• Pernilla 83

Påfrestande svärfar

Jag är verkligen skittrött på min killes far. Han lägger sig verkligen i allt (bl.a. huruvida vi ska använda bilbarnstol eller ej). Han ringer säkert tio gånger per dag bara för att "kolla läget". Lyckligtvis kan han inte besöka oss lika ofta då han har genomgått en avancerad höftoperation och har allmänt svårt att röra sig. Dock så bor han bara tre kvarter bort så det hindrar honom inte alltid. Missförstå mig inte nu, jag uppskattar att han bryr sig och att han "finns där" för oss men det blir liksom för mycket. Att han sedan lägger sig i det mesta rörande vår son gör det hela än värre. Han har redan börjat ge min son läsk! Han är bara tre månader gammal!!! Då han passade honom i några minuter för fyra dagar sedan så hade han hällt Coca Cola i nappflaskan. Även min pojkvän reagerade på det här och gav honom en rejäl utskällning. Hur tycker ni att jag ska hantera kära svärfar? Ska jag be min pojkvän att tala ordentligt med honom?

• Svar på tråden Påfrestande svärfar
  • Pickeli

Ja det är klart du eller din sambo ska prata med honom om de saker som han gör "fel". Bla att ge en 3 månaders läsk.

Han är förmodligen överlycklig över er son och vill hjälpa till och ställa upp så mycket han bara kan, och det är ju fantastiskt! Sen finns det ju saker som inte går att disskutera, tex bilbarnstolen. Fråga honom om hann inte vill att barnet ska åka säkert?

Om ni måste prata med honom om att ni tycker han är lite efterhängsen så gör det på ett snällt och bra sätt. Och var noga med att förtydliga att ni uppskattar att han bryr sig..

Ni kan också låta bli att svara hälften av alla gånger han ringer, så slipper ni det problemet.

Google it!
  • Zäta

Jag hade samma problem med min föredetta svärmor.

När min dotter var bebis och sova så gick hon in och vände henne till magläge. För så sov hennes barn när de var små. Hon gav henne nachochips med chilismak, tyckte bilstol var onödigt...
    Hon hade en nyckel till oss ifall det skulle hända något. Ibland när vi kom hem så hade hon tvättat all tvätt.... snällt, men kändes lite som om det är vårt privatliv. Men måttet var nog ändå rågat när jag kom hem en dag och det var helt ommöblerat hemma med.

Tvingade min dåvarande sambo att prata med henne. Det gick ett halvår innan han vågade (hon vill ju bara väl bla bla bla). När de väl pratat så höll effekten i sig i kanske 2-3 veckor. Sen blev det samma visa igen.

Hon ansåg även att kvinnan ska ta hand om hela hemmet och att jag var n dålig tjej som inte gjorde smörgåsar till hennes sons jobbfrukost varje dag.

Kan tillägga att det inte var anledningen till att vi separerade, men det hade en del med det att göra. Hon kom liksom alltid mellan oss.

Se till att din sambo tar dig på allvar och inser att det verkligen är ett problem.

Sätt er och prata med henne/honom  tillsammans alternativt att han får prata först. Lägg fram att ni uppskattar all hjälp, men att en del saker inte riktigt fungerar.

Lycka till!

• Pickeli
    Zäta skrev 2010-08-18 07:49:23 följande:

När min dotter var bebis och sova så gick hon in och vände henne till magläge. För så sov hennes barn när de var små. Hon gav henne nachochips med chilismak, tyckte bilstol var onödigt...
    Hon hade en nyckel till oss ifall det skulle hända något. Ibland när vi kom hem så hade hon tvättat all tvätt.... snällt, men kändes lite som om det är vårt privatliv. Men måttet var nog ändå rågat när jag kom hem en dag och det var helt ommöblerat hemma med.

Tvingade min dåvarande sambo att prata med henne. Det gick ett halvår innan han vågade (hon vill ju bara väl bla bla bla). När de väl pratat så höll effekten i sig i kanske 2-3 veckor. Sen blev det samma visa igen.

