• MTA

Blev nekad barnförsäkring pga omognadsskakningar

Vi fick beskedet idag att vi inte får teckna den barnförsäkring som vi ansökt om hos Länsförsäkringar (Dalarna). Detta på grund av att vår dotter hade omognadsskakningar under sin första levnadsvecka. För de av er som inte vet vad det är är det helt enkelt bara skakningar som de flesta bebisar har i varierande grad innan de har utvecklat "motoriken".. Tre läkare har gett samma svar, det var bara omognadsskakningar och inget annat. Det försvann efter första veckan när hon mognat och är alltså helt borta. Ändå får vi inte teckna försäkring utan får under tiden nöja oss med en begränsad olycksfallsförsäkring. Tror ni att det bara är att gilla läget eller kan andra försäkringsbolag fatta att hon inte har något fel? I sådana fall byter vi..

• Svar på tråden Blev nekad barnförsäkring pga omognadsskakningar
  • virre85

Jag behövde inte skicka in några journaler när jag ansökte för mina barn..
    Hur kommer det sig tror ni?

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • MTA
    Melan86 skrev 2010-08-20 13:30:05 följande:
    Min son behandlades på neonatalen pga av lågt blodsocker under sina två första dygn. Det är ett relativt vanligt problem hos nyfödda som gått igenom en lång och tuff förlossning och han blev enbart sondmatad, alltså inte medicinerad alls.

Efter det har vi varit på kontinuerliga kontroller eftersom han är lite svag motoriskt men han har inte fått någon behandling för detta och utvecklas i övrigt som han ska. Inga av de läkare vi har träffat har påpekta något direkt fel hos honom annat än en "allmän muskelsvaghet" och de vill hela tiden avakta och se om detta är något han kommer att växa ifrån eller inte.

Under den här tiden (han är nu 2,5 år) så har vi inte kunnat försäkra honom annat än för olycksfall. Har ansökt hos b.l.a länsförsäkringar, trygg hansa och folksam men har hela tiden nekats pga av hans två dygn på Neo och det faktum att han går på kontroller (var ett år sen sist).

Att han inte fått någon diagnos eller att han enligt BVC och läkare är en i övrigt pigg och frisk kille spelar ingen roll, vi får ingen försäkring.

Har nu ansökt hos If och hoppas att det ska gå vägen den här gången!
    Ja det hoppas jag också att det gör!
    Dottern har ju mindre problem än vad ni har haft, även om era inte är stora heller. Tycker att det är konstigt faktiskt, hon hade inte ens lågt blodsocker heller..
  • MTA
    sweran skrev 2010-08-20 13:32:54 följande:
    trygghansa var väldigt tillmötesgående när dottern föddes. hon hade klickljud i höften. men när vi skickat in läkarintyg från ortopeden att det inte var ngt fel på henne så fick vi teckna en riktig försäkring på en gång...
    Okej. Jag har kollat på "Trygga familjen" som de erbjuder. Ska ringa dit och fråga. I sådana fall flyttar vi allt dit.
  • MTA
    virre85 skrev 2010-08-20 13:35:28 följande:
    Jag behövde inte skicka in några journaler när jag ansökte för mina barn..
    Hur kommer det sig tror ni?
    Jag skickade inte in några utan man får ge sitt medgivande och sedan kollar försäkringsbolaget upp dem. Fick du lämna medgivande?
  • virre85
    MTA skrev 2010-08-20 13:38:11 följande:
    Jag skickade inte in några utan man får ge sitt medgivande och sedan kollar försäkringsbolaget upp dem. Fick du lämna medgivande?
    Det kanske jag fick, hmm kommer faktiskt ine ihåg. Jag fick kryssa i några frågor..
    Elin har haft rs, lunginflamation och urinvägsinfektion under sina första 6 mån. Men det verkade inte göra någon skillad i så fall. Jag tecknade den strax efter och jag har inte hört något från dom att det skulle va något problem.
  • Melan86
    MTA skrev 2010-08-20 13:36:30 följande:
    Ja det hoppas jag också att det gör!
    Dottern har ju mindre problem än vad ni har haft, även om era inte är stora heller. Tycker att det är konstigt faktiskt, hon hade inte ens lågt blodsocker heller..
    Jag tror att vissa försäkringsbolag inte tittar så noga på journalerna. Finns det en anteckning om något som aviker från det normala (lågt blodsocker och omognadsskakningar tex) så blir det avslag direkt även om tillstånden är vanliga och knappast livshotande. Samma sak när det gäller kontroller.

