• smilez

Vad fästa remmarna i till bakåtvänd bilstol, Förslag?

Vi har en bil där det inte finns några öglor att fästa remmarna i som bland annat håller fast en bakåtvänd bilstol. Ja ni vet, dom där man fäster ner mot golvet i bilen. I veckan hörde jag från en annan förälder att det finns bälte som man fäster runt hela stolen. Någon som hört något liknande? Eller någon som har några andra förslag? Självklart vill jag även veta så att detta är godkända sätt att montera på....

• Svar på tråden Vad fästa remmarna i till bakåtvänd bilstol, Förslag?
  • Puma87

tror det finns öglor att köpa och skruva fast

Kitty 081003
  • arkeologitjejen

Kolla instruktionsboken, det finns lite olika förslag. Vi har en Brio Zento och en Maxi Cosi Mobi och på båda dem har jag för mig att man kan fästa i skenorna som framsätesstolen sitter på. Du vet, de där som stolen glider på när du ställer inte hur långt fram du vill sitta. Där har vi iallafall hakat i Brion. På vissa stolar går det även att fästa runt om stolen framför, men som sagt, kolla instruktionsboken.

Linnea 080310 & BF 100930
  • carbe

Vi har använt dom skenorna till framstolen. Fick dra dom under skenan sedan ena änden ut genom öglan- dra åt ordentligt- funkat kanonbra

• Joico

Finns inga förslag i instruktionsboken? Vad har ni för bilbarnstol?

Ett sätt är att sätta banden i de ögglor som ibland finns, men de hade ni ju inga.
    Ett annat sätt är att sätta banden i skenorna/"rören" som stolen framför glider på
    Ett tredje sätt är att dra banden mellan sitsen och ryggstödet på stolen framför (i hörnen alltså).

Det är inte tillåtet att sätta ihop banden till ett långt och lägga om stolen framför

• Gurkburken
    Så har vi gjort med vår Brio Zento i lilla bilen där vi inte har några fästöglor (det är ett av förslagen  som ges i instruktionsboken för Zenton).
  • Ca rr o

Man kan ta dom mellan ryggstöded och sitsen på stolen fram, sen om man ska ha bilstolen fram så drar man ju bara bandena under sätet...så visar det i min instruktionsbok, har en britax hi-way, sen kan man köpa öglor till..

• Ca rr o
    Joico skrev 2010-08-19 06:51:11 följande:

Finns inga förslag i instruktionsboken? Vad har ni för bilbarnstol?

Ett sätt är att sätta banden i de ögglor som ibland finns, men de hade ni ju inga.
    Ett annat sätt är att sätta banden i skenorna/"rören" som stolen framför glider på
    Ett tredje sätt är att dra banden mellan sitsen och ryggstödet på stolen framför (i hörnen alltså).

Det är inte tillåtet att sätta ihop banden till ett långt och lägga om stolen framför

i manualen till akta graco duoflex xpt visar det just så, att man kan sätta ihop bandena till ett enda och sätta runt ryggstödet och sen in på varsin sida och dra under stolen.. men detta verkade bara vara om man skulle ha stolen fram.. för det stod för montering i framsäte..   http://www.akta.se.oas.funcform.se/o.o.i.s/23  där kan man ladda ner manualen och då ser man att man kan göra så.. så det verkar ju vara tillåtet på vissa stolar iaf..

• Joico
    Ca rr o skrev 2010-08-20 09:00:10 följande:

i manualen till akta graco duoflex xpt visar det just så, att man kan sätta ihop bandena till ett enda och sätta runt ryggstödet och sen in på varsin sida och dra under stolen.. men detta verkade bara vara om man skulle ha stolen fram.. för det stod för montering i framsäte..   www.akta.se.oas.funcform.se/o.o.i.s/23  där kan man ladda ner manualen och då ser man att man kan göra så.. så det verkar ju vara tillåtet på vissa stolar iaf..

Ja, om bilstolen är placerad i framsätet så är det en godkänd montering. Men om bilstolen är monterad i baksätet så är det inte godkänt att lägga banden om stolen framför (precis som jag skrev ).
  • Sötnosarna

Bara läst ts, fäst banden i balken på stolen framför, alltså under den stolen.

• smilez

Tack för alla grymt bra svar, jag har haft problem med att logga in på familjeliv så därför är jag inne först idag.

Vi kan inte fästa i skenorna eftersom detta är en bil med bara framsäte, alltså finns inga sätesskenor framför. Instruktionsboken vet jag inte var jag har men jag kanske kan kolla på nätet. Stolen är en Akta Graco Cosmic Comfort S.

Carro, jag ska kolla på det där tipset att sätta om stolen. Är det om den egna stolen eller stolen framför? För är det stolen framför så har vi ju ingen.. men jag ska kolla upp din länk nu.

• Dr Mupp

I framsätet fäster vi stolen i framstolens skenor. I baksätet fäster vi antingen i framför varanade stols skenor eller i vikhörnen mellan rygg och säte.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Ca rr o
    smilez skrev 2010-08-30 21:36:23 följande:
    Tack för alla grymt bra svar, jag har haft problem med att logga in på familjeliv så därför är jag inne först idag.

Vi kan inte fästa i skenorna eftersom detta är en bil med bara framsäte, alltså finns inga sätesskenor framför. Instruktionsboken vet jag inte var jag har men jag kanske kan kolla på nätet. Stolen är en Akta Graco Cosmic Comfort S.

Carro, jag ska kolla på det där tipset att sätta om stolen. Är det om den egna stolen eller stolen framför? För är det stolen framför så har vi ju ingen.. men jag ska kolla upp din länk nu.
    Ska du ha henne i framsätet alltså? för då kan du sätta ihop banena till ett, och trä framför stolen (ryggstödet), sen bak på varsin sida och sen under.. inte på bilstolen utan sätet.. men lite svårt att förklara :P men du kan kolla på aktas hemsida, där finns det jätte bra instruktioner att ladda ner :) både till cosmic comfort och till andra akta stolar :)
  • 2små2stora

Sätt banden i framstolens skenor. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    2små2stora skrev 2010-08-31 09:37:44 följande:
    Sätt banden i framstolens skenor. 
    Så att de kommer upp i framkan på passagerarstolen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • smilez

Yes, tack för alla bra tips. Jag har kollat på Aktas sida nu och det fanns ju massa bra alternativa lösningar. Tji fick man för att man inte kollar instruktionsboken ordentligt men alla jag känner sätter ju fast sin stol på samma vis... & jag vet folk som bytt bil för att det inte funnits något att fästa remmarna i... så nu kan jag ju ge dessa bra tips vidare! TUSEN TACK!

Svar på tråden Vad fästa remmarna i till bakåtvänd bilstol, Förslag?