• humlan1975

Kan vår bebis ha 2 gudfädrar??

Hej!

Har ett litet dilemma..
    Vi ska få våran 1.a bebis i okt och min man vill att hans bästa vän ska få bli gudfar och har redan sagt det till honom utan att jag direkt hann diskutera saken med honom.
    Det är inget "fel" på honom alls, men jag vill att min underbara lillebror skulle få bli gudfar, men när jag sa det så tycker min man att han blir ju morbror och får sin "titel" automatiskt och tillhör familjen, men att hans vän på detta sätt blir en del av familjen..

Jag har diskuterat detta med mina föräldrar som tycker det skulle vara hemskt om ngt hände mig och min man och att deras lilla barn-barn skulle få vårdnaden av någon utanför familjen så de tyckte ju självklart att min lillebror skulle få gudfarstiteln.

Kan vår bebis ha 2 gudfädrar och att man då skriver nånstans (?) att mannens vän gärna få vara en bra vän och förebild för vårt barn, lika gäller för min lillebror men att skulle något hända mig och min man så skulle vårdnaden av vårt barn stanna inom familjen?

Kluven..

Tacksam för svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Kan vår bebis ha 2 gudfädrar??
  • Thalis

Va?
    Men faddrar och gudföräldrar får inte vårdnaden om barnet ifall ni dör,i alla inte bara för att de är gudföräldrar-
    Vart bor du?

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Mama Mia

Ja, det kan den.

Tror att det numera inte heter gudfar/-mor mer än i folkmun. Det heter fadder "på pappret" Det kan vara hur många som helst av vilken sort som helst. i princip. Min kusin har tex 2 gudmödrar.

Sen så har vem som är fadder till ditt barn absolut inget att göra med vem som får vårdnaden om barnet om något händer er. Så var det förr, men nu ser man till vad som är bäst för barnet. Visst, om vännen står familjen nära så skulle inte det vara omöjligt. Men det troliga är att det skulle bli någon förälder eller syskon till någon av er som får vårdnaden.
    Skriva något om vem ni vill skulle få vårdnaden om nåt händer är aldrig fel ändå. (Även om det inte garanterar att det är där barnet hamnar) Anses den personen lämplig så hamnar barnet troligtvis där då. Men det har som sagt inget med vem som är gudfar att göra.

• Cia o krabaten

Klart man kan ha 2 faddrar/gudfäder.

Däremot så har det inget alls att göra med vårdnaden om ni skulle dö!
    Gudförälder handlar om att "värna om den kristna fostran för barnet" eller ngt liknande står det.
    Vem som får vårdnaden avgörs av Soc!
    Givetvis kan man ha önskemål, men det är soc som bestämmer.

SÅ ge ni båda killarna uppdraget att vara gudfar åt erat barn
    Jag är moster och gudmor tillsammans med  barnets faster! 

• Thalis
    Mama Mia skrev 2010-08-23 21:44:34 följande:
    Ja, det kan den.

Tror att det numera inte heter gudfar/-mor mer än i folkmun. Det heter fadder "på pappret" Det kan vara hur många som helst av vilken sort som helst. i princip. Min kusin har tex 2 gudmödrar.

Sen så har vem som är fadder till ditt barn absolut inget att göra med vem som får vårdnaden om barnet om något händer er. Så var det förr, men nu ser man till vad som är bäst för barnet. Visst, om vännen står familjen nära så skulle inte det vara omöjligt. Men det troliga är att det skulle bli någon förälder eller syskon till någon av er som får vårdnaden.
    Skriva något om vem ni vill skulle få vårdnaden om nåt händer är aldrig fel ändå. (Även om det inte garanterar att det är där barnet hamnar) Anses den personen lämplig så hamnar barnet troligtvis där då. Men det har som sagt inget med vem som är gudfar att göra.
    Bland oss katoliker heter det gudföräldrar,även idag.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Mama Mia
    Thalis skrev 2010-08-23 21:48:47 följande:
    Bland oss katoliker heter det gudföräldrar,även idag.
    Okej, då får du fråga nån katolik (varför inte prata direkt med prästen?) om vad som gäller om att ha 2 gudfäder. Tror nog att dom flesta här förutsätter att du menar svenska kyrkan när du inte skriver nåt annat.

