• Anonym

Nackdelar att inte stå skriven på samma adress som sitt barn?

Står i en sits där jag och pappan inte kan bo under samma tak. Jag har flyttat ut men vill inte adressändra för att jag vill inte stå på annan adress som mina barn. Och han vägrar skriva under för att adressändra för barnen, fast vi har delad vårdnad.

Vad kan följden bli om jag skriver mig på annan adress som mina barn??

• Svar på tråden Nackdelar att inte stå skriven på samma adress som sitt barn?
  • Claris
    h8him skrev 2010-08-21 19:17:31 följande:
    Inte? Kan du berätta mer? Här är det så, och räknar du ut på nätet är det samma sak.

Så här skriver Fk: "Barn får räknas med i hushållet tills det fyller 18 år. Barn över 18 år får också räknas med i hushållet om det får studiehjälp (gymnasieskola) eller förlängt barnbidrag (grund- eller särskola). Hemmaboende barn är barn som du har vårdnaden om och som varaktigt bor hos dig. Vid gemensam vårdnad räknas barnet som hemmaboende om det är folkbokfört hos dig."
    fast kollar du på nätet blir det väl skillnad om du fyller i hemmavarande barn och tidvis boende?
    har haft barn skrivna hos oss,haft dem halvtid..och inte skrivna hos oss,halvtid..blev samma belopp.
    Haft barn heltid,skrivna hos oss..och det beloppet har blivit mer än halvtid*2 om man säger så.

Svamlar jag,eller förstår du hur jag menar?
  • h8him
    Claris skrev 2010-08-21 19:22:34 följande:
    fast kollar du på nätet blir det väl skillnad om du fyller i hemmavarande barn och tidvis boende?
    har haft barn skrivna hos oss,haft dem halvtid..och inte skrivna hos oss,halvtid..blev samma belopp.
    Haft barn heltid,skrivna hos oss..och det beloppet har blivit mer än halvtid*2 om man säger så.

Svamlar jag,eller förstår du hur jag menar?
    Ja, det blir skillnad. Bara den som har barnen skrivna hos sig kan få det högre beloppet. Jag har aldrig hört att fk skulle ge lika mycket till den andre föräldern vid växelvis boende som den förälder som barnet är skriven hos. Måste kolla upp detta på måndag, det är alltid bra med kunskaper. I texten som jag citerade står det tydligt att barnet måste vara skriven hos den som ansöker om högre belopp för hemmavarande barn.
  • Claris
    h8him skrev 2010-08-21 19:26:25 följande:
    Ja, det blir skillnad. Bara den som har barnen skrivna hos sig kan få det högre beloppet. Jag har aldrig hört att fk skulle ge lika mycket till den andre föräldern vid växelvis boende som den förälder som barnet är skriven hos. Måste kolla upp detta på måndag, det är alltid bra med kunskaper. I texten som jag citerade står det tydligt att barnet måste vara skriven hos den som ansöker om högre belopp för hemmavarande barn.
    ja,med hemmavarande barn,för då blir de ju folkbokförda där.
    för mig var det samma belopp vid vv ..men jag vet inte vad den andre förälder fick,såklart.
  • h8him
    Claris skrev 2010-08-21 19:29:30 följande:
    ja,med hemmavarande barn,för då blir de ju folkbokförda där.
    för mig var det samma belopp vid vv ..men jag vet inte vad den andre förälder fick,såklart.
    Ja, men då menar vi samma sak! Om den andre föräldern hade haft exakt samma inkomst och hyra som dig, samt barnen växelvis, men de var skrivna hos dig, så hade denne fått lägre bostadsbidrag. Om man har heltid eller växelvis spelar ingen roll. Det hänger på var barnen är skrivna.
  • Anonym
    h8him skrev 2010-08-21 19:40:49 följande:
    Ja, men då menar vi samma sak! Om den andre föräldern hade haft exakt samma inkomst och hyra som dig, samt barnen växelvis, men de var skrivna hos dig, så hade denne fått lägre bostadsbidrag. Om man har heltid eller växelvis spelar ingen roll. Det hänger på var barnen är skrivna.
    sådant retar mig! Att den som har barnen skriven på sig skulle få mer om allt annat skulle se precis likadant ut!
    :P
  • h8him
    Anonym skrev 2010-08-21 19:49:17 följande:
    sådant retar mig! Att den som har barnen skriven på sig skulle få mer om allt annat skulle se precis likadant ut!
    :P
    Ja, det är som sagt mycket som är galet... Hoppas det löser sig för dig i alla fall. Du vet väl att du kan ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende via Fk? Beroende på din inkomst kan du som mest få ett halvt underhållsstöd per barn och månad. (Underhållsstödet är 1273 kr/månad) Stödet räknas ner ju högre inkomst du har.
  • Anonym
    h8him skrev 2010-08-21 19:59:46 följande:
    Ja, det är som sagt mycket som är galet... Hoppas det löser sig för dig i alla fall. Du vet väl att du kan ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende via Fk? Beroende på din inkomst kan du som mest få ett halvt underhållsstöd per barn och månad. (Underhållsstödet är 1273 kr/månad) Stödet räknas ner ju högre inkomst du har.
    Fast underhåll har jag hört att man inte kan få om inte barnet står skrivet hos en?

Vem skulle isåfall betala det om jag och pappan har delat vårdnad?
  • Claris
    Anonym skrev 2010-08-21 20:02:54 följande:
    Fast underhåll har jag hört att man inte kan få om inte barnet står skrivet hos en?

Vem skulle isåfall betala det om jag och pappan har delat vårdnad?
    det underhållet betalar fk. har inget mellan föräldrarna att göra. men man ska tjäna rätt dåligt,i mina ögon iaf. finns tabell på fk.
  • Claris

däremot får den andre föräldern reda på om du fått det beviljat(dock ej belopp)

• h8him
    Claris skrev 2010-08-21 20:08:54 följande:
    det underhållet betalar fk. har inget mellan föräldrarna att göra. men man ska tjäna rätt dåligt,i mina ögon iaf. finns tabell på fk.
    Visst tjänar man ganska lite om man får underhållsstöd vid växelvis boende, men desto bättre att stödet finns.
    Claris skrev 2010-08-21 20:09:38 följande:
    däremot får den andre föräldern reda på om du fått det beviljat(dock ej belopp)
    Absolut, men vad gör det? Taxerad årsinkomst är offentlig information, bara att ta reda på vad den andre föräldern tjänar också och försöka förhandla kostnadsfördelningen.

Vid växelvis är det standard att var och en står för sina kostnader under sin vecka. Större kostnader för inköp och aktiviteter bör man dela på om man kan.
  • Anonym
    h8him skrev 2010-08-21 21:24:15 följande:
    Visst tjänar man ganska lite om man får underhållsstöd vid växelvis boende, men desto bättre att stödet finns.

Absolut, men vad gör det? Taxerad årsinkomst är offentlig information, bara att ta reda på vad den andre föräldern tjänar också och försöka förhandla kostnadsfördelningen.

Vid växelvis är det standard att var och en står för sina kostnader under sin vecka. Större kostnader för inköp och aktiviteter bör man dela på om man kan.

Är lite i konflikt med min fd om det sista du skriver. Jag har hela barnbidraget och jag tycker ändå vi ska dela på stora inköp och aktiviteter men han tycker jag ska betala allt i och med att jag har barnbidraget. Han tror inte jag köper kläder för 1000kr i mån till vår son, jag vet inte hur jag ska argumentera?
Svar på tråden Nackdelar att inte stå skriven på samma adress som sitt barn?