• versus

Föräldralediga:Får ni styra över era 15h/v på förskolan.

Är själv otroligt störd över att man inte, inom rimliga gränser, kan få vara med och påverka tiderna för barnet på förskolan då man är föräldraledig. Vi är hänvisade till 3h/dag 8-11.

I skolagen står att man har rätt till 15h/v och skall erbjudas minst 3h/dag.

Skriv gärna vilken kommun/kommundel ni har och vad ni tycker om att få välja tider eller ej

OBS denna tråd är inget forum att diskutera hurruvida det är rätt eller fel att ha sitt barn på förskolan då man är föräldraledig, Så ni som anser att man ej ska ha barn på förskolan vid föräldraledighet-starta en egen tråd!!!!!!!!!!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föräldralediga:Får ni styra över era 15h/v på förskolan.
  • Matillin

Vi fick ha dom där 5/ dag vilket var super, men bara tisdag-.torsdag.

• M A V

Bor i Boxholms kommun, Här får vi välja 9.30-12.30 fem dagar eller 8.30-13.30 tre dagar, vilka dagar får vi då bestämma själva. 

• millami83

Varför är det så olika i olika kommuner nån som vet detta ? 

Här har vi 15H/ veckan  och i vissa är de 25 eller 30 h/v

• Angeliqan

Bor i Lilla Edet.

Här har man kunnat välja på,

2 dagar - 7, 5 timmar/dag

3 dagar - 5 timmar/dag

5 dagar  - 3 timmar/dag.

Men nu har jag hört av förskolepersonalen att man inte ska kunna få välja längre fritt längre utan bara välja 5 eller 3 dagar.  De pratas även om att de ska införa 3 timmars pass på eftermiddagarna. Det innebär att de som går 3 timmar på förmiddagarna (8.30-11.30) aldrig träffar sina kamrater som går 3 timmar på eftermiddagarna (13-16).

• versus
    millami83 skrev 2010-08-18 20:56:24 följande:
    Varför är det så olika i olika kommuner nån som vet detta ? 

Här har vi 15H/ veckan  och i vissa är de 25 eller 30 h/v
    Skulle också vilja veta...men 15h/v samt minimi 3h/d är det som anges i skollagen, allt annat känns som lokal godwill.
    Känns dock trist att kommunerna som sätter minimit som max, dvs 3h/dag som enda alternativ INTE tar hänsyn till barnet/familjen utan att det har med ekonomi att göra. Känns så otroligt trist!!!!!!!!!!
  • glammis

Bor i Vänersborgs kommun och här tror jag det varierar mellan olika förskolor.
    På våran förskola är det 8-11 varje dag.
    Jag tycker det är bra att förskolan bestämmer eftersom de har koll på personaltäthet och barngrupperna.

• Mika86

Tingsryd.

Måndag, onsdag, torsdag 8.30-13.30.

Tro det är samma dagar för alla men de ha lagt lite olika tider så inte alla kommer på en gång

• bara lilla jag

jag har dagmamma i uppsala och här är det 5 h 3dagar i veckan som gäller.. 9-14... MEN bara man säger till i tid så kan man byta lite dagar typ en mån ist för en onsd eller att man kommer efter lunch istället för på morgonen osv.. Lite beroende på barnets behov och så.. så det är väldigt flexibelt så att man kan, i samråd med dagmamman, ändra tiderna lite och så

• VI4MOTVÄRLDEN

bor i norrköping, har dagis på plysaren, vi har 9-14 tisdag, onsdag, torsdag.. men man kan välja men helst ser dom dessa tiderna, men jag kan ju självklart säa att han går heldag om jag ska göra nåt spec. vad det speciella är behöver jag inte säga till dom, dessa fröknar är jätte bra... tycker jag

• Solango

Är inte föräldraledig själv, men de som är föräldralediga eller arbetslösa får ha sina barn tis-tors mellan 9 och 14.

• Helenamittbena
    versus skrev 2010-08-18 09:10:50 följande:
    Det är så det känns, värdelöst...å gudarns skymmning att betala 1260 kr för det också

I Umeå kommun, där min kommundel ingår är det olika men i min kommundel ska det vara 8-11 och barnen får sitta och titta på vid lunch om föräldern blir sen
    Menar du allvar? Precis det frågade jag rektorn om när vi fick våra - påtvingade - tider och det hade hon inte något svar på, men då lovade vi föräldrar att ställa till ett helvete om det skulle hända så nu samlar en personal ihop alla 15-barnen från avdelningarna när det börjar dra ihop sig till hämtning.

Jag bor i Göteborg, Lärjedalens stadsdel. Här har vi 5 dagar i veckan, 3 timmar varje dag. BARA 8:20-11:20. Stress, stress, stress varje dag vi ska till förskolan. Barnen hatar det (fast de vill ändå dit för att leka med kompisarna, annars skulle jag naturligtvis inte tvingat honom), de får inte vara med på lunchen som de ser dukas fram, personalen hatar det, anser att de inte hinner ha någon pedagogisk verksamhet med 15timmars-barnen och vi föräldrar tillbringar förmiddagarna med att sitta på buss, köra bil och mata beisar som ska hinna få i sig nåt innan det är dags att ta på sig ytterkläder igen.
    Som tur är betalar vi "bara" halva taxan för det - men med tanke på att det bara orsakar stress så känns ju till och med det sådär...
  • flybell

Helenamittbena skrev 2010-09-01 13:13:01 följande:
    Menar du allvar? Precis det frågade jag rektorn om när vi fick våra - påtvingade - tider och det hade hon inte något svar på, men då lovade vi föräldrar att ställa till ett helvete om det skulle hända så nu samlar en personal ihop alla 15-barnen från avdelningarna när det börjar dra ihop sig till hämtning.

Jag bor i Göteborg, Lärjedalens stadsdel. Här har vi 5 dagar i veckan, 3 timmar varje dag. BARA 8:20-11:20. Stress, stress, stress varje dag vi ska till förskolan. Barnen hatar det (fast de vill ändå dit för att leka med kompisarna, annars skulle jag naturligtvis inte tvingat honom), de får inte vara med på lunchen som de ser dukas fram, personalen hatar det, anser att de inte hinner ha någon pedagogisk verksamhet med 15timmars-barnen och vi föräldrar tillbringar förmiddagarna med att sitta på buss, köra bil och mata beisar som ska hinna få i sig nåt innan det är dags att ta på sig ytterkläder igen.
    Som tur är betalar vi "bara" halva taxan för det - men med tanke på att det bara orsakar stress så känns ju till och med det sådär...

Här i Borås är det avgiftsfritt 15h / veckan för barn som fyllt 3 år. Min son gick mer är 30h/ veckan innan jag börja gå på havandeskapspenning men nu så får han endast gå 5dagar i veckan 3h varje dag och gud vad jag hatar de. Senast igår grät han för att  han ville vara med sin kompisar och äta. De gjorde sååå ont i mitt hjärta så jag börja oxå gråta.

• Mammat3

Bor i linghem utanför Linköping här får man bara gå halv 8.15-11.15 eller 13.00-16 ur uselt måste jag säga. Blir bara en massa stress och sonen tycker det är jobbigt när han inte får va kvar eftersom han tycker de är så kul att va där

• Kattizz

Bor i Haninge kommun och jag har min son på dagis 9-15 mån-tors. Väldigt nöjd med det faktiskt =)

Svar på tråden Föräldralediga:Får ni styra över era 15h/v på förskolan.