Vill ni minska på antalet barn i klasserna?
I åk 7-9 existerar klasser på över 30 barn, och där arbetar man i vissa ämnen i helklass. Det tycker inte jag är ok. vad tycker ni? Kommer ni att arbeta för att minska antalet barn i klasserna?
I åk 7-9 existerar klasser på över 30 barn, och där arbetar man i vissa ämnen i helklass. Det tycker inte jag är ok. vad tycker ni? Kommer ni att arbeta för att minska antalet barn i klasserna?
Hej,
hur många elever som är rimligt att ha i en klass är det väldigt svårt att svara på. I en del fall går det alldeles utmärkt med stora grupper, i andra fall behövs mindre undervisningsgrupper för att det ska funka. Det kan också bero på hur gamla barnen är och vilken hemsituation de har.
Det vore därför fel att som riksdagspolitiker försöka slå fast hur många elever som ska gå i en klass. Det måste bestämmas lokalt. Jag tycker att du ska ta kontakt med folkpartiet i din kommun för att diskutera detta vidare eftersom skolan är ett kommunalt ansvar. Då kan du dessutom få en direkt diskussion om den skola som detta gäller. Kontaktuppgifter till mina partivänner runt om i landet hittar du på folkpartiets webbplats:
http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/
Jag vill slutligen lägga till att om jag har förstått forskningen rätt så är det viktigare att satsa på lärarnas kompetens än att generellt minska elevantalet i klasserna om man vill förbättra elevernas resultat i skolan.