Hon ansåg även att kvinnan ska ta hand om hela hemmet och att jag var n dålig tjej som inte gjorde smörgåsar till hennes sons jobbfrukost varje dag.

Kan tillägga att det inte var anledningen till att vi separerade, men det hade en del med det att göra. Hon kom liksom alltid mellan oss.

Se till att din sambo tar dig på allvar och inser att det verkligen är ett problem.

Sätt er och prata med henne/honom  tillsammans alternativt att han får prata först. Lägg fram att ni uppskattar all hjälp, men att en del saker inte riktigt fungerar.

Lycka till!
    Åh fy vad jag lider när jag läser detta.. Vad lyckligt lottat man är. Hoppas du har en bättre svärmor nu alt får en i framtiden :D
    Google it!
  • Pernilla 83
    Zäta skrev 2010-08-18 07:49:23 följande:

Lycka till!

Skönt att veta att man inte är ensamFlört Det verkar som om din svärmor nog ändå tar priset som
    "jobbigaste svärförälder"
  • Zäta

Min förra svärmor är en bra kvinna och hennes idéer fungerade säkert utmärkt för massor av år sen när det int evar så vanligt med bilstol och liknande... eller itne fan vet jag. Försöker bara vara snäll. alla hennes söners fruar har tyckt att hon är för mycket och de har haft problem med att sönerna inte riktigt vågar säga ifrån.

Nu har jag annan sambo och annan svärmor som förstår det där med att hjälpa till, men ändå inte vara påträngande och som faktiskt förstår att barnet inte behöver vinteroverall året runt.

Exet har en nu sambo med nu så hoppas han lärt sig från vårt förhållande så de inte får samma problem.

:D 

• viseversa

Låter som han känner sig ensam och det är därför han ringer hela tiden. han har väl tråkigt när han sitter hemma med sin onda höft och längtar efter sällskap. vad gäller det andra som att han lägger sig i och ger barnet cola. SÄG till på skarpen och säg att slutar han inte upp med sina fasoner så kan han itne få träffa sitt barnbarn lika ofta i fortsättningen.

• Penny33

Herregud vilken idiot!! Ge cocaCola till en tre månaders i nappflaska!!! Skrikandes Jag hade blivigt heligt förbannad kan jag lova!! Tycker inte ens en 3-åring ska få cocacola! Det är ju bara koffein och socker!!
    Men att lägga sig i om ni ska använda bilbarnstol eller inte till er bebis, vilket barn som helst för den delen.. Tycker han att ni inte ska ha ert barn i bilstol eller vad??? Finns ju inte på kartan att åka bil utan att ha barnen i bilstol!! Tycker jag iaf.
    Näe jag förstår dig helt! Skulle bli galen av att ha någon som lägger sig i allt! Inte ens min egen mamma gör ju det! Tycker absolut att ni ska ta ett snack med svärfar!! Antingen din kille då eller du själv eller varför inte båda två! Gäller nog att vara väldigt tydlig med vad man vill och inte vill att han ska lägga sig i.. Visst jätteroligt och gulligt att han vill vara närvarande farfar och ställa upp men någon måtta får det ju vara! Han ska ju ändå vara farfar många år till era barn och då måste han ju respektera er och era val i uppfostran osv. Det är ju ni som är föräldrar! Barnet är ju bara tre månader.. Var ska det sluta om han inte skärper sig.. Jeeeze!

• Zäta

Var glad att han iaf ringer... då kan du dra ut telefonen.

Fd svärmor var hos oss dygnet runt för hon bodde ju ändå så nära (en mil bort). 

Men allt är relativt.

Hon är säkert inte värst utan det var bara vissa av de grejerna hon gjorde som gick mig så extremt på nerverna. Din svärfar göra säkert andra grejer som går DIG mer på nerverna. Han är säkert lika hemsk :P

Förstår bara inte varför de inte kan förstå att tiderna ändras och då även vad som är brukligt eller inte. När man säger till dem borde de iaf fatta. 

Svar på tråden Påfrestande svärfar