• Dinosaurie

Ni som sökt HP pga. risker i arbetsmiljön..

Ni som fått HP beviljat/ej beviljat pga. risker i arbetsmiljön, vad arbetar ni med?

Var er arbetsgivare tvungen att skicka in nytt intyg varje månad för att intyga att de inte kunnat omplacera er? (Står på FK's hemsidan att det bara brukar beviljas en månad åt gången)

När i grav. fick ni "gå hem", och hur tidigt sökte ni HP?

Jobbar själv som väktare och undrar lite hur det fungerar..

• Svar på tråden Ni som sökt HP pga. risker i arbetsmiljön..
  • viqan

Jobbar som behandlingshem på ett tonårs boende med utåtagerande ungdomar..

Med första barnet jobbade jag till v18 eftersom de inte syntes förrän då, mådde förövrigt bra den grav.

Andra barnet kräktes jag hela tiden typ, vilket ungdomarna då märkte att jag va gravid redan i v9 så då gick jag hem.

Med tredje barnet gick jag v12 av samma anledning som med första.. Bara de att de syntes tidigare denna gången..

Min arbetsgivare kryssade i en ruta att hon förbjöd mig arbeta o att de inte fanns möjlighet till omplacering.. Sen skrev hon ner lite hur min arbets situation kan se ut..

Detta gjorde hon 1ggn/graviditet bara!

Fråga din arbetsgivare hur du ska göra, när väktare har rätt o gå hem från sitt arbete..

Förstår dig att du vill hem så fort som möjligt, man har ju inte bara sig själv o vara rädd om!

Lycka till

• HugoochVilma
    Dinosaurie skrev 2010-08-23 18:46:36 följande:
    Ni som fått HP beviljat/ej beviljat pga. risker i arbetsmiljön, vad arbetar ni med?

Var er arbetsgivare tvungen att skicka in nytt intyg varje månad för att intyga att de inte kunnat omplacera er? (Står på FK's hemsidan att det bara brukar beviljas en månad åt gången)

När i grav. fick ni "gå hem", och hur tidigt sökte ni HP?

Jobbar själv som väktare och undrar lite hur det fungerar..
    Jag jobbar som väktare och fick vid min förra grav. HP godkänt utan problem (full). Satt då i reception med rond och larmhantering.

Jag gick i vecka 32, och då behövdes inga fler intyg! Jag sökte i december och fick godkänt i början av januari (skulle gå i mitten av januari). Så allt gick väldigt snabbt och smärtfritt.
    ~*~*~*~*~*~* Älskade barn du är mig kär ~*~*~*~*~*~*~
  • Dinosaurie
    HugoochVilma skrev 2010-08-24 12:22:34 följande:
    Jag jobbar som väktare och fick vid min förra grav. HP godkänt utan problem (full). Satt då i reception med rond och larmhantering.

Jag gick i vecka 32, och då behövdes inga fler intyg! Jag sökte i december och fick godkänt i början av januari (skulle gå i mitten av januari). Så allt gick väldigt snabbt och smärtfritt.
    Tack så mkt, då känns det lite lugnare.. Jag har i stort sett de arbetsuppgifter du beskriver och söker from. v 32 också..
  • Jossofräs

Tror ni jag skulle kunna få HP, arbetar natt som croupier på nattklubbar. Känns inte som en jätte safe miljö eftersom många fulla kan bli väldigt hotfulla när de förlorar pengar

• Dinosaurie
    JossBergendahl skrev 2010-08-25 21:31:31 följande:
    Tror ni jag skulle kunna få HP, arbetar natt som croupier på nattklubbar. Känns inte som en jätte safe miljö eftersom många fulla kan bli väldigt hotfulla när de förlorar pengar
    Arbetsgivaren måste först försöka omplacera dig, tex till en dag/kväll tjänst med mindre hotfulla situationer. Kanske kassa (eller vad det kallas där man växlar pengar osv). Om arbetsgivaren kan styrka att du inte kan omplaceras så har du rätt att söka HP, sen om du får vågar jag inte sia om..
  • Jossofräs

