• Emma Mulla

2 år och biter när hon blir arg.. Hur ska jag göra?

Har en 2åring som biter när hon blir arg och inte får som hon vill. Hon biter inte oss föräldrar utan bara sina kompisar och lillasyster. Hur ska man få henne att sluta???.. Snälla nån mer måste ju haft samma problem.

• Svar på tråden 2 år och biter när hon blir arg.. Hur ska jag göra?
  • Pickeli

Så gjorde vår son också en period.. Då tog vi tag i honom i båda armarna med ett stadigt grepp (absolut inte alls så det gör ont eller är obehagligt för honom på något sätt, utan bara för att bryta av situationen) flyttade honom en bit ifrån oss och tittade honom i ögonen och sa: Inte bita med bestämd röst. Sen brukade jag gå iväg en stund. Man fick tjata ett tag men nu bits han inte längre :) Nu tenderar han att vilja sätta tänderna i en ibland också men han ångrar sig, brukar påminna honom om att inte bita, bara pussa!

Google it!
  • Pompmom

Man förklarar o säger till o lägger fokus på offret.

-Titta på Olle, hur känner han det nu när du bitit honom? (olle står bredvid o vrålar naturligtvis) Tror du det gör ont på honom? Det gör ont att bli biten.

Kommunikation kommunikaton o åter kommunikation.

När man lyckas se att de är på gång att bitats, ett bestämt NEJ! Inte bitas!

Pratar din flicka bra?

min pojke var rätt så sen i talet, han bet nån varje dag på förskolan o jag som mamma blev ju så förfärad, men fsk-personalen sa bara att det är utvkeclingen och talet........det försvinner....

När talet började komma så avtog också mycket riktigt bitandet!

Lycka till o håll ut!

Gör saker som stimulerar talutveckligen....

• Emma Mulla

Tack!

Jag har försökt med det ni säger och det hjälper inte. 5 minuter efter att hon bitit och jag har pratat och förklartat så är det samma visa igen tyvär :(
    Hon pratar bra för att vara 2...
    Aja, får väl fortsätta men det är så råkigt bara att hon ska bitas. Hon är ju världens snällaste annars.
    Men tack ändå!

• Mana08

Snärta till på munnen med fingertopparna på barnet som biter. Funkar allt som oftast.

• Pickeli
    Mana08 skrev 2010-08-19 13:14:46 följande:
    Snärta till på munnen med fingertopparna på barnet som biter. Funkar allt som oftast.
    Ja eller ge henne en käftsmäll så hon lär sig ordentligt.. öh?
    Google it!
  • Pickeli
    Emma Mulla skrev 2010-08-19 13:13:37 följande:
    Tack!

Jag har försökt med det ni säger och det hjälper inte. 5 minuter efter att hon bitit och jag har pratat och förklartat så är det samma visa igen tyvär :(
    Hon pratar bra för att vara 2...
    Aja, får väl fortsätta men det är så råkigt bara att hon ska bitas. Hon är ju världens snällaste annars.
    Men tack ändå!
    Ja det är tjat tjat tjat och ännu mer tjat som gäller. Nöta in det bara :) Visa tydligt att det inte är okej och ge henne en konsekvens, tex att du tittar på henne arg en stund så hon förstår att du inte är glad. För barn vill ju såklart att mamma och pappa ska vara glada :)
    Google it!
  • Mana08
    Pickeli skrev 2010-08-19 13:33:10 följande:
    Ja eller ge henne en käftsmäll så hon lär sig ordentligt.. öh?
    Tror nog att du uppfattade mig fel... Klart man inte ska göra illa barn men en liten snärt på munnen lär barnet inte må dåligt av... det går ju över betydligt snabbare än vad ett bett gör, ett bett som kanske vållar någon riktigt allvarlig skada...

Löjligt av dig att spä på. Vet många som snärtar till på munnen... inget fel i det!
  • Pickeli
    Mana08 skrev 2010-08-19 17:29:16 följande:
    Tror nog att du uppfattade mig fel... Klart man inte ska göra illa barn men en liten snärt på munnen lär barnet inte må dåligt av... det går ju över betydligt snabbare än vad ett bett gör, ett bett som kanske vållar någon riktigt allvarlig skada...

Löjligt av dig att spä på. Vet många som snärtar till på munnen... inget fel i det!
    Ja förlåt det var lite löjlit att överdriva sådär, men att snärta på munnen är för mig lika otänkbart som en lavett. Jag anser att man aldrig någonsing får göra illa ett barn oavsett anledning. Speciellt inte någon så liten som inte förstår helt och fullt att man inte får bitas.

Jag får ont i magen när jag tänker på att folk använder gamla metoder fortfarande som snärtar på fingrar osv. Det gör ont i hjärtat.
    Google it!
  • Pickeli

Jo det är jätte jättefel!
    Google it!
  • Flickan och kråkan
    Det spelar ingen roll om du tycker att det är fel eller inte. Fysisk bestraffning i uppfostringssyfte är olagligt i Sverige. Och ja, det finns en anledning till det. Det är kränkande! Att många sysslar med det är ingen ursäkt.....förfärligt är vad det är.
  • Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-20 08:32:46 följande:
    Det spelar ingen roll om du tycker att det är fel eller inte. Fysisk bestraffning i uppfostringssyfte är olagligt i Sverige. Och ja, det finns en anledning till det. Det är kränkande! Att många sysslar med det är ingen ursäkt.....förfärligt är vad det är.
    Google it!
  • Mana08

Jo jag förstår hur du/ni menar men mitt ena barn har bitit så det blöder på dom andra barnen så det har varit tvunget med en snärt på munnen. Jag har inte gjort så hårt som ni verkar tro utan en liten då det inte funkat att säga till och tjata och tjata...

• Pickeli
    Mana08 skrev 2010-08-20 08:54:02 följande:
    Jo jag förstår hur du/ni menar men mitt ena barn har bitit så det blöder på dom andra barnen så det har varit tvunget med en snärt på munnen. Jag har inte gjort så hårt som ni verkar tro utan en liten då det inte funkat att säga till och tjata och tjata...
    Funkar det inte att uppfostra ett barn utan våld, då behöver man hjälp.  Våld som våld, hårt som löst. Olagligt och kränkande och fruktansvärt fel.
    Google it!
  • Flickan och kråkan
    Mana08 skrev 2010-08-20 08:54:02 följande:
    Att barn mellan 1-3 år har bitperioder är ju inte ovanligt, finns mycket bra information att få om detta. Att det är jobbigt som förälder förstår jag absolut. Jag har haft och har till viss del fortfarande en 2-åring som knuffat när han blivit/blir frustrerad som vi fått punktmarkera. Om man inte själv har någon bra lösning förutom att använda fysisk bestraffning så bör man söka professionell hjälp utifrån.
  • JBC
    Vet många som snärtar till på munnen... inget fel i det!
    Vet också folk som slår eller biter sina barn som är våldsamma och ja, vad är det nu man säger? Våld föder våld.
Svar på tråden 2 år och biter när hon blir arg.. Hur ska jag göra?