt har det varit i alla tider. Självklart kan prästen bestämma vilka sånger han/hon tycker är lämpliga vid ett dop. Kyrkan är inte en bara en lokal man använder när man döper sina barn. Kyrkan är del av en speciell trosinriktning och prästen har att utifrån sin övertygelse och enligt kyrkans uppfattning i övrigt, avgöra vad som lämpar sig,
    Vill man ha det exakt som man vill får man själv ordna en namngivningsceremoni och själv agera namngivare. Det går utmärkt.
    Prästen är inte en statist i er dopföreställning.

• k girl
    skoladan skrev 2010-08-29 20:31:59 följande:
    Det är klart att det får gå till så här. Flera barn samtidigt har det varit i alla tider. Självklart kan prästen bestämma vilka sånger han/hon tycker är lämpliga vid ett dop. Kyrkan är inte en bara en lokal man använder när man döper sina barn. Kyrkan är del av en speciell trosinriktning och prästen har att utifrån sin övertygelse och enligt kyrkans uppfattning i övrigt, avgöra vad som lämpar sig,
    Vill man ha det exakt som man vill får man själv ordna en namngivningsceremoni och själv agera namngivare. Det går utmärkt.
    Prästen är inte en statist i er dopföreställning.
    Tagga ner en smula. Vännen fick inte sjunga låten för den skulle en annan, tillhörande den andra dopfamiljen, göra. En psalm uteblev för att den andra familjen valde en annan psalm. Vari detta anser TS att prästen är en statist? Problemet är att det bokats in ett till dop under gudstjänsten och att TS inte informerats om att det skulle kunna bli fråga om ett samdop.

Själv hade jag faktiskt ingen aning om att det förekom, jag har bara varit på små dop i hemmet och vid något enstaka tillfälle under vanliga gudstjänster.
Svar på tråden Jätte besviken på prästen