• SCD

Föräldrapenning

Hej!
    Jag fick veta ett par dagar efter att jag börjat  mitt nya jobb att jag är gravid. Väldigt välkommet men samtidgt är jag orolig för vad chef och kollegor ska säga. Är ett vikariat på ett år som jag fått. Är beräknad till att föda i april. Någon som vet om jag kommer få full fp? Jobbar hundra procent och kommer att hinna jobba 7-8månader innan jag behöver vara ledig..
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Eelli86

Jag är precis i samma situation som du. Började jobba den 18 januari i år o den 26 januari fick jag reda på att jag var gravid. Så har varit i precis samma situation som du.

Jag lyckas att få full fp med en marginal på 20 dagar :) Det viktiga är att du jobbar i 6 månader och har en anställning på 8 månader ... så du borde ju också få full fp eftersom du har en anställning på 1 år och ska jobba 7-8 månader. Jag var också orolig över vad chef o kollegor skulle säga så jag berättade inte förrän jag var i V. 20, men alla blev jätte glada och tyckte det var kul. Så du behöver nog inte oroa dig för det!

• Billabong

Det är frågan om du har marginalerna på din sida för att uppfylla 240-dagars villkoret. Du måste hinna vara anställd 240 dagar före BF för att få hela din FP baserad på din SGI.

Men det handlar också om vad du gjort innan din anställning påbörjades, hade du redan en (skyddad) SGI då? Isf räcker det att hinna jobba 6 månader för att höja den till din nuvarande nivå - och det verkar du klara.

• SCD

Tack så hjärtligt för era svar:)
    Innan detta jobbet har jag studerat i tre år och nu under sommaren har jag sommarvikarerat på olika ställen.. Räknas det också in tro? Går jag hem i mitten på mars så har jag jobbat i åtta månader på det nya jobbet ganska precis. Ska också vänta ett tag med att berätta för chef och kollegor.  I alla fall tills den kritiska perioden är över och missfallsrisken minskat drastiskt!
    Eelli86: Vad kul att din graviditet blev mottaget så väl på jobbet! Men varför skulle det inte det igentligen?:) En graviditet är ju fantastisk!

• Eelli86
    SCD skrev 2010-08-25 16:19:56 följande:
    Tack så hjärtligt för era svar:)
    Innan detta jobbet har jag studerat i tre år och nu under sommaren har jag sommarvikarerat på olika ställen.. Räknas det också in tro? Går jag hem i mitten på mars så har jag jobbat i åtta månader på det nya jobbet ganska precis. Ska också vänta ett tag med att berätta för chef och kollegor.  I alla fall tills den kritiska perioden är över och missfallsrisken minskat drastiskt!
    Eelli86: Vad kul att din graviditet blev mottaget så väl på jobbet! Men varför skulle det inte det igentligen?:) En graviditet är ju fantastisk!
    Klart att en graviditet är helt underbart o det tyckte såklart mina kollegor också o särskilt eftersom vi jobbar inom yrket, förskollärare :) Jag var mest nervös hur dem skulle ta det eftersom jag precis börjat jobba där o skulle få avbryta mitt vik. Men alla tog det bra ;)
  • AnnelieTyresö

Ja nu får du hoppas du mår bra så du inte behöver bli sjukskriven :)

• Eelli86
    AnnelieTyresö skrev 2010-08-26 19:08:47 följande:
    Har Bf om mindre än 5 veckor o ska jobba 2.5 veckor till, så sjukskriven ska jag inte bli :)
  • Eelli86

Oj, tog visst fel på inläggen :) Sorry! ;)

• AnnelieTyresö

Hehe, bra för dej!
    Men menade till ts :)

• LyckligaGatan
    AnnelieTyresö skrev 2010-08-26 19:08:47 följande:
    Fast sjukskrivning räknas ändå som att man jobbar. Iaf gjorde det förra året. Så länge jag planerade att jobba heltid och således hade anställning tills BF så räknas det in i SGI.
  • SCD

Men även om man har mindre anställning än heltid så borde man ju få sgi? All inkomst oavsett sysslingsgrad borde väl räknas..?

• Billabong
    SCD skrev 2010-10-10 15:20:55 följande:
    Men även om man har mindre anställning än heltid så borde man ju få sgi? All inkomst oavsett sysslingsgrad borde väl räknas..?
    Javisst gör den det. Även om du jobbar deltid tjänar du in en SGI - såvida du hinner vara anställd tillräckligt länge innan BF.
  • SCD

Precis in tanke, tack för svar!:)

Svar på tråden Föräldrapenning