Min 5mån bebis har börjat sova dåligt på nätterna/svårt att komma till ro på kvällen, Tips el samma erfarenhet någon?
Har en en liten pojke som är 5mån om några dagar, som sen nån månad har börjat sova sämre och sämre på nätterna.
När han var runt 3mån kunde han sova upp till 5tim mellan målen på natten nu sover han 1,5 tim ungefär. Jag helammar, tror inte att jag har för lite mjölk nu än då, snarare tvärtom.
Jag har ingen speciell struktur på ammningen, utan kör fri amning när han vill. Har provat på att amma oftare dagarna som jag fått som råd, men det verkar inte hjälpa.
Han vill numera ligga vid bröstet och småsnutta nätterna igenom om han ligger mellan oss på nätterna. såhär kan en kväll /natt se ut:
Han börjar bli trött runt 20.00 har jag tur kommer han till ro, dock endast genom att ligga vid bröstet. Tyvärr vaknar han ofta ca 45min senare då man får försöka söva om, ibland funkar det ibland inte alls, då är han vaken kanske till ca 22.00.
Exempel igårkväll/natt.
Efter flera omnattningar somnar 22.00
vaknar 00.30 ammas läggstillbaka i sin säng somnar om
vaknar 02.30 ammas läggs tillbaka i sin säng somnar om
vaknar 04.00 byta blöja , ammas , försök till läggning i egen säng, funkar inte läggs i våran säng, klarvaken men trött vill snutta och "böka" runt. Min sambo går upp och går runt med honom vid 5tiden funkar en stund , läggs tillbaka vid bröstet somnar kanske runt 05.30
vaknar 08.00.
Nu har ju inte detta pågått jättelänge, men tillräckligt för att det börjar bli lite tröttsamt. Kan det vara någon fas han går igenom, eller vad? Ibland känner man sig misslyckad för att man känner att det är svårt att få rutiner med lilleman. Tycker att man läser om alla barn som sover hela nätter och inga problem att söva.
Sen har vi ju kvällarna, då lilleman endast kan somna om han får ligga vid bröstet. Och det har mer och mer blivit så att han vaknar när man tar bort bröstet. Även på dagarna sover han kortare pass, endast 40-45 min pass, såvida jag inte ligger brevid medd bröstet i beredskap då kan han sova upp till 2,5 tim
Vi har försökt med nappar, (olika modeller) med snuttefilt vilket han gillar men det känns inte som han använder den på det sättet att han kommer till ro. Han suger mycket på fingrar men inte heller där för att komma till ro.
Pratar man med bvc säger de att allt är normalt, och det kanske det är, men vad vet jag som första gångsförälder.De säger att de kommer att ordna till sig när han börjar äta mer mat, men på den biten ligger vi efter rejält. så just nu känns det avlägset. Kämpar fortfarande med dessa pytte smakportioner
Lite råd och stöd vore inte dumt!