• Nea 80

Hjälp mig få svar på fråga om NAN ersättning som inte bvc kan svara på!!

Min lillkille är snart 3 månader och har sedan han var 5 veckor fått ersättning. Vi började med Semper men det fick han hemskt ont i magen av. Vi testade Nan 1 vilket var bättre men fortfarande inte bra. Därför gick vi över till Nan 1 HA i kombo med Minifom. Detta startade vi med för ca 5 veckor sen. Sedan dess har allt fungerat perfekt. Han har ätit bra och gjort "NR2" en gång om dagen vid ungefär samma tidpunkt. Avföringen har varit grön i princip hela tiden sen han började med Nan HA vilket är helt normalt och vanligt. Allt detta fram till för ca 1 vecka sedan. Då började han få ont i magen igen (visade sig genom gnyendet som jag känner allt för väl igen sedan den första tiden ) och pruttade VÄLDIGT mycket. Nu har han dessutom börjat bajsa flera gånger om dagen och avföringen är solgul och lös. Min fråga är om det är någon annans barn som visat liknande symptom, och vad det beror på?? Bvc hade ingen aning och som vanligt sa de att det är helt normalt... som allt annat :-S Tacksam för svar och/eller teorier!

• Svar på tråden Hjälp mig få svar på fråga om NAN ersättning som inte bvc kan svara på!!
  • Rainbowbright

Hej!

Jag är ingen expert men att babyn ändrar avföring kan oxå ha att göra med att han/hon växer och tarmarna utvecklas (eller ses nästan som färdigutvecklade vid 3månader) därav 3månaders kolik...
    rättelse: babyns tarmar ska alltså vara och bli mer och mer tåligare från 3månader och uppåt! Detta är självklart högs individuellt.
    Tarmarna utvecklas ju hela tiden precis som hela babyn och att bajs flera gånger per dag är oxå normal så länge bajset ser bra ut och babyn är frisk!
    Våran kille bajsar upp till 5g/dag

Friskt bajs ska ju se ut som senap, ibland ljusare ibland mörkare, grynigt och lite slemmigt
    barn som får ersättning kan ha ett ngt mörkare/grönare bajs.

Min baby hade tom. lite blodstrimmor i (såg ut som saffran ungefär) och det var enligt bvc helt normalt och inte farligt alls.

Googla på babybajs så finns det bra sidor där du kan läsa om vad som är normalt och inte.

Varför han verkar visa magont igen kan ju bero på att tarmarna utvecklas och bryter ner ersättning annorlunda eller på att han utvecklat ngt han inte tål.
    Fast jag hört att man ska vara försiktig med att byta ersättning (då det kan bli värre) så kan du ju testa några dagar och se om det blir skillnad.

Sedan måste jag även tipsa om att sluta med minifom dropparna, våran sons mage vart faktikst bättre när vi slutade med dom och har även läst i en tidiagre tråd där ens baby oxå vart sämre med droppar.

Nu när han är över 3mån så kanske det inte behövs droppar nå mer.?

Men som sagt testa dig fram och Lycka till!!!

• kokos

Håller med ovanstående talare! Miniform-dropparna gjorde vår son sämre också. Han skrek mer av dom... Har du testat Semperdropparna?? De är jättebra!

Allt går om man bara vill
  • Nea 80

Tack snälla för er respons! Och Rainbowbright; du kanske inte är någon expert men ditt svar gjorde mig ungefär 10000 gånger klokare än svaret från bvc!!!!

Jag ska kanske försöka ta bort Minifom-dropparna... Slutar med dem tvärt eller ska jag fasa ut dem?  Har inte testat Semperdropparna. De är kanske bättre för min pojk.

• Sessan4
    TS - Min dotter fick oxå NAN ha1 eftersom hon hade känslig mage, hennes avföring blev som du sa grönaktig. Har du provat NAN2? min dotter blev lös i magen av den så vi fick blanda 1&2 innan hon klarade 2:an.
    NAN ha1 är dyrare än NAN1 så om du vill så kan du köra på sempersroppar och NAN1. det är samma sak. NAN Ha1 innehåller bifidus (typ som proviva el a-fil för vuxna) det gör semperdropparna oxå.
    jag tyckte semperdropparna hälpte mer än Minifom.

Lycka till
  • Diddi85

Testa att ta bort minifom. Min son hade problem med magen och jag gav honom minifom. En dag fick han väldigt mycket utslag som kliade över hela kroppen. Jag tog bort minifomen och han har varken ont i magen eller utslag över kroppen nu. Det kan vara värt att testa.

• Diddi85

Ett tips är att köpa Nan på Netto! Kostar bara 50 kr Tungan ute

• 8Viola2

Har du givit ditt barn järntillskott?
    Min tjej får grön avföring då hon fått sitt järn och bajsar hon därimellan är det solgult som det vanligtvis är.
    Som vuxen människa sker samma sak då man äter järntillskott men då är färgen mer svart.

♥ Nathalie 2010-05-29 ♥
  • Niillis

men oj kunde varit min son du pratade om han är dock 2 månader men han har inte ont i magen längre, försöker blanda in med nan1 igen då ha har varit jättebra men den är inte billig precis´så därför har min pojke börjat bajsa löst och många gånger om dagen vilket jag tycker e bra iofs för bättre att han bajsar mycket än lite,  med endast HA bajsa han alltid 2 ggr om dagen  fast jag tycker dock han blivit lite skrikigare men kanske är en fas de är i när de är 2 månader kanske? hoppas det inte är maten då han faktiskt ätit vanliga nan innan ju så det kan ju inte vara något han inte tål...
    jag kan tyvärr inte iheller svara dig ts tyvärr

• Skogsflickan

Ja Nan ha 1 kan göra avföringen grön. Jag frågade läkaren på bvc när vi var där och sonen var där på inskrivning då läkaren själv frågade om bajset var grönt. Jag sa ja, men fick till svar att det brukar vara så av nan ha pga de goda bakterierna i den..

• Skogsflickan
    Skogsflickan skrev 2010-08-31 22:58:47 följande:
    Ja Nan ha 1 kan göra avföringen grön. Jag frågade läkaren på bvc när vi var där och sonen var där på inskrivning då läkaren själv frågade om bajset var grönt. Jag sa ja, men fick till svar att det brukar vara så av nan ha pga de goda bakterierna i den..
    och ja min sons avföring kunde vara allt från grönt ena dagen till gult andra dagen samt väldigt pruttig men det har även det med de goda bakterierna i maten
  • xXMaLoXx

Här på BVC hävdar de att efter 3 månader så brukar minifomdropparna inte ha någon större verkan. Det kanske to m kan vara så att det blir sämre med magen om man fortsätter att använda dem. Tarmarna utvecklas ju.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Nea 80

Jag har nu slutat med Minifom och det har faktiskt blivit bättre med magen För att det inte ska bli lika tufft för hans mage när vi börjar med Nan 2 har jag dessutom börjat fasa ut HA:n med den vanliga Nan 1. Det går bättre än väntat!

Svar på tråden Hjälp mig få svar på fråga om NAN ersättning som inte bvc kan svara på!!