• SaSa och så en till

Har alla barn flera förnamn?

Har alla era barn mellannamn? (alltså flera förnamn)

Våran son har ett tilltalsnamn och ett mellannamn. Mellannamnet härstammar från sambons sida. Ett släktnamn tydligen (Gustav). Jag känner ingen i hans släkt som heter så, men har heller ingen i min egen släkt jag vill döpa mina pojkar efter så det fick bli Gustav. Nu har vi son nummer 2 att sätta namn på. Förnamnet är klart, MEN måste han oxå ha flera förnamn? Sambon vill INTE att minstingen ska få sin pappas namn (mitt förslag) som mellannamn eftersom sambon tycker det känns "orättvist" mot stora sonen som inte har pappans namn. Han föreslog istället att även son nr 2 ska heta Gustav i mellannamn.... Är inte det väldigt fantasilöst?

Hur har ni gjort?

Förvirrad och stressad, papperen måste in snarast till skatteverket...

• Svar på tråden Har alla barn flera förnamn?
  • hic sunt leones

Har aldrig hört talas om att någon gett alla barn samma andranamn. Men alla gör vad som känns bäst för dom. Finns det inget annat släktnamn alls då? Klart han inte måste ha ett andranamn heller.

• SaSa och så en till

Jag har heller aldrig hört talas oma tt man ger samma andranamn till flera barn?!
    Finns säkert andra släktnamn, fast på hans sida då förstås. På min sida, finns som sagt ingen man att "hedra" på det viset

• Idis1

Min pappa och hans bröder har alla sin pappas namn som andranamn, så visst kan man göra så.

• thelifesaviour

Visst kan man göra så! Om vi får en dotter till kommer hon också få heta Maria i mellannamn, för det gör vi allihopa i min släkt (utom min stackars mamma som var den enda som inte fick det, haha). 

• Grizelda

Det räcker absolut med ett förnamn, men om första barnet har två namn ska kanske andra barnet också ha det, för rättvisans skull . Det finns ju namn i stil med Gustav, typ "gamla kunganamn" , som ni kan välja även om ni inte känner någon med det namnet. Karl, Oskar, Erik, Olof, Johan eller Ludvig, till exempel. Då blir det ju samma "stil" på båda barnens andranamn.

• Malooo

Min pappa heter Arne Gustav och min bror heter Magnus Gustav. Inte är det speciellt ovanligt med samma släktnamn som återkommer, åtminstone inte för 20-30 år sedan.

Svar på tråden Har alla barn flera förnamn?