• ellenkey

Hur ser era rutiner ut för bokföring i ett mindre AB?

Jag har en butik som är ett AB och jag ska nu börja med bokföringen. Undrar vad jag ska tänka på och hur era rutiner ser ut för just bokföringen? Allt jag vet nu är att jag har en bunt fakturor som ska bokföras och att jag ska redovisa momsen en gång i månaden till skatteverket. Kan nån hjälpa mig lite med vad jag ska tänka på? Helt ny på detta.

• Svar på tråden Hur ser era rutiner ut för bokföring i ett mindre AB?
  • foreverever

Skatteverket har bra kurser inom ämnet. De har dessutom all information om hur du kan gå till väga. Du kan ju annars snacka med din revisor, som du måste ha i ett AB.

Snacka med din lokala företagarförening också....

• Pappa G

Fast Skatteverket har väl inga kurser i bokföring va..?

Hos Bokföringsnämnden, www.bfn.se kan man däremot hitta visst material och bra information.

Spontant skulle jag föreslå TS att lämna bokföringen till en redovisningsbyrå eller liknande.
    Det är bättre att lägga fokuset på verksamheten.

• Mamma 04 och 06

Den löpande bokföringen är inte så svår att lära sig. Jag tycker det är bra att sköta den själv för att få full koll, dessutom bör man hur som helst ha koll på vilka regler som gäller ditt och datt, tex vad som är avdragsgillt och inte.

Du har ju en butik, vilket väl gör att du får betydligt mer bokföringsjobb att göra än mig och att du behöver bokföra ofta. Kontanta medel ska väl bokföras senast följande dag om jag minns rätt. Jag sköter den åt min mans konsultföretag.

Jag tycker att det har varit svårt att hitta info om andras rutiner i praktiken. Nu gör jag så här:
    1 varje månad: Skickar ut fakturor.
    runt 9 varje månad: Bokför föregående månad, kollar att kontona stämmer mellan bokföring och i praktiken, skattedeklarerar.
    runt 20 varje månad: Betalar ut lön.
    Fakturor som ska betalas lägger jag in vid ovanstående tillfällen, om det inte behöver göras på en gång.

Jag har tex tagit en kopia på fakturor som återkommer, tex kreditkortet, och skriver på kopian hur den ska hanteras eller så räcker det med infon om vilka konton som ska debiteras.

På en skattedeklaration så har jag skrivit ner vilka steg som behöver göras och allteftersom jag kommer på ett bättre sätt så uppdateras jag den listan.

Jag har alltså gjort en del mallar för återkommande scenarion. Dessutom har jag skrivit en lista på vad jag måste göra vid månadsslut.

Jag följer min revisorns råd så här under första året:
    -Använder konteringsstämpel på alla verifikationer. Lite omständligt, men om det gör att hon kan kolla min bokföring lite snabbare så sparar vi pengar då.
    -Har en pärm till in- och utbetalningar där jag sätter in en kopia på allt som ska in- eller utbetalas i kronologisk ordning. Revisorn vill att jag ska ha två olika pärmar, men det fixar jag i så fall till deklarationsdax.
    -Skattedeklarationen skriver jag ut i ett extra ex och sätter i viktigpärmen.

Framförallt, fråga din revison hur hon vill att du ska ha det! Det skiljer sig säkert mycket åt i och med att du har en butik och viett konsultbolag.

• Mamma 04 och 06

Börja med att välja ut vilka konton ur BAS-kontoplanen som du kommer att behöva. Det går att lägga till/ta bort konton i efterhand, men det är bra att ha ett urval till att börja med. 

• Ferenda

Använd en redovisningsbyrå säger jag bara. Visserligen kostar det lite med det är det absolut värt!

Svar på tråden Hur ser era rutiner ut för bokföring i ett mindre AB?