Men vad gäller vårdnaden så gör det iaf ingen skillnad. Det har kyrkan inget med att göra.
  • Thalis
    Mama Mia skrev 2010-08-23 21:56:08 följande:
    Okej, då får du fråga nån katolik (varför inte prata direkt med prästen?) om vad som gäller om att ha 2 gudfäder. Tror nog att dom flesta här förutsätter att du menar svenska kyrkan när du inte skriver nåt annat.

Men vad gäller vårdnaden så gör det iaf ingen skillnad. Det har kyrkan inget med att göra.
    Oki Doki!
  • Norrskenet

Håller med de tidigare inläggen, att vem som tar hand om ens barn om det händer oss föräldrar nåt har INGET med vilka man har som gudföräldrar att göra! Det är absolut inte kyrkans uppgift att avgöra det, de ger bara gudföräldrarna ett ansvar att "forstra barnet enligt  kristen tro" som någon skrev om här innan också.

Men visst går det att ha två gudfädrar till ett barn! Vår äldsta son har tre gudföräldrar: min bor o han ex (dåvarande flickvän) samt min mans bror.

• Mama Mia
    Thalis skrev 2010-08-23 21:58:55 följande:
    Oki Doki!
    Hoppsan då! Fick för mig att det var du som var TS när du svarade mig förut. Såg nu att så inte var fallet. Men ändå...Cool
  • Karroägget

Jag ska ha 2 faddrar och 2 gudföräldar till min dotter, så det är nog inga problem. Dock måste de som ska vara de vara döpta i de flesta församlingarna...

• humlan1975

Tusen Tack för alla svar, känns mkt bättre nu, men en fråga till kom upp, när man döper barnet, ska båda stå med framme då? :)

• Cia o krabaten
    humlan1975 skrev 2010-08-23 23:51:17 följande:
    Tusen Tack för alla svar, känns mkt bättre nu, men en fråga till kom upp, när man döper barnet, ska båda stå med framme då? :)
    Ja dte är väl passande.
    En kan hålla före och en efter om man vill göra båda delaktiga så  
  • Mrs Firren

Vårt barn har sin morbror och sin farbror som faddrar. Den ene höll barnet i inledningen av dopet och den andre hällde upp vattnet i dopfunten. För oss var det viktigt att symboliskt knyta D nära båda släkterna. Det känns jättebra! Och får vi syskon kommer det bli samma sak.

• Athena79

Vår son har sin morbror och sin farbror som gudföäldrar. De stod där uppe med oss, en höll sonen och den andra hällde vatten i dopfunten, tror att de båda höll sonen en stund, det kan ju bli  tungt att stå och hålla annars. :)

• Fija m 2 pojkar

Du har redan fått en massa svar, men här kommer ett från en präst i Svenska kyrkan.

I Svenska kyrkan brukar hela dopföljet (föräldrar, barnet och faddrar), stå framme vid dopfunten under dopgudstjänsten. Om man döper i en söndaglig gudstjänst, går man fram under psalmen som inleder dopet, står kvar under dopakten och går efter dopakten tillbaka och sätter sig. Detta gäller under förutsättningen att man kan stå där framme, alla kan inte det av hälsoskäl.

Om ni har åsikter om vem som skulle ha vårdnaden om ert barn om det händer er något, ska ni absolut skriva ner det, gärna i ett testamente, då det är juridiskt bindande. Som sagt ovan, kommer myndigheterna ändå att granska förhållandena och bedöma vad som är bäst för barnet, men ert testamente kommer att läsas och man tar stor hänsy till vad som står i ett testamente.

Lycka till!

/ Skånepräst (i Svenska kyrkan)

Svar på tråden Kan vår bebis ha 2 gudfädrar??