Inskolning på förskola
Hej!
Vi har en liten son på 1,5 år som skall börja på dagis nu. Vi fick honom för ca 10 månader sen och vi upplever att han är en trygg, social och glad liten kille, så det kändes rätt för honom att få börja dagis på halvtid nu.
Några veckor innan inskolningen började han bli mer orolig när jag eller maken går hemifrån, gråter då en stund innan det går att avleda honom.
Nu har jag varit med honom en vecka på heltid på dagiset, först var han väldigt mammig och ville inte lämna min sida men efter ca 4 dagar började han söka sig lite utanför min famn, gå in i andra rum, leka lite med de andra barnen och kunna vara med på aktiviteter, så fröknarna tyckte vi kunde börja med att jag går ifrån en stund, detta har vi gjort nu 2 dagar.
Första dagen började han ju gråta när han såg att jag gick, då hade jag innan, sagt att nu skall mamma gå iväg men kommer tillbaka om en stund, ganska kort avsked, och då ansträngt mig för att vara positiv och glad när jag vinkade av honom. Efter 20 min ringde fröken och bad mig komma tillbaka, han hade då gråtit otröstligt. Exakt samma sak nästa dag. När jag kommer tillbaka slutar han gråta och håller hårt tag i mig en stund, men sen fortsätter han leka.
Nu har det ju inte gått så länge, men jag är lite nyfiken hur inskolningen gått för er andra, hur gick det till? Hur lång tid tog det? Tips?
Det känns ju lite olyckligt att inskolningen sammanfaller med någon slags seperationsfas, fröknarna är helt inne på att det har med hans bakgrund att göra vilket ju säkert också är delvis rätt.
tacksam för alla synpunkter, tankar!
Kramar!