• Sofia 81

Svensk eller engelsk förskola?

Vi bor visserligen i Sverige, men jag lånar er utlandssvenskars forum lite :) Vi bor i Stockholm, jag svensk min sambo engelsman, vi har en son på 4 månader som jag pratar svenska med och min sambo pratar engelska med. Min sambo och jag pratar engelska med varandra. Nu har vi börjat titta lite på förskolor och då är frågan, ska han gå på en svensktalande eller engelsktalande förskola? Vi hoppas ju såklart att han kommer att kunna prata båda språken och jag har läst att det är viktigt att ha får en stor dos av "minoritetsspråket" (alltså engelska i vårt fall). Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur har ni gjort? Och hur har det gått med barnets språkutveckling? Finns det en risk att han inte lär sig svenska ordentligt om han hör engelska hela dagarna på förskolan? Tacksam för en massa tips :)

• Svar på tråden Svensk eller engelsk förskola?
  • Fenna

Om ni inte hade pratat engelska med varandra hade jag utan tvekan valt den engelska, men nu vet jag inte. Inte så mycket till svar tyvärr.

• Ruby

Föreslår att du går in på www.mumsinsweden.com där du kan hitta gott om info om hur språkförskolorna i Sthlm är också. Vi har samma situation som ni men har inte tillgång till någon engelsktalande förskola så då är ju valet enkelt. Svenska lär han sig ändå eftersom det trots allt är majoritetsspråket så det behöver du nog inte oroa dig för.

• Ruby
    Sofia 81 skrev 2010-08-19 17:23:10 följande:
    Ruby: Tack snälla för tipset, ska kika in på den sidan!
    Gör det! Nya medlemmar får inte tillträde förrän 23/8 tror jag det var, moderatorn har semester. Men det är ett toppenforum så hang in there.
  • Wagram

Om jag var ni hade jag absolut satsat pa en engelsksprakig forskola. Svenska kommer ha att lara sig anda, utan problem, eftersom han hor det runt omkring sig hela tiden.

• Sofia 81

Ruby: Ja, jag såg det. Men det verkar finnas massa bra trådar där, så jag får hålla ut tills på måndag ;)

Kitty Shark: Sen jag startade tråden har jag gjort lite research och kommit fram till precis det du skriver. Jag kommer ju alltid prata svenska med honom plus min familj, min vänner och hans kompisar utanför förskolan. Går han på en svensk förskola tror jag att det kan bli svårt med engelskan.

Svar på tråden Svensk eller engelsk förskola?