I ditt fall tycker jag absolut att ni borde få igenom er försäkring, är ju inget som helst fel på er dotter precis som det inte är något fel på vår son.

Lycka till och hoppas något annat bolag är lite vettigare!
  • virre85

Det stod nu såg jag ingen traditionell hälsodeklaration behövs

• hewa
    MTA skrev 2010-08-20 13:38:11 följande:
    Medgivandet brukar vara i att man skriver under, det står lite finstilt där någonstans att iom att man skriver under godkänner man att de kollar journaler...

Vi tecknade en försäkring till 1an rätt omgående - inga problem då. När 2an kom tyckte vi ett annat bolag var bättre och valde det till 2an samt tog en tilläggsförsäkring där även till 1an - för att ha dem "lika" försäkrade. På tilläggsförsäkringen fick vi en klausul mot astma pga att sonen behandlats akut för förkylningsastma vid ETT tillfälle (han var drygt 1½). Eftersom det bara var en enda gång han behövde behandlas för det (uppföljning gjordes av barnläkare som konstaterade att han inte hade "riktig" astma) kunde vi, efter 2 symtomfria år, få bort klausulen  
  • Jessica85

Fick inte heller teckna försäkring på min son, han föddes i v. 35 med gulsot och allt annat som det innebär att komma lite tidigt till världen, lite sen i utvecklingen. Gjorde ett nytt försök senare. men nej, då var det pga operationer han gjorde, sista försöket nekade dem pga att han utreds för adhd samt talförsening och hjälp hos logoped. Har provat flera, samma svar. Men nu har han någon form av försäkring men med en massa klausuler.

Dottern har hel barnförsäkring, men hon är ju född i rätt tid och helt frisk än så länge. Känns lite konstigt, lilltjejens försäkring kostar dubbelt som brorsans.

• knäppisen
    virre85 skrev 2010-08-20 13:57:35 följande:
    Det stod nu såg jag ingen traditionell hälsodeklaration behövs
    Du har ju ingen fullgod sjukförsäkring till ditt barn. Du har en olycksfallsförsäkring med lite lulllull (ursäkta språket, men jag är lite irrriterade på ACE som ger sken av att ha en bättre försäkring än vad de egentligen har). Det är därför du inte har behövt skicka in hälsodeklarationen.
  • virre85
    knäppisen skrev 2010-08-21 07:00:04 följande:
    Du har ju ingen fullgod sjukförsäkring till ditt barn. Du har en olycksfallsförsäkring med lite lulllull (ursäkta språket, men jag är lite irrriterade på ACE som ger sken av att ha en bättre försäkring än vad de egentligen har). Det är därför du inte har behövt skicka in hälsodeklarationen.
    Va tråkigt då, de verkade ju jätte bra ju =(
  • Kazeer

Länsförsäkringar har vägrat försäkra båda mina barn, eftersom de har varit prematura (vecka 36+3 resp vecka 35+3) och tillväxthämmade.

För äldste pojken gjorde en omprövning vid ett års ålder och då beviljades barnförsäkringen.

För andre pojken sattes omprövningstiden till 18 månader. Jag vände mig till If, som gav honom en barnförsäkring direkt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • AnnaMa

Vi har en dotter med Downs syndrom, väldigt få försäkrar handikappade barn, såsom trygghansa. Så vi bytte hela familjen till Lärarförsäkringar som jag har via Lärarförbundet, inga problem!

• Uppåt

Ofta brukar det gå att teckna försäkring via facket, de är lite mindre omfattande men du slipper hälsoförklaring. Och de innehåller ersättning både vid olycksfal och sjukdom. de är ocskå lite biligare.

• Anonym (Hejhejkicki)

Förlåt för trådkap? Men skakningarna, hur ter dem sig? När sker det och hur länge varar dem? Hur har det varit för er?

Min son född september 2024 har skakningar i benen vid sömn, dem vet inte vad det är utan fick också bara till mig omognad. Däremot tog dem ett brett blodprov och då visade det B12- och folsyrebrist, samt låga järnvärden. Han fick en spruta med B12 men skakningarna består. Vi har legat inne med EEG över natten men ingen epileptisk aktivitet visades.

Svar på tråden Blev nekad barnförsäkring pga omognadsskakningar