• Jeulina

Säga up mig och är gravid

Hej! Jag vantrivs så på mitt jobb, går dit med en klump i magen varje dag, alla arbetskamraterna är rent ut sagt dumma i huvudet. Chefen är mytoman och den högre chefen är störd, endast fått sitt jobb på grund utav sin pappa som äger företaget! Nu när jag är gravid så har jag mått väldigt dåligt och har varit hemma nu i två dagar på grund av illamående. Men jag talade om att jag hade feber eftersom jag inte vill tala om något ännu.. Då fick min chef för sig(hon som fick jobb på grund av sin pappa) att jag behöver gå på rehabeteringssamtal hos våran sjuksköterska på jobbet eftersom jag är sjuk så mycket! Jag var sjuk nu i två dagar, jag var sjuk två dagar i mars, och jag var sjuk en vecka i november.... VAFAN! Är det mycket sjuk??? Jag blir så trött och jag har länge funderat på att säga upp mig och gå runt arbetslös.. Men jag måste ju få pengar någonstans? Speciellt nu när jag är gravid... Är så fruktansvärt ledsen och bara gråter, hör hur kärringarna på jobbet snackar skit om mig när jag är hemma. Överväger till och med en abort.. eller får jag pengar någonstans ifrån när barnet är fött? Jag är inte med i någon akassa heller. Men min sambo tjänar ju pengar men inte så att vi kan klara oss båda två, eller senare alla tre.

• Svar på tråden Säga up mig och är gravid
  • CoolJen

Passa på att söka jobb nu när du är hemma.
    Det kanske finns vikariat som passar om du är rädd att arbetsgivaren inte vill anställa en som snart ska föda.
    Iofs. verkar du vara nygravid så du behöver inte ens säga nåt.
    Jag sökte nytt jobb och sa upp mig i början av min förra graviditet, då fick jag gå på ett vikariat tills jag skulle föda.

Jag skulle inte säga upp mig och inte ha nån a-kassa! nej fixa ett nytt jobb först...eller stå ut i de måander som är kvar.

Ett rehabsamtal är inte så farligt, säg bara att du varit förkyld(eller vad du nu varit) Dom letar ju efter andra orsaker till varför man kan ha varit sjuk mkt, ex skador i kroppen, mår psykiskt dåligt
    iosf. så mår du ju inte bra där...men eftersom det inte är så länge kvar för dig att jobba är det kanske onödigt att dra upp det nu?

• dripdrop

Ja men du kan ju inte göra abort pga ett arbete du hatar! Du får ju iaf föräldrapenning från försäkringskassan sen när barnet är fött. Om din partner har jobb klarar ni ju er ändå.

• Stampan

Håll ut eller som sagt skaffa ett annat jobb, får du bara det minsta så får du runt 4000 i månaden och det är inte värt det (jag vet). Håller du ut så kan du ju va ledig längre med ditt barn och söka nytt jobb när du e hemma. Det e svårt att njuta av mammaledigheten när man jämt e orolig för pengar hela tiden.

• asfaltsbarn

Försök att stå ut! Det låter som om de vill ha bort dig, mina chefer försökte med samma sak..

• vimsigastemamman

Eftersom du inte är med i facket/a-kassan så säger jag också att du nog får bita ihop lite nu. Sök alla andra jobb du kan hitta som är intressanta för dig och gå med i facket nu.

Rehab samtal har vårat företag som policy att ha när man varit borta 10 sjukdagar totalt under ett år har jag för mig. Det är absolut inget farligt utan mer ett samtal som är till för dig. De undrar dels varför du varit sjuk vilket är enkelt förklarat sen undrar de över hur du mår i övrigt ifall det kan ligga ngt annat bakom som t.ex. att du mår dåligt som du gör nu och då får du chans att framföra det.

Svar på tråden Säga up mig och är gravid