• M  och  M

Dophäfte, hur benämner man den som spelar piano?

Jag sitter och ska skriva ett dophäfte och har utgått från denna mall www.dopguiden.se/dopagenda_eskil.pdf

Vi kommer ha en kantor (visst heter de så som spelar orgel och musik inom kyrkan?) som kommer spela våra psalmer och en annan sång på piano. Ska vi då där på medverkande skriva "Piano: hennes namn" eller ska vi skriva "Kantor: hennes namn"?

Samma sak inuti häftet där vi skriver att denne kantor ska spela "Det vackraste" Ska vi då skriva "Kantorn spelar Det vackraste"  eller vad skriver man?

• Svar på tråden Dophäfte, hur benämner man den som spelar piano?
  • jensan76

jo men jag har för mig att man säger kantorn..det ni kan göra är ju att nin ringer och kollar upp vad den som ska spela heter och sedan skriver: kantor (namnet på personen) spelar "det vackraste"

ett gott skratt förlänger livet..:)
  • kron

Jag tror kantorn skulle föredra "kantor: hennes namn" för hon kanske inte bara spelar piano utan orgel till psalmerna också.

Om man följer mallen skulle jag skriva som de gjort inuti: Sång, "namnet på sången" eller om det bara är pianomusik utan sång: Musik, Det vackraste ....

• Fija m 2 pojkar

Inom kyrkan finns både kantorer och organister. Kantorer har kortare utbildning. Om man skriver kantor om en organist kan de ta illa upp. Därför skriver jag, när jag inte vet vad de har för formell utbildning, istället kyrkomusiker.

Lycka till med dopet!

/ Skånepräst

• Fija m 2 pojkar

Glömde andra frågan. Inne i häftet skriver ni Solo - Det vackraste. Man skriver ju inte ut alla medverkandes namn vid alla programpunkter, utan det räcker gott och väl med ett Medverkande: .....

• ploten
    Fija m 2 pojkar skrev 2010-08-27 19:40:58 följande:

Inom kyrkan finns både kantorer och organister. Kantorer har kortare utbildning. Om man skriver kantor om en organist kan de ta illa upp. Därför skriver jag, när jag inte vet vad de har för formell utbildning, istället kyrkomusiker.

Precis vad jag tänkte...
Svar på tråden Dophäfte, hur benämner man den som spelar piano?