Den löpande bokföringen är inte så svår att lära sig. Jag tycker det är bra att sköta den själv för att få full koll, dessutom bör man hur som helst ha koll på vilka regler som gäller ditt och datt, tex vad som är avdragsgillt och inte.
Du har ju en butik, vilket väl gör att du får betydligt mer bokföringsjobb att göra än mig och att du behöver bokföra ofta. Kontanta medel ska väl bokföras senast följande dag om jag minns rätt. Jag sköter den åt min mans konsultföretag.
Jag tycker att det har varit svårt att hitta info om andras rutiner i praktiken. Nu gör jag så här:
1 varje månad: Skickar ut fakturor.
runt 9 varje månad: Bokför föregående månad, kollar att kontona stämmer mellan bokföring och i praktiken, skattedeklarerar.
runt 20 varje månad: Betalar ut lön.
Fakturor som ska betalas lägger jag in vid ovanstående tillfällen, om det inte behöver göras på en gång.
Jag har tex tagit en kopia på fakturor som återkommer, tex kreditkortet, och skriver på kopian hur den ska hanteras eller så räcker det med infon om vilka konton som ska debiteras.
På en skattedeklaration så har jag skrivit ner vilka steg som behöver göras och allteftersom jag kommer på ett bättre sätt så uppdateras jag den listan.
Jag har alltså gjort en del mallar för återkommande scenarion. Dessutom har jag skrivit en lista på vad jag måste göra vid månadsslut.
Jag följer min revisorns råd så här under första året:
-Använder konteringsstämpel på alla verifikationer. Lite omständligt, men om det gör att hon kan kolla min bokföring lite snabbare så sparar vi pengar då.
-Har en pärm till in- och utbetalningar där jag sätter in en kopia på allt som ska in- eller utbetalas i kronologisk ordning. Revisorn vill att jag ska ha två olika pärmar, men det fixar jag i så fall till deklarationsdax.
-Skattedeklarationen skriver jag ut i ett extra ex och sätter i viktigpärmen.
Framförallt, fråga din revison hur hon vill att du ska ha det! Det skiljer sig säkert mycket åt i och med att du har en butik och viett konsultbolag.