• Ellensmammaa

Onödigt att döpa om man inte väljer att ha faddrar?

Vi döpte vår dotter för drygt två veckor sedan. Vi valde att inte ha några faddrar då vi anser det lite onödigt. Nu frågar alla vilka vi valde som faddrar och vi säger att vi valde att inte ha faddrar. Då fick jag ett påstående: Det är väl därför man döper ett barn, för att det ska få faddrar? Det är det väl inte alls? Jag har t.ex inga faddrar.

• Svar på tråden Onödigt att döpa om man inte väljer att ha faddrar?
  • Lillsnufflan

Konstig åsikt tycker jag. Dopet är ju ett välkomnande av barnet till kyrkan och församlingen, sedan kan man ju tycka att det är trevligt med faddrar men det är knappast det huvudsakliga syftet.

• Fija m 2 pojkar

Vissa väljer faddrar utifrån vilka som kan ge barnet en massa presenter, så om ni valt bort faddrar tycker de troligen att ni valt bort en massa framtida presenter också.

En fadders uppgift är annars att be för barnet och att vara en vuxen människa i barnets närhet. Men det kan alla göra.

Dopet handlar varken om faddrar eller föräldrar utan om barnets relation till Gud och den världsvida kyrkan. Bry er inte om vad andra säger och tycker, ni har gjort ert val och det är ett gott val!

/ Skånepräst

Svar på tråden Onödigt att döpa om man inte väljer att ha faddrar?