• BlommanFörDagen

Jag blir galen på min man, jag tar hela ansvaret, men han klagar?!

Hej!
    Igår blev jag trött på min man....
    För att dra allt lite kort (annars somnar ni), så jobbar min man ganska mycket så jag har alltid varit den som drar tyngsta lasset hemma.
    Jag är den som tar hand om allt vad gäller hushåll och barn, planering av inköp, ja, ni vet allt det praktiska.
    Tar även hand om ekonomin, betalar räkningar, ser till att vi har rätt försäkringar, huslån, elavtal....
    Min man vet noll om sådant.
    Han är dukigt på att arbeta, och är en arbetsmyra. Han tar hand om mycket av det som gäller underhåll av huset på utsidan.

Jag tycker om att han kontroll, och har svårt att släppa den, så jag har väl till stor del mig själv att skylla.
    MEN saken är den att jag trivs med att ha det så och har alltid gjort.
    Tills min man börjar gnälla...

För att ta ett exempel som fick mig att explodera så har han varit kinkig och gnällig under stor del av semestern, allra värst nu sista veckan innan han ska börja jobba.
    Han skriker och gnäller på barnen om dom tjatar, och just nu är dom i en tjatig ålder (5 och 3 år).
    Han har noll tålamod. Krånglar barnen på morgonen så blir han helt genomsvettig.
    Om jag då står sidan om och låter honom sköta påklädning, eller något annat med barnen så blir han förbannad på mig. Säger att jag behöver ju inte bara stå där och glo på, utan jag kan ju hjälpa till?!

Igår sa kläckte han ur sig mitt i barnens gnällande att han minsann får göra allt tycker han det känns som.

Då blev jag ganska purken....Ville inte explodera inför barnen, men det var bra nära.
    Sen sa jag sakligt till honom (när barnen lagt sig), att jag även om han gör en del hemma, så känner jag ändå att allt ansvar ligger på mig. Just nu håller jag till exempel på och planerar inför höst och vinterkläder för barnen, vad har dom, vad måste jag köpa? m. m ...m.m....Sånt behöver han aldrig tänka på?!
    Jag planerar maten, jag inhandlar maten, dag ut och dag in....
    Sen ångrade han sig och bad om ursäkt för att han sagt som han gjorde. Men kvällen var redan förstörd.

Jag gick hemma föräldraledig 1,5 år med varje barn. Han har sparat sin ledighet, bara tagit de första 10 pappadagarna.
    Jag uppskattar verkligen att han jobbar och är duktig på det.
    Men när vi sen väl ska samarbeta så krockar vi totalt.
    Jag kan känna att allt är lättare när jag är ensam med barnen, och det är ju hemskt?!
    Att det faktiskt är skönare när allt är som vanligt, och jag slipper höra både barnens OCH hans gnäll?

Skönt att skriva av sig.  / kram.

• Svar på tråden Jag blir galen på min man, jag tar hela ansvaret, men han klagar?!
  • padelin

Jag har också en man som jobbar mycket (egenföretagare) och känner så väl igen det du beskriver.
    I år har min man för första gången i vårt gemensamma liv tagit semester, han var hemma i 4 veckor. Till saken hör att vi under året som gått både fått barn och skaffat hus så han känner säkert att det är kul att vara hemma.

Men, han går mig på nerverna ibland. Jag är inte van vid så här mycket tid med honom och ibland får jag bita mig i tungan och gå undan och ta en paus.
    Fördelen har varit att han har förstått hur det är att gå hemma med ett litet barn och varför det ibland ser likadant ut hemma på eftermiddagen som det gjorde på morgonen

Det blir nog ordning och reda sen när semestern är slut, hoppas i alla fall jag.

• EowynAurora
    BlommanFörDagen skrev 2010-08-20 11:00:12 följande:
    Jag kan känna att allt är lättare när jag är ensam med barnen, och det är ju hemskt?!
    Att det faktiskt är skönare när allt är som vanligt, och jag slipper höra både barnens OCH hans gnäll?

Skönt att skriva av sig.  / kram.
    säger detsamma, vi har en 4 månaders son,och min sambo har precis haft 1 hel månads semester. men inte fick jag koppla av nåt för det heller. d var som att ta hand om 2 småbarn. ingenting funkade som d skulle o sonen blev trött o gnällig. nu när det är "vardag" igen o sambon e på jobbet hela dagarna så är sonen sitt vanliga jag igen.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • cranberry

Känner igen det där.

Just nu är jag mammaledig till våran son på 5 månader.
    Jag sköter ALLT! Städar, diskar, lagar mat (dessutom två olika för det jag vill äta duger inte till honom om det är nyttigt), ger sonen mat, byter blöjor, fixar kvällsbad och nattning. Planerar inköp och fixar verkligen allt.

Min sambo jobbar väldigt mycket, ofta 7 dagar i veckan men minst 6 dagar. I sommar hade han 1 ½ veckas semester. När han kommer hem efter jobbet sätter han sig vid datorn och sitter där i några timmar tills han förflyttar sig till tvn.

Ber jag om hjälp får jag oftast svaret att han inte orkar eller så kan han ibland (kanske 1 gång i veckan) byta en blöja eller ge en flaska ersättning.

Vi funderar på att köpa hus men som det ser ut nu orkar jag verkligen inte ta hand om ännu mera sysslor, speciellt inte när jag börjar jobba igen.

Jag förstår inte, vart är alla männen som tar ansvar och inte bara latar sig i soffan!?

(Kan ju tillägga att jag just nu står och väger om det skulle vara enklare att leva ensam med sonen, jag älskar min sambo men den killen som jag blev förälskad i från första början finns knappt kvar. Då var han romantisk, hjälpsam och vi kunde prata och mysa i timmar. Nu är ALL romantik borta - att gå ut och äta t ex tycker han är för dyrt - och jag tycker det är svårt att vilja mysa med någon som man mest är förbannad på.)

• Grabben

Jag känner igen mej i det där. Finns det något värre än gnäll. Ja onödigt gnäll.
    Jag jobbar kanske 8-10tim. 5 dagar i vecken. Jag bara byter jobb när jag kommer hem. ska handla innan jag kommer hem och får skäll för att jag inte är hemma tidigare. Trots att det bara är jag som tjänar pengar.

cranberry: Glöm inte bort att det blir mer eller mycket mer att gör när man har köpt hus. Mera yta att städa inne gräsklippning, fixa med hanverkare själv etc.

BlommanFörDagen: Fruktansvärt jobbet med sådant gnäll. Barn pratar/låter/tjatar ju mycket. här hemma brukar hon säga till mej att jag skall säga till han. Ja ni läste rätt. Låter hur omvänt och konstigt som helts.

Svar på tråden Jag blir galen på min man, jag tar hela ansvaret, men han klagar?!