En omplacering vore omöjlig eftersom man från företaget är utplacerad på olika nattklubbar och flyttar runt från klubb till klubb, man har allt ansvar för pengaväxling, kassarapportering osv själv. På företaget jag arbetar har de inga andra typer av arbetsuppifter utan vi anställda är endast anställda för att "hyras ut"

• Dinosaurie
    JossBergendahl skrev 2010-08-25 21:46:22 följande:
    En omplacering vore omöjlig eftersom man från företaget är utplacerad på olika nattklubbar och flyttar runt från klubb till klubb, man har allt ansvar för pengaväxling, kassarapportering osv själv. På företaget jag arbetar har de inga andra typer av arbetsuppifter utan vi anställda är endast anställda för att "hyras ut"
    Ok, då förstår jag.
    Då är den saken klar att du inte kan omplaceras.

Man kan söka HP antingen för fysiskt krävande jobb eller för risker i arbetsmiljön.
    När det gäller risker i arbetsmiljön måste din chef "stänga av/förbjuda" dig från att jobba enligt arbetsmiljölagen. Jag kan tänka mig att det finns en sån risk men det måste nog din chef avgöra. Inte helt omöjligt att du kan söka pga. fysiskt krävande jobb men jag är också nybörjare på det här så det finns nog många som vet mer..

Prata med din chef, kanske finns andra som blivit gravida och sökt HP.
  • Jossofräs

Ja jag får göra det när det börjar närma sig, än så länge är jag ju bara i vecka 20 och hp kan man ju ändå inte få förrän vecka 32 eller vad det är.

Har två jobb, det ena är på nattklubbar som croupier (dvs risker i arbetsmiljön) och det andra är som resturangbiträde på en resturang = fysiskt krävande jobb :P

• Dinosaurie
    JossBergendahl skrev 2010-08-25 21:58:28 följande:
    Ja jag får göra det när det börjar närma sig, än så länge är jag ju bara i vecka 20 och hp kan man ju ändå inte få förrän vecka 32 eller vad det är.

Har två jobb, det ena är på nattklubbar som croupier (dvs risker i arbetsmiljön) och det andra är som resturangbiträde på en resturang = fysiskt krävande jobb :P
    Det kan vara bra att söka så tidigt som möjligt.. Jag är i v.23 och har redan sökt för det brukar kunna ta tid hos FK. Och sen kanske du måste komplettera med andra uppgifter och då tar det ännu längre tid.. Blir du avstängd pga risker i arbetsmiljön så tror jag att du kan bli det redan innan v.32.
  • M 1985

hoppar in som gubben i lådan

Jo avstängd pga risker i arbetsmiljön kan man bli i princip hur tidigt som hellst beroende på vilket jobb man har.
    Själv har jag förlängd hp 6 månader pga risker i arbmiljön

• Jossofräs

Men hur funkar det för på nattklubbarna jobbar jag ju bara typ 2-3 h / natt fre och lö så det blir ju inte många % av en tjänst. Söker jag hp för typ 25% tjänst då eller? Och sen jobbar kvar på resturangen tills jag måste gå hem pga fysiskt krävande jobb.
    Eller hur funkar det?

• Dinosaurie
    JossBergendahl skrev 2010-08-25 22:36:59 följande:
    Men hur funkar det för på nattklubbarna jobbar jag ju bara typ 2-3 h / natt fre och lö så det blir ju inte många % av en tjänst. Söker jag hp för typ 25% tjänst då eller? Och sen jobbar kvar på resturangen tills jag måste gå hem pga fysiskt krävande jobb.
    Eller hur funkar det?
    Jag TROR att du kan söka full HP på nattklubben. Full HP betyder ju hela den tiden du jobbar där, oavsett hur många 5 det är. Jag söker full HP även om jag inte heller jobbar heltid.
    I HP ansökan finns det en ruta för om man har fler jobb om jag inte minns fel. Blanketten finns att hämta på FK's hemsida men jag råder dig att kolla upp det så fort som möjligt för FK är ju inte kända för att jobba snabbt. Men det är bara hos dem du kan få de 100%-iga svaren för vad som gäller för dig.
Svar på tråden Ni som sökt HP pga. risker i arbetsmiljön..